Inwestycję w szkolenie pracowników można zabezpieczyć, dzięki czemu nie wiąże się ona z ryzykiem poniesienia dużych strat finansowych. O szczegółach tego rozwiązania opowiedział Adam Krupa – doradca prawny z platformy Legal & Strategic Support Team.
Branża motoryzacyjna cechuje się wysoką innowacyjnością. Stałemu ulepszaniu podlegają nie tylko układy zainstalowane w pojazdach, ale również urządzenia i procedury diagnostyczne. W konsekwencji właściciele warsztatów i stacji obsługi muszą inwestować nie tylko w ich wyposażenie, lecz również w szkolenia pracowników. Dodatkowo system autoryzacji wymusza na warsztatach, które się nimi legitymują, żeby zatrudniały osoby posiadające odpowiednie certyfikaty, świadectwa lub uprawnienia. Taki stan rzeczy powoduje, iż właściciele warsztatów zainteresowani są tym, by ich pracownicy podnosili kwalifikacje zawodowe. Co jednak w sytuacji, gdy koszty szkolenia są wysokie i musi pokryć je w całości lub w części pracodawca? Czy od strony prawnej może on w jakikolwiek sposób zabezpieczyć swoją inwestycję?
Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy jeżeli pracodawca zamierza zobowiązać pracownika do pozostawania w zatrudnieniu po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, zawiera on z pracownikiem podnoszącym kwalifikacje zawodowe umowę określającą wzajemne prawa i obowiązki stron. Umowę taką zawiera się na piśmie. Strony określają w niej najczęściej kwestię pokrywania opłat za kształcenie, przejazdy, podręczniki i zakwaterowanie. Mogą ustalić również kwestię urlopu szkoleniowego czy też zwolnienia z całości lub części dnia pracy, na czas niezbędny, by umożliwić punktualne przybycie oraz uczestniczenie w obowiązkowych zajęciach.
Z drugiej jednak strony zgodnie z Kodeksem pracy, w pewnych sytuacjach, pracownik podnoszący kwalifikacje zawodowe jest obowiązany do zwrotu kosztów poniesionych przez pracodawcę na ten cel z tytułu dodatkowych świadczeń, w wysokości proporcjonalnej do okresu zatrudnienia, po ukończeniu podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub okresu zatrudnienia w czasie ich podnoszenia.
Stanie się tak gdy:
1) pracownik bez uzasadnionych przyczyn nie podejmie działań związanych z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych albo przerwie podnoszenie tych kwalifikacji,
2) pracodawca rozwiąże z pracownikiem stosunek pracy bez wypowiedzenia z jego winy, w trakcie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lub po jego ukończeniu, w terminie określonym w umowie, jednak nie dłuższym niż 3 lata,
3) pracownik w okresie wskazanym w umowie rozwiąże stosunek pracy za wypowiedzeniem, z wyjątkiem wypowiedzenia umowy o pracę z przyczyn określonych w art. 943 k.p.(tzw. mobbing),
4) pracownik w okresie wskazanym w umowie rozwiąże stosunek pracy bez wypowiedzenia, mimo braku przyczyn rozwiązania stosunku pracy w tym trybie.
Z pewnością istnieją sytuacje, w których zastosowanie opisanego powyżej rozwiązania nie będzie gwarancją dobrej współpracy pracodawcy i pracownika. Jednak wobec konieczności podnoszenia kwalifikacji z pewnością warto się nad nim zastanowić. Być może w połączeniu z innymi mechanizmami, określonymi w prawie pracy, umowa szkoleniowa pozwoli na bezpieczne inwestowanie w przyszłość.
Adam Krupa – doradca prawny z firmy Legal & Strategic Support Team.
Kontakt mailowy: info@lsst.pl
Komentarze