W odczuciu przedstawicieli warsztatów, rok 2014 pod wieloma względami będzie lepszy od poprzedzających go. Większość warsztatów odnotowuje wzrost przychodów, znacznie skraca się także czas wykonywania naprawy.
Rok 2014 – jaki będzie dla warsztatów?
Z ankiet przeprowadzonych przez Dział Badań MotoFocus.pl na próbie 2 567 respondentów wynika, że większość właścicieli i pracowników warsztatów ocenia rok 2014 pozytywnie. Badanie przeprowadzono we wrześniu b.r.
Ponad 60% ankietowanych wskazuje, że przychody warsztatu w okresie od stycznia do września tego roku, w porównaniu do roku ubiegłego wzrosły lub pozostały na tym samym poziomie. Wzrasta także zatrudnienie – tylko 8,6% respondentów wskazuje, iż zatrudnienie w ich warsztacie zmalało w porównaniu do roku 2013. Blisko jedna trzecia badanych deklaruje wzrost poziomu zatrudnienia.
Duże przychody dużych warsztatów
Wzrost przychodów i zatrudnienia deklarują przede wszystkim duże warsztaty. Wszelkie rynkowe symptomy wskazują, że to właśnie takim zakładom najłatwiej jest reagować na rosnące wymagania klientów.
Ekspresowe naprawy
Wśród wspomnianych wymagań, największym wyzwaniem wydaje się czas naprawy. Większość klientów oczekuje ekspresowej usługi. Odsetek napraw wykonywanych w ciągu jednego dnia wzrósł z 25,6% w roku 2012 do 36,8% w roku 2014. Oznacza to, że obecnie ponad 1/3 napraw to usługi wykonywane tego samego dnia.
Krótszy czas naprawy – sukces dystrybutorów?
Wart odnotowania jest fakt, że według badań, czas oczekiwania na naprawę nie ma związku z wielkością miejscowości. Warsztaty bez względu na lokalizację muszą szybko obsługiwać klientów, co nie byłoby możliwe bez skutecznych dostaw części. Bez wątpienia dostawa części w dniu zamówienia w wielu przypadkach umożliwia sprawne wykonanie naprawy pojazdu i zwolnienie stanowiska pracy dla kolejnego auta.
Warsztaty a e-maile
Internetowa komunikacja z klientami w warsztatach jest coraz częstszym zjawiskiem. Z przeprowadzonego badania wynika, iż e-maile z pytaniami o naprawy lub części otrzymuje blisko 55% ankietowanych.
Co istotne, elektroniczna forma kontaktu z klientem jest domeną warsztatów z większych miast. Może mieć to związek z faktem, że w dużych miejscowościach wygodniejszym rozwiązaniem jest wysłanie e-maila do kilku warsztatów, aby szybko móc porównać cenę oferowanych usług, a także czas naprawy. W mniejszych miejscowościach, klienci mogą kierować się bezpośrednio do znanego warsztatu, bez porównywania jego oferty z innymi.
Przyszłość warsztatów
W ocenie blisko 90% badanych, w najbliższej przyszłości liczba warsztatów wzrośnie lub pozostanie bez zmian. Jedynie 12,3% obawia się spadku liczby warsztatów. W roku 2012 takie obawy żywiło ponad 20% badanych. W dobie silnej konkurencji najlepiej radzić będą sobie duże warsztaty, zdolne do obsłużenia klienta w bardzo krótkim czasie i w dogodnym dla niego terminie. W kwestii jakości obsługi klienta, coraz większą rolę odgrywa skuteczna komunikacja online.
Komentarze