Wypalanie DPF – jak to zrobić?

, 22 kwietnia 2022, 14:45

Filtr DPF w Twoim aucie się zapchał? Na desce rozdzielczej świeci się kontrolka? Pokażemy Ci, jak skutecznie przeprowadzić wypalanie DPF i jak zastosować różne metody, które pozwolą na odzyskanie sprawności przez filtr w Twoim aucie. Skuteczna regeneracja DPF to najlepsze i bardzo skuteczne rozwiązanie.

Czym jest filtr cząstek stałych DPF?

Z racji tego, że po drogach porusza się coraz więcej aut z filtrami cząstek stałych, opracowano cały szereg skutecznych metod regeneracji DPF. Nic w tym dziwnego. Nowe filtry DPF są bardzo drogie.

Filtr cząstek stałych to część układu wydechowego. Ten podzespół ma za zadanie zatrzymywanie i niszczenie pyłów, popiołów i sadzy. Powstają one w procesach niepełnego spalania paliwa w cylindrach silnika spalinowego. Są przyczyną smogu, a ten z kolei wywołuje różne choroby.

Od 2006 roku filtry DPF są obowiązkowo montowane w każdym samochodzie z silnikiem diesla, sprzedawanym na terenie Europy i spełniającym normę emisji spalin Euro4.

Od 2018 roku filtr DPF można znaleźć także w każdym nowo wyprodukowanym samochodzie z silnikiem benzynowym, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.2.

Dlaczego filtr cząstek stałych się zapycha?

Filtr cząstek stałych ma postać metalowej, walcowatej rury, zamontowanej w układzie wydechowym. We wnętrzu filtra DPF znajduje się wkład ceramiczny. Składa się on z mnóstwa bardzo wąskich kanałów. Połowa z nich jest zaślepiona od strony wydechu. Druga połowa jest zaślepiona od strony silnika.

Na ściankach kanalików znajdują się mikro otwory. Ich średnica dobrana jest tak, żeby większe cząsteczki sadzy i pyłów nie mogły się przedostać. Dodatkowo ścianki kanalików są pokryte np. platyną, aby ułatwić wychwytywanie innych, szkodliwych składników spalin.

Zgodnie z zasadą działania, spaliny wpadają do filtra. Filtr DPF zatrzymuje sadze, popioły i pyły oraz inne substancje szkodliwe na ściankach kanalików. Spaliny „przeciskają się” przez kanaliki, a następnie są kierowane do tłumika i do wydechu. W trakcje dłuższej jazdy spaliny osiągają temperaturę rzędu 600 – 700 st. C, co pozwala wypalić zalegające w kanalikach cząsteczki sadzy i popiołów. W teorii powinno to w zupełności wystarczyć, a sam filtr powinien pracować bezawaryjnie przez cale życie samochodu.

Gdyby jednak doszło do zapchania filtra w trakcje eksploatacji auta, to realizowany jest dodatkowy wtrysk paliwa (i zwiększenie obrotów jednostki napędowej), zainicjowany przez komputer sterujący pracą jednostki napędowej. Ma on za zadanie podnieść temperaturę spalin.

We francuskich filtrach cząstek stałych FAP stosuje się specjalny płyn katalityczny, który ma za zadanie obniżyć temperaturę samozapłonu sadzy o 100 st. Dzięki temu sadza powinna wypalać się w niższej temperaturze spalin.

Co powoduje, że filtr się jednak zapycha?

  • Awarie układu wtryskowego w silnikach diesla;
  • Niewłaściwy sposób jazdy, z gwałtownym ruszaniem z niskich obrotów;
  • Ciągła jazda na krótkich trasach, przede wszystkim po mieście (czyli z niską prędkością), przez co spaliny nie są w stanie osiągnąć wysokiej temperatury.

Regeneracja filtra DPF – jak przywrócić mu pełną sprawność?

Jest kilka skutecznych metod, które pozwalają na dokładne oczyszczenie filtra DPF.

Pamiętaj, że usuwanie filtra DPF to nie jest rozwiązanie. Jest to niezgodne z prawem i możesz narazić się na bardzo wysoki mandat.

Czyszczenie-filtra-DPF
Czyszczenie filtra DPF (ekspozycja Liqui Moly)

Jak powinno przebiegać czyszczenie DPF?

Podstawowa metoda, od której musisz zacząć – to samodzielne wypalanie DPF. Wsiądź w auto, wyjedź poza miasto, najlepiej na trasę szybkiego ruchu. Jedź minimum pół godziny. Dobierz trasę tak, żebyś można było jechać z prędkością powyżej 70 km/h. Wysoka temperatura spalin powinna wypalić wszystkie zalegające w filtrze zanieczyszczenia.

Jeśli to się uda, oznacza to, że często jeździsz autem po mieście. Jeśli będziesz wyjeżdżać na trasę raz w tygodniu, jak na powyższym przykładzie, Twój filtr nie będzie się zapychać.

Jeśli podstawowy sposób czyszczenia DPF nie zadziałał, trzeba zastosować inne rozwiązania. Które są skuteczne?

Czyszczenie DPF za pomocą specjalnego środka chemicznego, przeznaczonego do udrażniania zapchanego DPF. To metoda, którą możesz zlecić w każdym warsztacie, albo wykonać ją samodzielnie, jeśli masz dostęp do kanału albo podnośnika i masz doświadczenie w prowadzeniu czynności serwisowych. Należy zakupić specjalny środek do czyszczenia DPF w piance, odkręcić czujnik ciśnienia różnicowego przed filtrem, wprowadzić piankę do środka filtra, odczekać, zakręcić czujnik i uruchomić silnik. Przed zastosowaniem pianki koniecznie trzeba zapoznać się ze sposobem jej stosowania.

Jeśli i ta metoda nie pomogła, oznacza to, że filtr jest bardzo mocno zanieczyszczony.

Niezbędna jest regeneracja DPF, przeprowadzona w specjalistycznej firmie. Taka regeneracja kosztuje kilkaset zł. To niewielki procent ceny, jaką trzeba zapłacić za nowy DPF.

Obecnie stosuje się dwie metody, które pozwalają na skuteczne czyszczenie DPF.

W przypadku obydwu metod filtr DPF jest demontowany z układu wydechowego.

  • Metoda hydrauliczna – w tym przypadku regeneracja DPF prowadzona jest w specjalnej maszynie, w której filtr jest czyszczony za pomocą płynu czyszczącego z wodą, wprowadzanych pod dużym ciśnieniem.
  • Metoda wypalania – w tym przypadku filtr DPF jest umieszczany w piecu indukcyjnym. W trakcie wielogodzinnego wypalania w wysokiej temperaturze, wszystkie zanieczyszczenia w środku są usuwane.

Obydwie metody regeneracji pozwalają na przywrócenie do 99 procent sprawności filtra DPF.

To najskuteczniejsze metody przywracania sprawności filtra cząstek stałych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!