„Chcemy wybudować fabrykę w Polsce” – wywiad z przedstawicielami koncernu AVA

, 18 października 2019, 14:52

W Niepołomicach została otwarta polska siedziba firmy AVA CEE, czyli środkowo-wschodnioeuropejskiego działu międzynarodowego giganta z branży systemów termicznych w motoryzacji. Wykorzystaliśmy tę okazję, aby zadać kilka pytań Windsorowi Wongowi, prezesowi grupy Enterex oraz Bogdanowi Szymanowskiemu, dyrektorowi operacyjnemu grupy AVA.

W skrócie o firmie: Koncern AVA jest częścią grupy Enterex International Limited Group, spółki notowanej na Tajpejskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i jednego z największych na świecie producentów chłodnic i skraplaczy. AVA CEE to dział firmy w Europie Środkowej i Wschodniej, powstały z powodu przejęcia przez AVA (w 2018 r.) firmy Highway International, zarządzanej przez Bogdana Szymanowskiego i skoncentrowanej na rynku systemów termicznych dla pojazdów ciężarowych.

Windsor Wong i Bogdan Szymanowski

Witold Hańczka: Jakie nadzieje wiąże koncern AVA z otwarciem oddziału na Europę Środkowo-Wschodnią? Jak dużą rolę będzie odgrywał ten oddział w całej strukturze firmy?

Windsor Wong, Chairman and President Enterex Group: W Europie spółka AVA posiada dwa główne centra dystrybucyjne, w Holandii oraz nowo otwarte magazyny i biura AVA CEE w Niepołomicach. AVA CEE zostało stworzone dzięki przejęciu przez grupę Enterex polskiej firmy Highway International zajmującej się sprzedażą chłodnic do pojazdów ciężarowych i autobusów. Otwierając oddział w Niepołomicach mamy dwa cele: ekspansji terytorialnej (Europa Wschodnia i Centralna) oraz rozszerzenia oferty produktowej. Głównym celem produktowym jest zbudowanie udziałów AVA w segmencie sam. osobowych. W tej chwili możemy się pochwalić znacznymi udziałami, bo ponad 15% w rynku chłodnic do samochodów ciężarowych w Europie Centralnej i Wschodniej. Natomiast nasze produkty do samochodów osobowych są znane w w Czechach, Rosji i na Węgrzech, natomiast w Polsce, na Litwie, Łotwie w Estonii zaczynamy pracę od podstaw.
W dość krótkim czasie naszym celem jest, aby AVA CEE została centrum elementów do systemów chłodzenia.

Czy to właśnie na dawnej firmie Highway International oparty jest segment pojazdów ciężarowych w ramach AVA?

Windsor Wong: Tak, AVA korzysta z ogromnego doświadczenia i oferty wprowadzanej przez lata pracy do cenników Highway International. Najważniejszą cechą tych produktów jest ich jakość zgodna z wymaganiami rynku OE.

Bogdan Szymanowski, Chief Operation Officer AVA Group: Nasze chłodnice do pojazdów ciężarowych produkowane są w fabrykach pierwszomontazowych TitanX. Możemy je znaleźć u wszystkich zwycięzców konkursów Truck of the Year, a teraz i w cennikach AVA. Wszystkie europejskie oddziały AVA, m.in. w Wielkiej Brytanii , Francji, Holandii czy Danii mają już w swojej ofercie chłodnice OE z fabryk TitanX.

AVA należy do grupy Enterex International Limited, która dostarcza elementy układu chłodzenia na niemal wszystkie kontynenty. Gdzie pozycja tego koncernu jest obecnie najsilniejsza?

Windsor Wong: Produkty elementów chłodzenia pod marką AVA sprzedawane są przez Grupę Enterex w Europie, Azji i Australii i USA. Rynek północnoamerykański obsługiwany jest przez firmę córkę APDI z siedzibą główną i centralą w Teksasie. W Stanach Zjednoczonych osiągnęliśmy spektakularny sukces i możemy pochwalić się 30% udziałem w rynku chłodnic! Jesteśmy tutaj liderem. Natomiast w Europie największe udziały mamy w krajach Beneluksu.

Które rynki europejskie są priorytetem dla AVA CEE w kontekście zwiększenia sprzedaży?

Bogdan Szymanowski: Podstawowym rynkiem dla AVA CEE jest Polska, szczególnie w kontekście budowania pozycji w segmencie samochodów osobowych, gdyż tutaj zaczynamy od zera. Marka AVA dwadzieścia lat temu miały znakomity udział w polskim rynku, znany był świetny katalog AVA i szeroka oferta. Przez ostatnie 10 lat marka zupełnie zniknęła i jej odbudowa to teraz nasz priorytet.
Drugi rynek to rynek rosyjski gdzie mamy ugruntowana pozycję, ale ze względy na rozmiar rynku widzimy ogromne możliwości rozwoju.

Czy AVA planuje kolejne inwestycje w Polsce (magazyny części, fabryki itp.)?

Windsor Wong: W planach jest otwarcie fabryki w Polsce, która będzie produkowała chłodnice do zastosowań przemysłowych z przeznaczeniem pierwszomontażowym. Będzie to trzecia fabryka należąca do Enterex, dwie pozostałe są w Kambodży i Chinach, z mocami produkcyjnymi ponad 5 milionów chłodnic rocznie.

Jak zapatrują się Panowie na przyszłość rynku części układu chłodzenia? Czy wraz z ekspansją pojazdów elektrycznych zajdą na nim gruntowne zmiany?

Windsor Wong: Popularyzacja i coraz szersze stosowanie pojazdów z napędem elektrycznym z pewnością wpłynie na rynek chłodnic. Mimo wszystko jednak chłodnice nadal będą potrzebne. Pojazdy elektryczne, mimo tego iż są ponad 40% bardziej efektywne jeżeli chodzi przekształcanie energii, to ciągle istnieje ciepło, które trzeba odprowadzić i to właśnie chłodnica jest sposobem na oddanie ciepła do otoczenia. Z punktu widzenia zarządzania ciepłem w pojazdach elektrycznych można spodziewać się, że większość układów będzie chłodzona z wykorzystaniem czynnika chłodzącego. Będzie tak ze względu na konieczność utrzymania temperatury baterii na stałym poziomie, często niższym od otoczenia i tam będziemy częściej spotykać dzisiejsze tzw. skraplacze.

Bogdan Szymanowski: Niemniej jednak układy dopuszczające wyższe temperatury cieczy mogą dalej być chłodzone z wykorzystaniem chłodnic, co ciągle jest najbardziej kosztowo optymalnym rozwiązaniem, w którym niezwykle ważne będzie jak najbardziej energooszczędne działanie. Uważam jednak, że nie wszystkie pojazdy zostaną zelektryfikowane – pozostanie cała gama aplikacji, w których konieczna moc, mobilność będzie wymagała stosowania silników diesla, bądź rozwiązań hybrydowych i tam dalej będziemy spotykać układy chłodzenia oparte na chłodnicach cieczy i powietrza.

Czy AVA dostarcza już chłodnice do samochodów elektrycznych (w tym na pierwszy montaż?)

Bogdan Szymanowski: W ofercie AVA CEE mamy chłodnice przeznaczone do samochodów w pełni elektrycznych jak np. SMART, STREETSCOOTER, NISSAN Leaf, Mercedes Vito e-cell czy RENAULT Zoe. A poza tym interesującą ofertę chłodnic do samochodów hybrydowych czy plug-in hybrid.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 19 października 2019, 7:46 1 0

Czekamy na Hondę i Toyotę. Brexit do Polski.

Odpowiedz