Reflektory halogenowe i ksenonowe – Valeo tłumaczy różnice

5 września 2019, 9:17

Firma Valeo dostarcza swoje rozwiązania oświetleniowe zarówno na pierwszy montaż, jak i na rynek części zamiennych. Eksperci przygotowali krótkie omówienie dwóch najpopularniejszych rozwiązań – reflektorów halogenowych i ksenonowych.

Halogeny i ksenony – podstawowe informacje

Technologia oświetlenia halogenowego jest wykorzystywana od lat 50. XX wieku i od tamtego czasu jest stale udoskonalana, jednak jej podstawowe założenia pozostają niezmienne.

Technologia halogenowa jest ulepszeniem w stosunku do tradycyjnych wolframowych lamp żarowych. W porównaniu do nich, żarówki halogenowe charakteryzują się dłuższą wytrzymałością ze względu na odporność na utratę przejrzystości szkła żarówki. Połączenie gazu halogenowego i żarnika wolframowego skutkuje regeneracyjną reakcją, która osadza wolfram z powrotem na żarniku. Wydłuża to życie żarówki i utrzymuje jej przejrzystość, zachowując wysoką efektywność strumienia światła.

Dzięki przedstawionej reakcji, lampy halogenowe zachowują swoje początkowe właściwości przez cały okres użytkowania.

Lampy wyładowcze o wysokiej intensywności stosowane w motoryzacji nazywane są reflektorami ksenonowymi. W praktyce są to jednak lampy metalowo-halogenowe zawierające gaz ksenonowy. Takie rozwiązanie zostało opracowane jako optymalne ze względu na stosunek efektywności do kosztów produkcji. Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie, oświetlenie wyładowcze zastosowano w 1991 r. Podstawową jego zaletą jest barwa światła, zbliżona do światła naturalnego. W reflektorach tego typu zachodzi reakcja zupełnie inna niż w przypadku żarówek halogenowych. Nie ma tu żarnika, a światło pochodzi z łukowego wyładowania plazmy w  rurce wyładowczej. Pomiędzy dwoma elektrodami znajduje się rurka wyładowcza osadzona w kwarcowej żarówce wypełnionej gazami szlachetnymi i solami metalo-halogenowymi. Właściwości lamp wyładowczych zależą od ciśnienia gazu jak i częstotliwości impulsów elektrycznych. Lampy takie używają gazów szlachetnych jak argon, neon, krypton, ksenon lub ich mieszanki. Każdy gaz w zależności od jego struktury atomowej emituje specyficzne dla siebie długości fal, które powodują różne barwy emitowanego światła.

Porównanie halogenów i ksenonów

W porównaniu do lamp halogenowych, lampy wyładowcze charakteryzują się lepszym natężeniem i rozkładem światła, a także wyższą trwałością. Są jednak o wiele bardziej skomplikowanym układem, zawierającym wiele elementów, przez co koszty ich produkcji są wyższe.

Norma homologacyjna ECE R99 określa tolerancje barwy dla lamp ksenonowych na wykresie chromatycznym. Celem jest uzyskanie na osi x wskaźnika 0,375 i 0,375 na osi y. Zakres tolerancji przedstawionej na wykresie odpowiada zakresowi pomiędzy 4000K a 5000K. W przypadku lamp halogenowych, tolerancja występuje w zakresie pomiędzy 3000K a 3550K.

Niższe temperatury kolorów wskazują na wyższy stopień oddawania czerwieni, a wyższe temperatury na oddawanie niebieskiego. Halogenowe światło drogowe ma czerwonawą barwę, natomiast ksenonowe, barwę niebieskawą.

Oświetlenie przyszłości?

Mimo stosunkowo niskiej trwałości żarówek, reflektory halogenowe uchodzą za rozwiązanie prostsze w produkcji i eksploatacji. W przypadku ksenonów, poza opisanym wyżej skomplikowaniem konstrukcji, problemem jest fakt, że kiedy są zabrudzone, emitują rozproszone światło. Powoduje to oślepianie nadjeżdżających pojazdów. Zjawisko to nie dotyczy jedynie lamp ksenonowych, jednak w ich przypadku efekt rozproszenia jest znacznie mocniejszy i zagraża bezpieczeństwu jazdy innych kierowców. Właśnie dlatego w europejskich pojazdach, systemy ksenonowe wymagają specjalnego wysokociśnieniowego czyszczenia, aby żadne zabrudzenie nie wpływało na bezpieczeństwo innych użytkowników drogi. Podnosi to znacząco koszty produkcji. W ostatnich latach, producenci oświetlenia stopniowo odchodzą od technologii ksenonowej, zwracają się ku tańszej i bardzo wydajnej technologii LED. Te rozwiązania omówimy dokładniej w osobnym artykule.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Krzysztof ze Skawiny, 5 września 2019, 12:27 4 0

Może niech Valeo wytłumaczy dlaczego truje mieszkańców Skawiny?

Odpowiedz

Dominik, 5 września 2019, 12:36 2 0

Valeo to firma pozbawiona wszelkich skrupułów zatruwająca dosłownie życie mieszkańców Skawiny. Wywiewy i gazy z ich fabryki zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie wielotysięcznego miasta i osiedli, trują każdego dnia.Śpimy z zamkniętymi oknami, śledzimy jak giełdę pogodę by wiedzieć, w którą stronę wieje wiatr, czy można otworzyć okna. Ta firma mimo obietnic uszczelnienia produkcji nie wdraża ich wcale. Dość smrodu z Valeo.

Odpowiedz

Paulina, 5 września 2019, 12:37 2 0

Szkoda tylko że mieszkańcy Skawiny muszą cierpieć przez Valeo. Dzień i noc wypuszczają smród nie do zniesienia w całej okolicy

Odpowiedz

Skawiniak, 5 września 2019, 12:51 3 -1

Może by tak eksperci zaczęli omawiać strategię pt. Dość Trucia w Skawinie Przez Valeo... Międzynarodowa firma..wstyd

Odpowiedz

czrnananan, 5 września 2019, 13:02 2 0

Srtata tata wszystko pięknie a trują całe miasto Skawina i pół Krakowa. Syfy takie z ich fabryki idą dzień i noc a oni się lampą chwalą. Dość trucia.....

Odpowiedz

Anonim, 5 września 2019, 14:34 1 0

Wszystko pięknie tylko dlaczego nie dbają o środowisko i ludzi . Co z umową w której zobowiązali się uszczelnić produkcję . Ile jeszcze jako mieszkańcy mamy czekać żeby oddychać czystym powietrzem ?

Odpowiedz

Paskuder, 5 września 2019, 16:51 0 0

Fantastyczna produkcja fantastycznej firmy która swoimi zakładami skutecznie uniemożliwia normalną egzystencję ludzi mieszkających w okolicy. Podpisano porozumienie z gminą z którego po ponad roku nic nie wynikło. Niech pan prezes sobie wsadzi te żarówki tam gdzie światło nie dochodzi. Może pana prezesa oświeci, chociaż wątpię, bo z pustego to i Salomon nie naleje.

Odpowiedz