Napinacze BTA w ofercie Inter Cars

26 lipca 2018, 14:58

Do oferty marki BTA, dostępnej w sieci Inter Cars, zostały wprowadzone nowe produkty, tj. kompletne napinacze.

Napinacz jest bardzo istotnym elementem osprzętu silnika, od którego poprawnej pracy zależą inne podzespoły, a środowisko, w którym pracuje jest wymagające. Inter Cars, w swoim laboratorium przetestował wszystkie elementy składowe części, od korpusu napinacza, elementów sprężyny po łożysko rolki. Poniżej prezentujemy wybrane badania jakościowe, jakie zostały przeprowadzone w laboratorium INTERMEKO przed wprowadzeniem napinaczy BTA do sprzedaży.

Weryfikacja Jakościowa

Badania jakościowe mają na celu potwierdzenie informacji na temat produktu, aby uzyskać pewność, że produkt spełnia wymagania techniczne. W przypadku napinaczy przeprowadzono badania najważniejszych parametrów geometrycznych napinacza BTA, które potwierdziły zgodność z rysunkami technicznymi produktu.

Badania materiałowe 

Kolejnym badaniem jest sprawdzenie materiału, z którego jest wykonany zespół rolki i napinacza BTA. W celu weryfikacji materiałowej element zostaje pocięty i rozmontowany na części pierwsze. Każda z nich jest analizowana osobno: siluminowa obudowa, sprężyna napinająca, łożysko toczne rolki łożyska oraz śruba mocująca rolkę do obudowy. Za pomocą spektrometru rentgenowskiego weryfikowany jest skład chemiczny poszczególnych elementów.

Badanie twardości

Przykładowo, badanie siluminowej obudowy wykazało odpowiedni dla tego typu zastosowań stop aluminium AC47100. Pozostałe elementy napinacza, tj. sprężyna, łożysko, śruba są poddane tym samym badaniom w odniesieniu do odpowiednich wymagań odnośnie składu chemicznego. W dalszym etapie analizowana jest twardość materiału, z którego wykonano te elementy. Odniesieniami są tutaj normy branżowe dla poszczególnych elementów składowych napinacza.

Dla badań twardości w zależności od rodzaju materiału stosowane są następujące metody badań: badanie twardości aluminium metoda Brinella [skala HB], badanie twardości drutu sprężynowego metodą Rockwella [HRC]. Twardość łożysk tocznych jest weryfikowana dwiema metodami. Dla kulek łożyskowych jest realizowana metoda Rockwella [skala HRC]. Z kolei bieżnie wewnętrzna i zewnętrzna są sprawdzane metodą Vickersa.

Badanie metalograficzne

Kolejnym niezwykle ważnym badaniem, któremu poddajemy napinacze BTA jest badanie metalograficzne elementów napinacza paska. Badanie pozwala na sprawdzenie wymagań stawianych podczas technologii produkcji. W przypadku siluminowej obudowy napinacza jest to porowatość skurczowa materiału. Najprostszymi słowami jest to właściwość określająca wielkość i ilość pustych przestrzeni wewnątrz materiału. Ich duża ilość świadczy o złej jakości stopu odlewniczego, a co za tym idzie pogorszeniu parametrów trwałości takich jak np. podatność na pękanie. Prawidłowy materiał wykorzystany do produkcji drutu sprężynowego jest gwarancją właściwej pracy napinacza BTA. To sprężyna odpowiada za właściwe napięcie paska. Stal sprężynową cechują: wysoka granica sprężystości, gdzie wymagany jest powrót elementu do pierwotnego kształtu po odjęciu siły nacisku, wytrzymałość na zmęczenie, wysoka granica plastyczności, tłumienie i przejmowanie obciążeń o różnej amplitudzie.

Sprężyna napinacza – weryfikacja materiału
Łożysko toczne rolki napinacza

Głównym zadaniem łożyska tocznego zamontowanego w rolce napinacza jest przenoszenie obciążeń promieniowych. Cechy materiału łożyskowego to: wysoka, odporność na zatarcie, mały współczynnik tarcia suchego, odporność na zużycie, odporność na korozję, wytrzymałość na nacisk w temperaturze pracy, wytrzymałość zmęczeniowa, wysoka stabilność geometryczna.

W przypadku napinaczy pasków jak i innych produktów marki BTA, w Inter Cars zostały przyjęte plany kontroli, w których te produkty są regularnie kontrolowane.

Aktualnie w stałej ofercie Inter Cars jest ponad 30 rodzajów kompletnych napinaczy do popularnych modeli aut z grup: VW, PSA oraz Fiat. Wśród nich można znaleźć produkty m.in. do Audi A3, A4, A6, Skoda Superb, Ford Focus, VW Golf III, IV, Citroen C2, C3, C4, Ford Fiesta IV, V i wielu innych zastosowań. Kolejne referencje do takich marek aut jak Renault, Dacia czy Chrysler są w już przygotowaniu i po przejściu przez fazę testów laboratoryjnych, zostaną wprowadzone do sprzedaży. Pełna oferta produktowa BTA znajduje się w Katalogu Online Inter Cars.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!