Wycieraczki AquaBlade Valeo wkrótce w sprzedaży

, 3 lipca 2018, 12:41

Wycieraczki Valeo AquaBlade pojawiły się kilka lat temu na wyposażeniu samochodów segmentu premium, a jesienią tego roku będą dostępne także w dystrybucji aftermarketowej.

W klasycznej technologii oczyszczania przedniej szyby płyn podawany jest przez 2-3 dysze umieszczone na pokrywie silnika lub podszybiu. Jest to rozwiązanie sprawdzone, ale coraz częściej niewystarczające wobec wyzwań, jakie stawiają projektanci nowych modeli aut:

  • Samochody mają coraz większe szyby czołowe. Przy 160 km/h tradycyjne spryskiwacze są w stanie skutecznie pokryć jedynie do 30% powierzchni szyby;
  • Samochody jeżdżą coraz szybciej. Użycie zwykłego spryskiwacza przy 90 km/h powoduje, że kierowca pokona 50-75 metrów w warunkach bardzo ograniczonej widoczności;
  • Kamery i czujniki systemów wspomagania kierowcy umieszczone są zazwyczaj na szczycie szyby czołowej. Strumień płynu z tradycyjnego spryskiwacza często tam nie sięga, zwłaszcza przy większych prędkościach.

Próbą odpowiedzi na te problemy było rozwiązanie z dyszami spryskiwaczy zintegrowanymi z ramionami wycieraczek, jakie możemy znaleźć w modelach takich jak Mercedes Sprinter czy Peugeot 3008. Opatentowana przez Valeo technologia AquaBlade, gdzie dysze spryskiwaczy wbudowane zostały w pióro wycieraczki, dała efekty, które zwiększają bezpieczeństwo użytkowników dróg. Zgodnie z wynikami ponad 5500 indywidualnych testów przeprowadzonych przez niemiecki Instytut Fraunhofera, samochód wyposażony w wycieraczki Valeo AquaBlade umożliwia szybszą o 0,315 s reakcję kierowcy niż w przypadku tradycyjnego rozwiązania. W praktyce oznacza to skrócenie drogi zatrzymania przy prędkości 50 km/h o 4 metry, co odpowiada szerokości przejścia dla pieszych („zebry”). Z kolei przy 130 km/h odcinek hamowania jest krótszy aż o 11 m, czyli dwie długości samochodu.

Najwyższa wersja wycieraczek Valeo AquaBlade posiada systemem podgrzewania płynu  zimą, co może oznaczać szybsze oczyszczenie szyby z lodu i śniegu. System dystrybucji płynu do spryskiwaczy pozwala producentom na ograniczenie pojemności dedykowanego zbiornika. Dzięki natryskowi płynu na szybę jego zużycie można zredukować o połowę, co oznacza, że wystarczy na dłużej. Tymczasem mniejszy zbiornik to także oszczędności masy (co pomaga w redukcji emisji CO2) oraz więcej miejsca w komorze silnika.

Technologia Valeo została wyróżniona przez Automotive News „motoryzacyjnym Oskarem”, czyli PACE Awards. Od tamtej pory stosowana jest w 10 modelach segmentu premium, takich jak Tesla X, Mercedesy klas S, SL i GLE, Volvo XC60 drugiej generacji czy premierowe Alpine A110 (sportowa marka reaktywowana przez Renault).

Na rynku wtórnym pióra wycieraczek Valeo AquaBlade wejdą w skład gamy Valeo Silencio jesienią 2018 roku.

Szczegółowe informacje na temat produktów Valeo można znaleźć w bibliotece katalogów oraz w aplikacji MyValeoParts, dostępnej dla urządzeń z iOS i Androidem.

Komentarze

Brak komentarzy