Czynnik R744 – jak wygląda jego obsługa?

, 24 lutego 2017, 11:09

Pojawienie się czynnika R1234yf w klimatyzacjach samochodowych było małą rewolucją. Jest on jednak dość podobny do czynnika R134a. Dużo większą rewolucją może być popularyzacja R744, czyli dwutlenku węgla – jednego z najbardziej ekologicznych i najtańszych czynników. Powstała już stacja do obsługi układów z tym czynnikiem – TEXA KONFORT 744. Jak wygląda obsługa tego urządzenia?

CO2 – dużo większe ciśnienie

Nowe układy klimatyzacji zostały zaprojektowane, aby osiągnąć niski poziom zanieczyszczenia oraz zminimalizować ryzyko pożaru w przypadku wycieku gazu. Wykorzystują podzespoły odmienne od stosowanych w konwencjonalnych systemach opartych na czynnikach R134a i R1234yf. Przewidziane są do pracy w warunkach wysokiego ciśnienia i dlatego wymagają specyficznych rozwiązań w zakresie konserwacji oraz obsługi.

Jak działa stacja do obsługi CO2?

Stację koncepcyjnie i konstrukcyjnie zaprojektowano do obsługi nowych systemów klimatyzacji. Jednocześnie zachowuje pewne charakterystyczne cechy linii KONFORT obsługującej R134a i R1234yf, jak intuicyjność obsługi. TEXA opracowała KONFORT 744 we współpracy z producentami pojazdów i zgodnie z rygorystycznymi wymaganiami w zakresie konserwacji i obsługi układów klimatyzacji opartych na niestosowanym dotąd w motoryzacji czynniku, CO2.

Bezpieczeństwo

Ze względu na właściwości CO2, bardzo istotne są wartości ciśnienia wytwarzanego w nowym modelu układu klimatyzacji pojazdu, a także w stacji do jego obsługi. Dlatego KONFORT 744 i jej elementy zostały dostosowane i homologowane do bezpiecznej obsługi ciśnienia o wartości do 250 Bar.

CO2 jest o około 50% cięższy od powietrza, co może powodować jego zaleganie w dolnych obszarach źle wentylowanych pomieszczeń. Ma to ogromne znaczenie, ponieważ proces obsługi nie przewiduje odzyskania gazu, a jedynie jego kontrolowane odprowadzenie do atmosfery, dlatego TEXA poświęciła mu szczególną uwagę, w celu zachowania bezpieczeństwa operatora i układu AC. Z tego właśnie powodu maszyna została wyposażona w precyzyjny detektor stężenia CO2 w powietrzu i przerywa podawanie gazu do układu, gdy parametr ten osiągnie niebezpiecznie wysoki poziom oraz ostrzega operatora o niebezpieczeństwach.

Podobnie jak w przypadku obsługi układów A/C wypełnionych R134a czy R1234yf, operator powinien posiadać rękawiczki ochronne, okulary oraz obsługa powinna być wykonywana w dobrze wentylowanym pomieszczeniu i zgodnie z instrukcją obsługi.

R744 i poprzednicy – różnice

Maszyna posiada także odmienne od standardowych przyłącza do układu, oczywiście, aby uniemożliwić im pomyłkowe podłączenie do jakiegokolwiek innego typu układu. Różnice w charakterystyce czynników sprawiają, że stworzenie urządzenia obsługującego jednocześnie czynnik R744 i poprzednie nie ma sensu.
– Wdrożenie jednej stacji będącej w stanie obsłużyć tak drastycznie różniące się czynniki chłodzące byłoby nie tyle niemożliwe, co nieuzasadnione ze względu na bezpieczeństwo użytkownika, cenę, zbyt duże wymiary i wygodę użytkowania. – mówi Barbara Masłowska z TEXA Poland.

Ilość czynnika podawanego do nowego typu układu A/C jest znacznie niższa, niż dotychczas, dlatego duże znaczenie ma precyzja. W naszym rozwiązaniu, jakość komponentów oraz zastosowanych rozwiązań konstrukcyjnych zapewnia maksymalną dokładność pracy przy podawaniu czynnika, z marginesem tolerancji 10 gramów, a 2 gramów w przypadku oleju. KONFORT 744 jest modelem w pełni automatycznym, a cały proces obsługi nie wymaga zaangażowania operatora.

Ostatnim szczegółem różniącym KONFORT 744 od pozostałych stacji jest butla zewnętrzna, która jest standardową butlą do przechowywania dwutlenku węgla. Można ją zakupić lub wypożyczyć w zewnętrznej firmie dostarczającej gaz. Maszyna obsługuje butle do 10 kg zawartości dwutlenku węgla.

Obsługa klimatyzacji za pomocą KONFORT 744

Z punktu widzenia warsztatu nie ma znaczących zmian w procedurze obsługi klimatyzacji, jednak proces odzysku czynnika został zastąpiony kontrolowanym odprowadzeniem CO2 do atmosfery, po uprzedniej separacji zanieczyszczeń mechanicznych. Poprzez sieć czujników, oprogramowanie TEXA steruje przebiegiem procesu obsługi od fazy rozładowania czynnika, poprzez fazę próżni, podawania oleju, UV aż do podawania właściwej ilości czynnika do układu.
– Mechanik nie napotka więc kłopotów nawet w przypadku konieczności obsługi bardziej złożonych układów, jakie na przykład instalowane są w nowych samochodach hybrydowych. Komunikaty wyświetlane na ekranie prowadzą operatora przez cykl serwisowy oraz ostrzegają go, gdy na skutek uwolnienia CO2 zawartego w układzie pojazdu, jego miejsce pracy staję się niebezpieczne. – wyjaśnia Barbara Masłowska.

Obecnie jeszcze nie istnieje baza danych pojazdów z systemem klimatyzacji na czynnik R744, ale TEXA daje możliwość stworzenia swojej własnej bazy i wpisania jej bezpośrednio do maszyny. Poprzez kartę pamięci SD możliwe jest podłączenie urządzenia do dowolnego komputera PC, sprawdzenia i przeanalizowania wszystkich wykonanych cykli serwisowania oraz przeprowadzenia aktualizacji wewnętrznego oprogramowania stacji.

Wykrywanie nieszczelności układów klimatyzacji R744

Stacja KONFORT 744 automatycznie sprawdza obecność wycieków w układzie pojazdu jeszcze przed wykonaniem obsługi. W przypadku zidentyfikowania ewentualnej nieszczelności jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest zastosowanie zestawu „Gazu Śladowego” (mieszanki złożonej z 95% azotu i 5% wodoru), który podaje się do układu A/C. W skład zestawu wchodzą dodatkowo przyłącza oraz detektor, który pozwala na lokalizację ewentualnych wycieków. Obecnie gaz śladowy jest dostępny na rynku u większości dystrybutorów gazów technicznych.

Jak testuje się stacje klimatyzacji?

Po montażu, stacja KONFORT przechodzi do sekcji wstępnego zatwierdzenia, gdzie przeprowadzane są kontrole elektryczne oraz kalibracja czujników wagi oraz ciśnienia. Test działania weryfikuje natomiast czy wszystkie podzespoły właściwie reagują na poszczególne wejścia i czy działają zgodnie z opisem. Operacja ta wyklucza obecność wad wewnątrz układu hydraulicznego i kontroluje szczelność poszczególnych komponentów. Test końcowy przeprowadzany jest w specjalnej zamkniętej komorze. Podczas tego procesu do zbiornika i całego układu wprowadzany jest hel; został on wybrany do tej kontroli ze względu na bardzo małe cząsteczki będące w stanie wykryć nawet mikroskopijne wycieki. KONFORT 744 spełnia europejską normę bezpieczeństwa CE/PED oraz spełnia rygorystyczne wymagania stowarzyszenia niemieckich producentów pojazdów.

Komentarze

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Andrzej, 2 marca 2017, 7:26 0 -2

Uważam że czas poruszyć temat klimy w hybrydach gdzie kompresor jest elektryczny i nie można stosować tradycyjnego oleju PAG

Odpowiedz

Art, 2 marca 2017, 18:41 0 0

Kolego, Behr ma wo ofercie. Zadzwoń do jakiegoś magika z Gutmana to Ci doradzi gdzie kupisz.

Odpowiedz

maxxxx, 5 marca 2018, 12:24 0 -1

Panowie olej POE bo o nim mowa jest dostępny powszechnie w sprzedaży. natomiast musicie wiedzieć że nie zawsze w hybrydzie będzie olej POE bo może się okazać ze cześć napędu jest rozdzielona od części tłoczącej i w tym wypadku może być zastosowany olej PAG.
dlatego też rozpoznanie "wroga" jest najważniejsze. pozdro

Odpowiedz