Rośnie liczba sprowadzanych do Polski aut używanych. Które marki dominują i czy są bezpieczne?

13 sierpnia 2024, 15:42

Rośnie liczba sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wiemy, jakie marki są najczęściej wybierane. Raport przygotował carVertical.

Samochody używane w Polsce

Rośnie liczba sprowadzonych samochodów używanych

Badanie objęło pierwszą połowę 2024. Według raportu liczba sprowadzanych do Polski samochodów używanych wzrosła o prawie 25% w ujęciu rocznym. Firma carVertical mogła przeprowadzić analizę na podstawie sprawdzanych przez klientów samochodów.

Okazuje się, że najchętniej sprowadzane są auta z grupy VAG. PZPM podaje, że do Polski w 2024 (I połowa) sprowadzono 439 495 samochodów używanych. Tylko w czerwcu zarejestrowano 71 814 pojazdów, co oznacza wzrost o 16,8%. Auta były w różnym wieku, chociaż najwięcej miało ponad 10 lat – 56,4%. Samochodów do lat 4 było 9,2%, natomiast w grupie 4-10 lat 34,4%.

CarVertical raport samochody używane

Wśród samochodów sprowadzanych przez nabywców na platformie sprawdzającej, najpopularniejsza była Octavia, a na drugim miejscu Superb. Chętnie sprawdzano także Audi A6, Kię Ceed oraz Sportage.

W kategorii 4-10 lat znów dominował VAG: Auto A4, VW Passat i Golf. Chętnie wybierany był także Opel Astra.

Starsze niż 10 lat samochody to również głównie VAG i Opel Astra. W tej kategorii wiekowej na liście znalazło się też sporo BMW serii 3.

Rynek samochodów używanych: ile jest oszustw?

Nie od dziś wiadomo, że rynek samochodów używanych jest łatwym celem dla oszustów. Szczególnie dotyczy to popularnych modeli. W dalszym ciągu można natknąć się na wiele pojazdów z cofniętym przebiegiem. To może być problematyczne przede wszystkim dla każdego, chcącego prowadzić prawidłowy harmonogram przeglądów i serwisów.

Przebieg to nie wszystko. W dalszym ciągu powszechne w samochodach używanych jest maskowanie historii napraw powypadkowych. Wielu nieuczciwych sprzedawców ciągle zarabia głównie na takich modelach, które za granicą sprzedawane są tanio. W tym wypadku, jeśli chodzi o samochody w kategorii wiekowej do lat 4, problem w największym stopniu może dotyczyć właśnie Octavii: aż 57,8% wszystkich sprawdzanych na platformie egzemplarzy było powypadkowych. W wieku 4-10 lat takim modelem jest Passat (62,8%), natomiast w starszych niż 10 lat autach problem dotyczy BMW serii (aż 70,6%).

– Dealerzy muszą ograniczać ryzyko związane z odsprzedażą pojazdów, które oferują klientom. Niektóre z tańszych samochodów mogą mieć podejrzaną historię, a jeśli dealerzy jej wcześniej nie sprawdzą, będą narażeni na ryzyko, że odkryją to klienci, co narazi na szwank ich reputację lub przynajmniej postawi na przegranej pozycji w negocjacjach. – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!