Rośnie liczba sprowadzanych do Polski samochodów używanych. Wiemy, jakie marki są najczęściej wybierane. Raport przygotował carVertical.
Rośnie liczba sprowadzonych samochodów używanych
Badanie objęło pierwszą połowę 2024. Według raportu liczba sprowadzanych do Polski samochodów używanych wzrosła o prawie 25% w ujęciu rocznym. Firma carVertical mogła przeprowadzić analizę na podstawie sprawdzanych przez klientów samochodów.
Okazuje się, że najchętniej sprowadzane są auta z grupy VAG. PZPM podaje, że do Polski w 2024 (I połowa) sprowadzono 439 495 samochodów używanych. Tylko w czerwcu zarejestrowano 71 814 pojazdów, co oznacza wzrost o 16,8%. Auta były w różnym wieku, chociaż najwięcej miało ponad 10 lat – 56,4%. Samochodów do lat 4 było 9,2%, natomiast w grupie 4-10 lat 34,4%.
Wśród samochodów sprowadzanych przez nabywców na platformie sprawdzającej, najpopularniejsza była Octavia, a na drugim miejscu Superb. Chętnie sprawdzano także Audi A6, Kię Ceed oraz Sportage.
W kategorii 4-10 lat znów dominował VAG: Auto A4, VW Passat i Golf. Chętnie wybierany był także Opel Astra.
Starsze niż 10 lat samochody to również głównie VAG i Opel Astra. W tej kategorii wiekowej na liście znalazło się też sporo BMW serii 3.
Rynek samochodów używanych: ile jest oszustw?
Nie od dziś wiadomo, że rynek samochodów używanych jest łatwym celem dla oszustów. Szczególnie dotyczy to popularnych modeli. W dalszym ciągu można natknąć się na wiele pojazdów z cofniętym przebiegiem. To może być problematyczne przede wszystkim dla każdego, chcącego prowadzić prawidłowy harmonogram przeglądów i serwisów.
Przebieg to nie wszystko. W dalszym ciągu powszechne w samochodach używanych jest maskowanie historii napraw powypadkowych. Wielu nieuczciwych sprzedawców ciągle zarabia głównie na takich modelach, które za granicą sprzedawane są tanio. W tym wypadku, jeśli chodzi o samochody w kategorii wiekowej do lat 4, problem w największym stopniu może dotyczyć właśnie Octavii: aż 57,8% wszystkich sprawdzanych na platformie egzemplarzy było powypadkowych. W wieku 4-10 lat takim modelem jest Passat (62,8%), natomiast w starszych niż 10 lat autach problem dotyczy BMW serii (aż 70,6%).
– Dealerzy muszą ograniczać ryzyko związane z odsprzedażą pojazdów, które oferują klientom. Niektóre z tańszych samochodów mogą mieć podejrzaną historię, a jeśli dealerzy jej wcześniej nie sprawdzą, będą narażeni na ryzyko, że odkryją to klienci, co narazi na szwank ich reputację lub przynajmniej postawi na przegranej pozycji w negocjacjach. – mówi Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny z carVertical.
Komentarze