System filtracji powietrza dla sportowego BMW X5

, 12 września 2007, 0:00

Systemy filtracji powietrza do dwóch wariantów silników BMW X5 firmy MANN+HUMMEL przystosowane do samochodów SAV (Sports Activity Vehicle), charakteryzują się doskonałą akustyką przy ograniczonej utracie ciśnienia.
Są one produkowane w zakładach w South Bend w USA.

MANN+HUMMEL zaprezentuje te designerskie filtry powietrza na nadchodzących targach IAA 2007 we Frankfurcie.

Dla 4,8-litrowego ośmiocylindrowego silnika benzynowego BMW X5 MANN+HUMMEL stworzył dwukomorowy system filtracji powietrza, który składa się z przewodów doprowadzających powietrze, trapezowego wkładu filtracji powietrza, designerskiej pokrywy i przewodów odprowadzających powietrze.
W przypadku 3-litrowego silnika z sześciorzędowym cylindrem filtry powietrza z przewodami doprowadzającymi powietrze i odprowadzającymi go należą do zakresu dostawy. „Naszym nadrzędnym celem było stworzenie takiego rozwiązania, które spełniałoby wysokie wymogi pod względem akustycznym przy jednoczesnym zachowaniu maksymalnie dopuszczalnej utraty ciśnienia”, mówi dr Wilfried Lehr, dyrektor działu wyposażenia fabrycznego Automotiv. „Między tymi pozornie wzajemnie znoszącymi się wymaganiami musieliśmy znaleźć kompromis”.

Ograniczony poziom hałasu
Aby maksymalnie ograniczyć poziom hałasu w kabinie samochodu wykorzystano specjalne rozwiązania akustyczne, które charakteryzują się pewnym zakresem frekfencji i umożliwiają poprawienie akustyki silnika. W dwukomorowym zasysaniu agregatu V8 zastosowano po stronie napływu i odpływu powietrza rezonatory. W silniku R6 zintegrowano rurę lambda z przewodami zanieczyszczonego powietrza, a po stronie napływu oczyszczonego powietrza -dwukomorowy rezonator dla wyciszenia. Mimo licznych symulacji tego typu rozwiązania można stosować dopiero w końcowych fazach powstawania samochodu na taśmie produkcyjnej. „Dlatego jeszcze przed startem produkcji zmuszeni byliśmy do dużego wysiłku w procesie rozwoju.” – podkreśla Lehr.
Dla obu filtrów powietrza stworzono także specjalne przyłącza do bloku silnika. W przypadku V8 wykonano je z tworzywa sztucznego, zaś przy R6 wykonano je z metalu. Systemy mocowania dostarczane są bezpośrednio do zakładów BMW w Niemczech, tam montowane razem z blokiem silnika, aby łatwiej odbywał się już sam montaż filtra powietrza w USA.

Wzrost wydajności silnika
Kolejnym szczególnym rozwiązaniem w systemie V8 jest obudowa dmuchomierza, która uwzględnia ograniczone pole montażu. Dla połączenia obu kanałów czystego powietrza z obudową czujnika przepływu powietrza konstruktorzy wykorzystali optymalizujące przepływ żebra, które polepszają sygnał dmuchomierza. Dlatego doprowadzana do silnika masa powietrza dla spalania jest zawsze optymalna, co przyczynia się do wzrostu wydajności silnika.

Rozwój silników BMW ma miejsce w Monachium, dlatego systemy MANN+HUMMEL powstają w Ludwigsburgu. Obok rozwoju samych systemów, powstały również narzędzia do ich produkcji, które zostały przetransferowane do USA. Seryjna produkcja odbywa się przy współpracy zakładu MANN+HUMMEL w South Bend w Indianie i BMW w Spartanburg w Południowej Karolinie.

 

Komentarze

Brak komentarzy