Administracja prezydenta USA, Donalda Trumpa, zdecydowała o nałożeniu 25-procentowych ceł na europejskie samochody i lekkie ciężarówki. W reakcji na tę wiadomość, premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami branży motoryzacyjnej. Celem było omówienie strategii ochrony polskich interesów gospodarczych.
W spotkaniu poza premierem uczestniczyli także Minister Finansów, Minister Rozwoju i Technologii, Minister Przemysłu oraz przedstawiciele organizacji motoryzacyjnych:
- Tomasz Bęben – Prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych
- Jakub Faryś – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego
- Janusz Kobus – Prezes Polskiej Izby Motoryzacji
- Maciej Mazur – Dyrektor Generalny Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności
- Bartosz Mielecki – Dyrektor Zarządzający Polską Grupą Motoryzacyjną
- Paweł Wideł – Prezes Związku Pracodawców Motoryzacji i Artykułów Przemysłowych
Rozmawiano o sytuacji w polskiej, europejskiej i światowej gospodarce po ostatnich decyzjach administracji prezydenta Trumpa. Polityka celna pozostaje dziś w gestii Komisji Europejskiej. Szef rządu przekazał, że tym w tygodniu będzie rozmawiać z liderami Unii Europejskiej, w tym z szefową Komisji Europejskiej oraz z premierami i prezydentami największych państw UE, na temat wspólnych reakcji Unii wobec amerykańskich decyzji. A rekomendacje od przedstawicieli branży motoryzacyjnej mogą stanowić podstawę dla dalszych działań na poziomie europejskim w obronie polskiego przemysłu motoryzacyjnego.
Całość spotkania zarejestrowały kamery Kancelarii Premiera. Film z obrad zamieszczamy poniżej:
W ostatnich latach Polska stała się atrakcyjnym miejscem dla inwestorów z branży motoryzacyjnej. Branża odpowiada za 8% PKB i daje pracę ok. 400 tys. osób (wg danych ZUS). To drugi największy sektor w Polsce pod względem obrotów. Produkujemy w kraju zarówno podzespoły, jak i całe pojazdy osobowe i ciężarowe.
Przedstawiciele sektora zwrócili uwagę, że branża motoryzacyjna w Polsce nie jest monolitem. Motoryzacja w Polsce to nie tylko duże fabryki produkujące samochody, ale także rozbudowany system firm zajmujących się produkcją części, obejmujący zarówno małe i średnie przedsiębiorstwa, jak i ogromne korporacje.
źródło: Serwis Rzeczpospolitej Polskiej gov.pl
Komentarze