Targi Futurmotive 2023 – jaka przyszłość czeka motoryzację? Fotorelacja.

27 listopada 2023, 12:30

W Bolonii odbyła się pierwsza edycja targów Futurmotive. Celem wydarzenia było zaprezentowanie technologii przyszłości zarówno w obszarze części samochodowych, jak i wyposażenia warsztatów. Ogromny nacisk położono na zrównoważony rozwój i ekologiczne technologie w służbie aftermarketu.

Witamy w przyszłości mobilności!

Hasło, którym przywitani zostali uczestnicy targów, dobrze oddaje ducha tego wydarzenia. Targi, które zorganizowane zostały przez Promotec, czyli organizatorów jednych z największych międzynarodowych targów związanych z aftermarketem – Autopromotec – skoncentrowane były na technologiach związanych z ładowaniem i serwisowaniem samochodów elektrycznych, zrównoważonej produkcji części zamiennych, a także ekologii i nowym technologiom w warsztatach samochodowych. Wydarzenie odbywało się jednocześnie na trzech halach wystawowych oraz jednej sali wykładowej. W dwóch z hal ze swoimi stoiskami prezentowali się producenci części zamiennych, wyposażenia warsztatu oraz inne firmy “około warsztatowe”, trzecia hala poświęcona była technologiom przeznaczonym pojazdom elektrycznym, w której koncentrowano się na technologiach ładowania.

Przyszłość technologii opon i kół

Jedna z hal, na której eksponowano wyposażenie warsztatowe posiadała wydzieloną sekcję, która poświęcona była oponom i kołom. Firmy takie jak Michelin czy Pirelli prezentowały najnowsze modele ogumienia do samochodów hybrydowych i elektrycznych, pojawiło się także kilka firm oferujących technologie bieżnikowania lub bieżnikowane opony do samochodów ciężarowych. Ponadto w najbliższym ich sąsiedztwie ulokowano producentów wyposażenia warsztatowego, którzy prezentowali automatyczne montażownice do wymiany opon czy też wyważarki do kół najnowszej generacji. Ciekawym elementem targów związanym z kołami było bez wątpienia stoisko firmy KRAB. Opracowała ona śruby kół, które w czasie rzeczywistym dokonują pomiaru siły dokręcenia i przesyłają te dane do komputera. Firma ta ma nadzieję nawiązać współpracę z producentami samochodów, którzy zaimplementują tę technologię w najnowszych modelach.

Podnośniki w warsztacie przyszłości

W najbliższym sąsiedztwie branży oponiarskiej ulokowano stanowiska firm produkujących i dystrybuujących warsztatowe podnośniki wszelkiej maści. Prezentowano zarówno podnośniki kolumnowe, jak i nożycowe, wśród których ciężko doszukać się niespotykanej innowacyjności. Niewątpliwie najsilniej uwagę przyciągały stoły z podnośnikiem nożycowym, które służą do opuszczania, serwisowania i instalacji modułów bateryjnych samochodów elektrycznych i hybrydowych. Stoły te umożliwiają bezpieczny i łatwy demontaż oraz montaż baterii, jednak ich zastosowanie jest o wiele szersze. Bez kłopotu poradzą one sobie również z opuszczeniem silnika, skrzyni biegów, zbiornika paliwa i wielu innych części znajdujących się pod samochodem.
Technologiczną ciekawostką zwracającą uwagę był akumulatorowy podnośnik typu “żaba”. Urządzenie opatentowane przez włoską firmę Mo-Tec jest zdolne do podnoszenia max 5t. Zgodnie z zapewnieniami producenta pełna bateria umożliwia 60 cykli podnoszenia i opuszczania, a jej ładowanie trwa zaledwie 40min. Firma w najbliższej przyszłości planuje wprowadzić podobne podnośniki o możliwościach podnoszenia jeszcze cięższych pojazdów.

Warsztat przyszłości, czyli stoisko LKQ

LKQ, które jest największym na świecie koncernem zajmującym się dystrybucją części samochodowych, na swoim stanowisku targowym prezentowało wyposażenie “Warsztatu przyszłości”. W założeniu firmy jest to warsztat zajmujący się serwisem samochodów elektrycznych. Odwiedzając ich stoisko, można się było zapoznać z “wnętrznościami” elektrycznego Mercedesa oraz przyjrzeć się kombinezonowi przeznaczonemu dla mechaników serwisujących elektryki. Innowacyjną technologią wprowadzaną przez LKQ na rynek włoski jest usługa zdalnej diagnostyki przy użyciu okularów z rozszerzoną rzeczywistością.

Stoiska ukierunkowane na kontakty biznesowe

Wśród wystawców nie wszystkie firmy zdecydowały się na prezentację swoich produktów czy technologii. Na targach w ramach umówionych spotkań firmy takie jak Magneti Marelli, Valeo czy Groupauto prowadziły rozmowy biznesowe z obecnymi oraz potencjalnymi klientami.

MAHLE i ich przygotowania na przyszłość motoryzacji

Na stoisku MAHLE można się było zapoznać z ofertą najnowszych urządzeń do dynamicznej wymiany oleju w skrzyniach automatycznych oraz urządzeń do serwisowania klimatyzacji ( w tym dostosowanych do najnowszej generacji czynnika chłodniczego r1234yf ). Ponadto przedstawiona została seria urządzeń przeznaczonych do samochodów elektrycznych. Pośród tych urządzeń znalazły się: maszyna do obsługi układu klimatyzacji z elektrycznym kompresorem, urządzenie do upuszczania, wymiany i weryfikacji cieczy z układu chłodząco grzejącego baterie i urządzenie, służące diagnostyce zespołu baterii poprzez port ładowania.

Sustainability Day oraz inne wykłady i panele dyskusyjne na targach

W trakcie targów FAAS, czyli Forum on Automotive Aftermarket Sustainability zorganizowało pierwszy w historii Sustainability Day. W trakcie tego wydarzenia prowadzona była seria paneli dyskusyjnych, w trakcie których przedstawiciele wielu ważnych graczy rynku aftermarket dzieliło się swoimi poglądami na zrównoważony rozwój w trosce o naszą planetę i krokami, które ich firmy podjęły w celu neutralizacji negatywnych skutków swoich działań.
W ogólnodostępnych halach targowych również odbywały się panele dyskusyjne i wykłady prowadzone przez specjalistów w swoich dziedzinach.

E-Charge – Świat technologii ładowania pojazdów elektrycznych

Jedną z hal targowych organizatorzy poświęcili w całości na wystawców oferujących ładowarki dla pojazdów elektrycznych i wszystko co z nimi związane. Wystawcy prezentowali ładowarki, systemy płatności, podzespoły do instalacji elektrycznych i wiele innych powiązanych technologii.

Targi Futuromotive Bolonia 2023 odbyły się w dniach 16 – 18 listopada. Już pierwsza edycja okazała się być dużym sukcesem frekwencyjnym i wskazuje na duże zainteresowanie technologiami przyszłości w branży motoryzacyjnej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!