Skrzynie biegów w samochodach Toyota – których należy unikać?

30 stycznia 2023, 13:48

Toyota jest kojarzona z wysokim poziomem niezawodności produkowanych przez nią samochodów oraz stosowanych podzespołów do ich produkcji. Jednak japoński producent zaliczył kilka wpadek w trakcie swojej działalności. Czy Toyota produkowała awaryjne skrzynie biegów? Czy w ofercie Toyoty są auta, które cierpią na awarie skrzyń biegów? Sprawdźmy.

Zakup samochodu z awaryjną skrzynią biegów to bardzo poważny problem dla właściciela auta. Koszty naprawy skrzyni biegów są bardzo wysokie. Dotyczy to zwłaszcza skrzyń automatycznych, zautomatyzowanych (np. zautomatyzowanej skrzyni biegów MMT) oraz bezstopniowych skrzyń automatycznych CVT. Te ostatnie są montowane przede wszystkim w samochodach Toyoty z napędem hybrydowym.

Co wpływa na awaryjność skrzyni biegów w samochodach Toyota?

Są trzy podstawowe rzeczy, które wpływają na awaryjność skrzyń biegów (wszystkich typów, manualnych, zautomatyzowanych oraz automatycznych) w samochodach Toyota.

  • Właściwe serwisowanie skrzyni biegów – w przypadku skrzyń manualnych wymagana jest regularna (najczęściej co 100 tys. km) wymiana oleju przekładniowego i stosowanie oleju o właściwej specyfikacji. W przypadku skrzyń automatycznych serwisowanie wymaga regularnej (co 40 – 60 tys. km, zależnie od typu skrzyni) wymiany oleju przekładniowego wraz z filtrem, z zastosowaniem metody dynamicznej.
  • Właściwa eksploatacja samochodu oraz skrzyni biegów przez kierowcę – unikanie gwałtownej, agresywnej jazdy, a także błędów w zmianie biegów (na co szczególnie czułe są skrzynie automatyczne). Skrzynie biegów zużywają się też znacznie szybciej, jeśli auto jest stale eksploatowane w mieście.

Jakie skrzynie montowano w samochodach Toyota?

W przypadku Toyoty głównym dostawcą skrzyń biegów jest japońska firma Aisin (wcześniej Aisin Warner), wchodząca w skład Toyota Group. Skrzynie biegów były też produkowane przez Toyota Autoparts Philippines oraz Toyota Kirloskar Autoparts.
Sporadycznie Toyota korzystała ze skrzyń biegów innych dostawców. Np. w modelu Toyota Supra zastosowano automat firmy ZF – ZF8HP.

Jak sprawdzić, jaka skrzynia biegów jest w danym modelu samochodu Toyota?

  • W komputerze pokładowym auta, po podłączeniu dowolnego urządzenia diagnostycznego do gniazdka OBD2.
  • Po numerze VIN, w autoryzowanym serwisie Toyota.
  • Po samodzielnym rozkodowaniu VIN na wybranej stronie www.
  • Informacje znajdują się na tabliczce, zamontowanej na skrzyni biegów.
  • Na tabliczce znamionowej w bagażniku auta.
  • W instrukcji samochodu.

Skrzynie biegów montowane w samochodach Toyoty mają oznaczenie literowe (oznaczenie serii) i liczbowe, numerujące kolejne wersje.

Na przykład:

  • P610 – automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów CVT, produkowana przez Aisin, stosowana w Toyocie Prius IV generacji, od 2017 roku.
  • R155 – skrzynia biegów stosowana w latach 2005 – 2015 w pickupie Toyota Tacoma.

Najlepsze skrzynie biegów w samochodach Toyota

  • A340 – 4 biegowy automat, który potrafił przejechać 700 tys. km bez remontu, przy odpowiedniej eksploatacji i serwisowaniu. Produkowany był od 1986 roku (przez Aisin), montowany między innymi w Toyocie Runner i Toyocie Supra.
  • A750 – 5 biegowy automat, montowany od 2003 roku między innymi w Toyotach Land Cruiser. Potrafił przejechać 600 tys. km bez remontu, przy odpowiednim serwisowaniu i eksploatacji.

Najgorsze skrzynie biegów w samochodach Toyota

W ostatnich latach najczęściej narzekano na problemy ze skrzyniami biegów w samochodach Toyota Highlander (2017 – 2020), Toyota Sienna (2017 – 2020), Toyota Avalon (2018 – 2020) i Toyota RAV4 (od 2019). Tylko jeden z modeli (ostatni) jest sprzedawany na europejskim rynku. Problemy dotyczyły opóźnień w zmianie biegów, albo szarpania przy zbyt gwałtownej zmianie biegów. Skrzynie powodowały drgania, auta traciły moc, w skrzyniach dochodziło do awarii.

W samochodach tych montowano skrzynie biegów o oznaczeniach: U660E (6 – biegowy automat), a także UA80F (8 – biegowy automat).

W ostatnich 10 latach pojawiły się problemy z trwałością łożysk w manualnych skrzyniach Toyoty. Do końca jednak nie wiadomo, czy są one faktycznie spowodowane zastosowaniem materiałów niskiej jakości do produkcji skrzyń czy też np. złym serwisowaniem przez kierowców (nie wymienianiem oleju przekładniowego w skrzyniach biegów co 100 tys. km przebiegu, albo stosowaniem niewłaściwego oleju). Nie ma na ten temat danych.

Problemy i awarie mogą się pojawić w zautomatyzowanej skrzyni biegów MMT, która jest często obwiniana przez użytkowników o podwyższony poziom awaryjności.

Czasami pojawiają się skargi na problemy w bezstopniowych skrzyniach biegów CVT (stosowanych między innymi w hybrydach). Na przykład Multidrive – S. Najczęstszy problem to przegrzewanie oleju przekładniowego, a także problemy z najdroższą częścią, czyli pasem transmisyjnym (koszt ok. 10 tys. zł). Jednak tu znów brakuje pełnego obrazu sytuacji. Skrzynie CVT są bardzo czułe na agresywną jazdę i niewłaściwe serwisowanie (brak regularnych wymian oleju).

Przed zakupem używanej Toyoty należy dokładnie sprawdzić stan skrzyni biegów

Skrzynia biegów powinna zostać przetestowana w trakcie jazdy, a także obejrzana przez fachowca od spodu. Należy też sprawdzić poziom oleju i jego jakość. W przypadku skrzyń automatycznych i zautomatyzowanych niezbędne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej, która może wykryć problemy dotyczące także skrzyni biegów.

Błędy zapisane w pamięci sterownika, szarpanie podczas zmiany biegów, niemożność uruchomienia któregoś z biegów, szum i hałasy powinny spowodować rezygnację z zakupu samochodu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Pryus, 30 stycznia 2023, 21:17 5 -5

Ale głupoty. W obecnie oferowanej Ravce (od 2019na rynek EU) nie ma żadnego automatu o ktorym mowa w artykule.
Nie wspominając już o tym, że P610 to nie jest CVT.
Artykuł na poziomie faktu, równie dobrze możecie dać tytułu: zabił dpfa w volkswagenie i jechał dalej.

Odpowiedz

Evans, 1 lutego 2023, 8:27 5 -2

Drogi Pryusie,
ciekawy komentarz, niestety jednak mylisz się. P610 to skrzynia e-CVT, tak jest nazywana na stronach amerykańskich. A co do "Ravki" sprawdź sobie jeszcze raz katalogi sprzed kilku lat.

Odpowiedz

Pyrus, 1 lutego 2023, 19:47 2 0

Sprzed ilu? 5 ? Mowa o modelu od 2019, czyli obecna generacja, a tu na próżno szukać u660 czy ua80. Oczywiście, że nazwa eCVT została uknutą na potrzeby dziennikarzy, którzy nie rozumieją jak działa przekładnia hybrydowa Toyoty z dwoma silnikami elektrycznymi. Ale w sumie co ja tam wiem, są lepsi znawcy ?

Odpowiedz

daniel3, 14 stycznia 2024, 10:43 1 0

dokładnie tak. nazwa dla niewtajemniczonych jest myląca. ecvt nie ma nic wspólnego z cvt.

Odpowiedz

Karol, 1 lutego 2023, 9:14 3 -1

Oczywiście, że to e-CVT. I faktycznie, jest problemowa. Drugi raz w serwisie. Toyota traci renomę, niestety.

Odpowiedz

Mateo, 15 października 2023, 20:16 0 -1

co sie psuje?
Priusy przez taksowkarzy sa chwalone za bezawaryjnosc jako calosc.

Odpowiedz

DMAX, 1 lutego 2023, 9:17 3 -2

Przyjeżdża do mnie klient z MMT. Jak go widzę, to mam ochotę zamknąć warsztat. Ale nie mogę, bo to znajomy.
Masakra.

Odpowiedz

Jarek, 2 września 2023, 14:16 0 0

Pokierój go pod Łodź do Zgierza. Tam jest gość który naprawia i skupuje auta z tymi skrzyniami. Można w necie znaleźć adres.

Odpowiedz

Victory, 4 lutego 2024, 11:00 2 0

CVT nie ma nic wspólnego z eCVT która jest w hybrydach. W eCVT nie ma żadnego pasa transmisyjnego !!!

Odpowiedz

bzdury, 18 marca 2024, 5:56 0 0

CVT ma się nijak do E-CVT,która jest całkowicie bezawaryjna,a to montowane jest tylko jest w Fordzie i Toyocie

Odpowiedz