Kevlar jest materiałem, który słynie ze swojej wytrzymałości. Polimer ten wykorzystywany jest w wielu dziedzinach przemysłu i w produkcji wielu przedmiotów. Jego właściwości sprawiły także, że można go używać w branży motoryzacyjnej. W jaki sposób? O tym rozmawiamy z Michałem Makowskim, właścicielem firmy Makland.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Jesteście firmą, która zajmuje się produkcją materiałów ciernych, nie tylko dla branży motoryzacyjnej. Jakim asortymentem możecie się pochwalić?
Michał Makowski: Makland jest polskim producentem organicznych materiałów ciernych z wieloletnią tradycją. Produkujemy materiały cierne przeznaczone do różnych zastosowań w wielu branżach przemysłowych. W naszych katalogach można znaleźć: klocki hamulcowe do motocykli, quadów i skuterów, maszyn budowlanych, ciągników i pojazdów rolniczych. Produkujemy także klocki hamulcowe do elektrowni wiatrowych oraz zębatki suche i olejowe, przekładki cierne i stalowe, tarczki cierne suche i olejowe, wkładki cierne oraz okładziny przemysłowe do maszyn specjalistycznych. Wszystkie mieszanki cierne, które stosujemy w naszych produktach, zostały opracowane przez nas. Pozwala nam to na modyfikacje ich właściwości wg indywidualnych potrzeb klienta.
Czym charakteryzuje się materiał kevlarowy JK-102, którego używacie do regeneracji tarcz sprzęgłowych?
Jest to kompozyt ~80% włókien aramidowych (KEVLAR®), spoiwa polimerowego oraz wypełniaczy na podkładzie z cienkiej blachy stalowej grubości 0,5 – 1,0 mm. Zastosowanie innowacyjnej technologii wiązania włókien kevlaru żywicą poliamidową, mającą wyższą wytrzymałość cieplną od żywic fenolowych stosowanych w tradycyjnych okładzinach ciernych, pozwoliło uzyskać materiał sprzęgłowy o niespotykanych do tej pory właściwościach mechanicznych. Naszą okładzinę łatwo rozpoznać po charakterystycznym, żółtym kolorze i nacięciach w kratkę.
Na czym polega i jak krok po kroku wygląda proces regeneracji sprzęgła przy użyciu materiałów kevlarowych?
Aby prawidłowo wykonać usługę zawsze musimy dostać zestaw złożony z tarczy, docisku i koła zamachowego lub dwumasy. Naszą pracę rozpoczynamy od oceny zestawu. Czyścimy elementy oraz sprawdzamy w jakim są stanie – między innymi, czy powierzchnie docisku i koła zamachowego stykające się z tarczą są równe. Jeśli w czasie kontroli okaże się, że docisk i/lub koło zamachowe wymagają wyrównania, jest to następny krok. Co ważne – wartość, o jaką element został zeszlifowany jest zapisywana. Po przygotowaniu powierzchni docisku i koła zamachowego przystępujemy do montażu okładziny kevlarowej JK102. Grubość dobierana jest według danych katalogowych skorygowanych o wykonany wcześniej szlif. Ostatnim krokiem jest sprawdzenie poprawności działania zestawu, gdzie ponownie kontrolowane są powierzchnie styku. W ramach sprawdzenia cały zestaw jest składany. Również na tym etapie docisk jest ustawiany, a w przypadku docisków samonastawnych cofany do prawidłowego nastawienia.
Proces regeneracji jest zapewne bardziej przyjazny środowisku naturalnemu, na co nacisk kładzie coraz więcej firm. Czy jest również bardziej opłacalny?
Obecnie spotyka się coraz więcej elementów, które przez producentów są ze sobą łączone w zestawy. W takiej sytuacji awaria jakiegokolwiek elementu pociąga za sobą konieczność wymiany całego zestawu, który po drobnej naprawie mógłby spokojnie jeszcze pracować. Podobnie jest ze sprzęgłami. Pomimo tego, że potrzebna jest tylko tarcza, to w hurtowniach dostępne są tylko całe zestawy złożone z koła zamachowego, tarczy i docisku. W takich sytuacjach regeneracja jest nie tylko opłacalnym rozwiązaniem, ale często też jest jedynym możliwym, jeśli nie chcemy kupować kolejnych nowych i drogich, a co najważniejsze niepotrzebnych części.
Czy każdy klient może zdecydować się na wybór sprzęgła kevlarowego, czy jest ono skierowane do konkretnych odbiorców?
Zawsze pytamy Klientów do czego auto będzie wykorzystywane i doradzamy najlepszy naszym zdaniem materiał cierny. Korzyści płynące z zastosowania okładziny kevlarowej JK-102 można zobaczyć dopiero w specyficznych warunkach pracy. Z tego powodu materiał JK-102 najlepiej sprawdza się w autach tuningowanych oraz autach 4×4. Co również ciekawe, materiał JK-102 doskonale się sprawdza jako zamiennik płytek spiekowych w nowoczesnych ciągnikach rolniczych. I to są główni odbiorcy, do których ta oferta jest skierowana
Czy zastosowanie tego typu rozwiązania wymaga też innych przeróbek w skrzyni biegów?
Zastosowanie materiału kevlarowego JK-102 nie powoduje konieczności innych modyfikacji w obrębie skrzyni biegów, docisku czy koła zamachowego.
Jakie są zalety tarcz kevlarowych?
Żywotność okładziny jest 2-5 razy dłuższa od tradycyjnych okładzin organicznych, mają one zwiększoną zdolność do przenoszenia większego momentu obrotowego o ok. 30-40% bez konieczności wzmacniania docisku. Dodatkowo nie wycierają nadmiernie koła zamachowego i docisku sprzęgła, mają bardzo wysoką odporność na zeszklenie materiału. Poza tym zapewniają wysoki i stabilny współczynnik tarcia w szerokim zakresie temperatury, nacisku i prędkości. Materiał kevlarowy poddany działaniu wysokiej temperatury bardzo szybko powraca do swoich pierwotnych właściwości ciernych. Warto dodać, że nasze tarcze kevlarowe nie zawierają składników brudzących typu grafit oraz surowców wycierających docisk typu wełna stalowa, drut miedziany.
Jakie są ich wady?
Materiał ma dość wysoki współczynnik tarcia, który na początku przy niskich obrotach może przysparzać trudności w postaci „żabkowania” auta. Są klienci, dla których JK-102 to za mało i poszukują materiału, który przeniesie większą moc. Dla takich klientów stworzyliśmy czerwoną mieszankę JS-105.
Jaki typ klientów decyduje się na taką usługę – czy są to głównie pasjonaci sportów motorowych czy nie tylko?
Klientów można podzielić na 2 grupy. Jedna to pasjonaci, którzy w żyłach zamiast krwi mają benzynę. Ich auta są zawsze modyfikowane pod kątem większej mocy i momentu obrotowego. Czasem jest to tylko chip-tuning, innym razem set budowany od podstaw pod konkretny sport. Druga grupa to klienci, którzy potrzebują solidnego rozwiązania, które sprawdzi się w trudnych warunkach codziennej eksploatacji.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 16 stycznia 2023, 7:20 0 0
Witam a do zwykłego auta typu kia rio 2019r 1,2 motor który jezdzi na nauce jazdy bo oryginalna tarcza wytrzymuje max 30-40tys ma sens
Odpowiedz
Anonim, 28 lutego 2023, 16:42 0 0
Witam, posiadam Golfa R o mocy 370 km , gdzie mogę wykonać takie zamówienie na okładziny kevlarowe
Odpowiedz