Zgodnie z prawem, wszystkie dostępne w Europie klocki i szczęki hamulcowe powinny być spełniać normy wyznaczone przez standard jakościowy ECE R90. Postanowiliśmy zapytać Państwa, czy – mimo tego, że teoretycznie powinno być to niemożliwe – spotkali się z produktami bez certyfikatu ECE R90.
Klocki bez homologacji w co drugim warsztacie
Okazało się, że problem jest większy, niż mogłoby się wydawać. Niemal co trzeci czytelnik MotoFocus.pl zadeklarował, że nie miał kontaktu z klockami lub szczękami bez homologacji ECE R90, ale słyszał o takich przypadkach. Jednak aż 29 proc. ankietowanych miało kontakt z niecertyfikowanymi częściami przez klientów, którzy przynosili je ze sobą. Co szósty czytelnik naszego portalu oświadczył, że kupił klocki lub szczęki hamulcowe niezgodne z ECE R90, a 3 proc. ankietowanych spotkało się z częściami bez homologacji zamontowanymi w pojeździe klienta. 22 proc. zapytanych czytelników oświadczyło z kolei, że nigdy nie słyszało o takiej sytuacji.
Powyższe wyniki pokazują, że problem części bez certyfikatu w Polsce istnieje i nie jest zjawiskiem marginalnym. Trzeba mieć na uwadze, że standard ECE R90 jest gwarancją pewnego poziomu jakości części. W przypadku klocków i szczęk niespełniających tej normy można podejrzewać, że ich skuteczność jest niższa, niż niezbędne minimum, a układ hamulcowy jest jednym z tych, które mają krytyczny wpływ na bezpieczeństwo w pojeździe.
Standard dla bezpieczeństwa
Warto przestrzegać klientów, którzy pojawiają się w warsztatach z niecertyfikowanymi częściami, przed kupowaniem takich produktów. W trakcie argumentacji można posłużyć się informacjami z tego artykułu technicznego.
Wyniki ankiety pokazują też, że nie wszystkie części motoryzacyjne docierają do Polski legalnymi kanałami – sprzedaż klocków i szczęk niespełniających standardu ECE R90 jest dozwolona wyłącznie w przypadku części do starszych pojazdów. Apelujemy zatem do naszych czytelników, by przy zakupie produktów mniej sprawdzonych marek, brali pod uwagę bezpieczeństwo ich użytkowników i sprawdzali, czy są one oznaczone odpowiednim symbolem. Dzięki takiemu postępowaniu, niespełniające norm części z czasem przestaną być oferowane w naszym kraju.
Trzeba też pamiętać o dostosowaniu klocków do sposobu eksploatacji pojazdu. Norma ECE R90 nie jest bardzo surowa, dlatego kierowcy wykorzystujący pojazdy do jazdy sportowej lub często korzystający z autostrad powinni wybrać produkty renomowanych marek, gwarantujących najwyższą wydajność.
Komentarze