Podczas spotkania EU Battery Alliance przedstawiciele państw członkowskich Unii Europejskiej rozmawiali na temat możliwości zacieśnienia współpracy w zakresie rozwoju europejskiego rynku produkcji baterii do samochodów elektrycznych.
Pierwsze spotkanie European Battery Alliance odbyło się w październiku poprzedniego roku. Komisja Europejska zorganizowała spotkanie z przedstawicielami branży motoryzacyjnej, inżynieryjnej i chemicznej jako EU Battery Alliance.
Celem rozmów było zainicjowanie rozwoju produkcji ogniw i baterii w Europie. Działanie to zakłada powołanie konsorcjum zajmującego się budową tego typu urządzeń. Pomocne w realizacji założeń mają być takie dokumenty, jak plan strategiczny oraz mapa drogowa, których opracowanie i wejście w życie przewidziano na rok 2018. Komisja Europejska planuje przeznaczyć na rozwój europejskiej technologii baterii w sumie 2,2 mld euro. KE postrzega bowiem produkcję baterii na poziomie Unii Europejskiej jako strategiczny cel i jest przekonana, że kluczowe decyzje biznesowe w tej kwestii muszą zostać podjęte szybko.
Nowy sektor szansą dla rozwoju przemysłu w Polsce
– Polskie firmy, instytuty naukowe i uczelnie wyższe mają potencjał do tego, żeby nasz kraj odgrywał znaczącą rolę w tworzeniu tego nowego i perspektywicznego sektora – przekonywał w trakcie rozmów w Brukseli wiceminister energii Michał Kurtyka.
Wiceminister Kurtyka podkreślił, że Polska jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii i budowy w Europie silnej branży produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Zauważył, że nasz kraj konsekwentnie realizuje swój program rozwoju transportu nisko i zeroemisyjnego oraz chce być jednym z liderów europejskiego rynku elektromobilności. Przypomniał, że Prezydent RP Andrzej Duda 5 lutego 2018 r. podpisał, opracowaną przez Ministerstwo Energii, ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która stwarza warunki do rozwoju tego sektora w naszym kraju.
Według wiceministra energii upowszechnienie elektromobilności w Polsce i UE wymaga zarówno dalszych działań o charakterze legislacyjnym, jak i konsekwentnego zacieśniania międzynarodowej współpracy gospodarczej pomiędzy państwami członkowskim.
– Rozwój technologii magazynowania energii w tym kontekście to jedno z kluczowych zadań przed jakim stają dziś rządy i przedsiębiorcy w Unii – przekonywał Kurtyka.
Podsekretarz stanu w ME zaznaczył także, że Polska ma potencjał do tego, żeby zająć istotne miejsce w łańcuchu dostaw dla europejskiego sektora produkcji baterii.
– Polskie uczelnie wyższe prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej. Pozwalają one na opracowanie nowych technologii akumulatorów oraz produkcji ogniw – mówił.
Zauważył również, że nasz kraj dysponuje zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora.
– W Polsce działają już firmy, które wytwarzają akumulatory jako produkt końcowy. Z rozwiązań tych korzystają nie tylko rodzimi producenci, ale i zagraniczne marki – wyjaśnił.
Wiceszef resortu energii dodał, że Ministerstwo Energii utworzyło grupę roboczą, której zadaniem jest zintensyfikowanie prac nad bardziej efektywnymi metodami magazynowania energii w pojazdach i stworzenie polskiej technologii w tym zakresie.
– Jestem przekonany, że nasz kraj może być aktywnym uczestnikiem powstającego w Europie porozumienia na rzecz rozwoju nowoczesnych technologii w obszarze energetyki i elektromobilności. Dlatego też kluczowym zadaniem rządu jest zagwarantowanie polskim przedsiębiorcom i naukowcom możliwości wykorzystania ich potencjału w konkurencji na europejskim rynku – zaakcentował.
Komentarze