Zawór EGR to część, która często jest powodem dużych problemów z użytkowaniem pojazdu. Z tego powodu, na rynku pojawiło się wiele opinii dotyczących prawidłowego postępowania z tym urządzeniem. Postanowiliśmy sprawdzić, które z nich są prawdą, a które mitem.
Co to jest EGR?
EGR to zawór odpowiedzialny za recyrkulację spalin. Jego zadaniem jest zmniejszenie ilości szkodliwych tlenków azotu z grupy NOx w emitowanych z silnika spalinach. Tlenki azotu to grupa nieorganicznych związków chemicznych zbudowanych z tlenu i azotu. Tlenki te w niższej temperaturze nie wiążą się ze sobą. Wynalezienie EGR-u prowadziło do zmniejszania emisji szkodliwych tlenków od kilku do kilkudziesięciu procent. Choć często spotykamy się z opiniami, że EGR to jedynie wymysł ekologów, to badania jednoznacznie pokazują, że liczba szkodliwych substancji wydostających się z wydechu rzeczywiście jest znacznie mniejsza.
Postanowiliśmy sprawdzić najpopularniejsze opinie powtarzane przez mechaników na temat tego podzespołu i zobaczyć jak one mają się do rzeczywistości.
EGR skraca żywotność silnika
Czy EGR skraca żywotność silnika? Mechanicy zgodnie powtarzają, że tak i niestety jest to prawda. Recyrkulacja spalin, czyli powrót substancji, które nie uległy za pierwszym razem spaleniu, sprawia, że w komorze silnika powtórnie pojawiają niedopalone związki. W efekcie wewnątrz silnika zaczyna gromadzić się sadza i nagar. Nagar powstaje z niedopalonych cząstek paliwa i oleju, czyli raz już wyrzuconych do układu wydechowego związków.
EGR doprowadza spaliny do komory spalania w celu “dopalenia” niespalonych substancji
Jak działa EGR? Sprawia on, że część spalin wraca do komory spalania. Mitem jednak jest stwierdzenie, że dzieje się to po to, żeby jeszcze raz dopalić to, co nie zostało spalone. Spaliny wracają, aby wypełnić komorę i zmniejszyć ilość tlenu uczestniczącą w spalaniu. I choć “na chłopski rozum” mogłoby wydawać się, że powrót gorących spalin do komory powinien przekładać się na podniesienie temperatury, to jak można domyślić się z poprzedniego zdania, mniej tlenu oznacza niższą temperaturę w cylindrach, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem.
EGR pracuje na okrągło
Czy EGR pracuje na okrągło podczas pracy silnika? Nie, jest to mit. Doprowadzenie dużej ilości spalin do komory spalania zaowocowałoby spadkiem mocy, a nawet dławieniem silnika, co mogło doprowadzić do gaśnięcia na niskich obrotach. EGR pozwala na powrót spalin tylko w ściśle określonych okolicznościach, w okolicach środkowego zakresu obrotów, gdy silnik nie jest zbytnio obciążony.
Zatkany EGR wystarczy wyczyścić
Jak wyczyścić zawór EGR? Samo usunięcie niedopalonych drobinek może nie wystarczyć, więc jest to mit. Czyszczenie EGR-u można stosować prewencyjnie, jeżeli nie chcemy, aby zepsuciu uległ sam zawór, jednak diagnozy zbyt często zapychającego zaworu należy szukać gdzie indziej. Bardzo możliwe, że zapychanie zaworu spowodowane jest nadmierną ilością oleju w komorze spalania lub wyeksploatowanym układem wtryskowym czy turbosprężarką.
EGR można legalnie zaślepić lub zmodyfikować
Czy EGR można zaślepić? Nie. Po pierwsze – pojazd nie przejdzie kontroli w SKP. Modyfikacje EGR-u mogą budzi wątpliwości diagnosty, który może odmówić “podbicia” przeglądu okresowego.
Po drugie – eksperci zwracają uwagę, że usunięcie EGR-u powinno być związane z przeprogramowaniem komputera sterującego mieszanką. Samowolka przy wycinaniu zaworu może skutkować chociażby ciągłym komunikatem „check engine” na pulpicie kierowcy.
Źle pracujący EGR owocuje spadkiem mocy
Czy zepsuty EGR wpływa na spadek mocy? Tak, jest to prawda. Pierwszym objawem, że EGR zaczyna się zatykać będzie zauważalny spadek mocy pojazdu lub dławienie silnika. Jest to bezpośredni wynik nieprzepuszczania przez zawór odpowiedniej ilości spalin do komory. Komora pozbawiona spalin nie jest wypełniona tak, jak spodziewa się tego komputer sterujący, co może przekładać się na niewłaściwą mieszankę.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
romi, 2 lipca 2016, 18:43 12 -3
egr jest cichym mordercą silnika i bez dwóch zdań wpływa na żywotność silnika na szczęście są metody na ominięcie egr
Odpowiedz
Stefan, 7 lipca 2016, 23:45 18 -5
Artykuł był opublikowany kilka dni temu, więc szkoda czasu, aby z nim szerzej polemizować. Jego autor średnio zna się na tym co pisze. Przede wszystkim w każdym silniku jest tzw. wewnętrzna recyrkulacja spalin. Można nią sterować przez zmianę faz rozrządu. Po drugie recyrkulacja spalin w silnikach z zapłonem iskrowym (ZI) i w silnikach z zapłonem samoczynnym (ZS) to dwa różne zagadnienia. Pozbawienie nowoczesnego silnika ZS recyrkulacji splalinoznacza spadek momentu obrotowego silnika i tzw. stukowe spalanie paliwa (jest taki rodzaj spalania w silniku ZS!!) co powoduje wzrost głośności silnika. Jeśli silniki nie spala nadmiernych ilości oleju, a układ zasilania silnika jest sprawny (np. paliwo jest prawidłowo rozpylane przez wtryskiwacze) układ EGR nie wpływa ujemnie na stan techniczny silnika. Wbrew temu do pisze autor artykułu, zawrócenie części spalin powoduje, że zawarte w nich niespalone składniki spalin mogą się dopalić. To co pisze autor wynika częściowo z nieznajomości zjawiska tzw. wygaszania płomienia w komorze spalania oraz spalania w tzw. warstwie przyściennej. Dalej - ciepłe spaliny - szczególnie w silniku z zapłonem samoczynnym, nim schłodzą spaliny w trakcie procesu spalania, będą wspomagać parowanie kropelek paliwa z wtryśniętej strugi paliwa, tak by wokół kropli paliwa można utworzyć mieszankę, która się spali (samo paliwo jest niepalne!). To tak na szybko.
Stefan Myszkowski
Odpowiedz
Anty terror, 3 stycznia 2021, 19:27 4 -1
Cóż za wywody, jeśli podajemy spaliny by pogorszyć spalanie to jak to niby dopadla wcześniej powstałe gazy? Egr wpływa na gorsze spalanie, silnik spała Pb i ma większą temperaturę spalin, bo i sprawność mniejsza spalonego paliwa. Eko terror nox i mamy egr, gorsze spalanie mamy sadzę i kolejny wymyśl dpf y. Koszt budowy produkcji utylizacji, środki do mycia oczyszczania czy dodatkowe paliwo do dopalania w dpf, stare diesle większe cząstki sadzy, nowe znacznie mniejsze cząsteczki a nie mówi się że są bardziej szkodliwe niż te że starych większych cząstek. Ale eko terror wmawia że jest eko lepiej.
Odpowiedz
Autonagar.pl, 9 lipca 2016, 23:09 4 -7
EGR można wodorować jak cały silnik usuwająć z niego nagar , kwestia prewencji , czekając na cheka to nie jest rozwiązaniem , chyba że lubimy wymianę części na nowe
Odpowiedz
Anonim, 12 września 2019, 0:21 2 -1
Hehe dobre, wodorować EGR - jak nie ma on fizycznego połączenia w momencie spalania, jedynie na co ma wpływ wodorowanie to portfel :)
Do EGRa bez, myjki, pędzla, czy szczotki nie ma co podchodzic
Pozdrawiam
Odpowiedz
Autonagar, 15 stycznia 2020, 13:01 0 -1
Wodorowanie jest skuteczne w obiegu gorących spalin ale wiadomo że EGR nie może wyglądać tak jak na fotce bo to jest agonia , tej skały przecinakiem nie zdejmiesz dlatego wodorowanie to profilaktyka a nie mechanika .
Odpowiedz
Aarwkk91, 6 grudnia 2018, 10:10 13 -1
Mój EGR jest całkowicie odłączony, komputer przesterowany i spokój.
Odpowiedz
Geje, 25 listopada 2020, 19:39 1 -9
Ja i mój chłopak wodorujemy sobie sprzęciki systematycznie ! Tylko wodorowanie u Kazia palnikiem może uleczyć taki egr jak na zdjęciu.
Odpowiedz