Ważne zmiany w przepisach UE – co czeka niezależny rynek?

7 marca 2025, 16:06

Branża motoryzacyjna w Europie stoi na rozdrożu. Nowe regulacje, rosnące koszty i silna konkurencja spoza UE sprawiają, że przyszłość staje się niepewna. Komisja Europejska ogłosiła plan wsparcia sektora, ale kluczowe pytanie brzmi: kto rzeczywiście na tym skorzysta?

Nowe przepisy o emisji CO2 – czy i jak wpłyną na warsztaty samochodowe?

Jak się dowiadujemy wcześniej niż planowano, bo już w 2025 roku ma nastąpić przegląd regulacji dotyczących emisji CO2. Co to oznacza?

Producenci samochodów będą musieli szybciej dostosować swoje modele do nowych norm, a to może oznaczać zmiany w technologiach naprawczych, nowe wymagania dotyczące diagnostyki oraz konieczność inwestowania w sprzęt do obsługi pojazdów niskoemisyjnych w tym hybrydowych.

Dlatego ważne jest, by warsztaty miały dostęp do możliwości napraw pojazdów różnych technologii. Na szczęście wciąż istnieje ogromne zapotrzebowanie na naprawy aut spalinowych i pojazdów korzystających z paliw alternatywnych jak też rosnące dla hybryd. Jeśli Unia w dalszym rozwoju motoryzacji nie zapewni neutralności technologicznej, niezależne warsztaty w dłuższej perspektywie będą tracić, aż  mogą zostać zupełnie wypchnięte z rynku.

Dane z samochodów, a przyszłość warsztatów niezależnych

Dostęp do danych diagnostycznych to kluczowa sprawa dla niezależnych warsztatów. Nowoczesne pojazdy są pełne elektroniki, a producenci samochodów często ograniczają dostęp do kluczowych informacji, co utrudnia naprawy poza autoryzowanymi serwisami. Komisja Europejska w końcu chce uregulować tę kwestię, ale działania są spóźnione – każdy miesiąc zwłoki to coraz trudniejsza pozycja dla warsztatów niezależnych.

Jeśli UE nie zagwarantuje równego dostępu do danych, niezależnych warsztaty będą miały coraz większe trudności w diagnozowaniu i naprawianiu pojazdów, co odbije się na całym rynku handlu i dystrybucji.

Czas na konkretne kroki

Na szczęście Komisja Europejska już działa w zakresie rewizji rozporządzenia o wyłączeniach grupowych w motoryzacji – mowa tu o GVO/MVBER. A nawet można odnieść wrażenia, że Komisja widzi potrzebę dostosowania przepisów do zmiany związanej z cyfryzacją motoryzacji, choć branża motoryzacyjna potrzebuje bardzo konkretnych i szybkich decyzji.

Organizacje branżowe działające w Brukseli naciskają na Komisję Europejską, by wdrożyła realne zmiany wspierające producentów części motoryzacyjnych, dystrybutorów i warsztaty

Ponieważ warsztaty samochodowe to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa, a zarazem ostatnie ogniowo w łańcuchu zaopatrzenia rynku w części zamienne, dlatego też są bardzo wrażliwe na wszelkie zmiany i komplikacje prawne.
Warto tu podkreślić, że warsztaty samochodowe to nie tylko miejsce napraw samochodów, ale to także źródło zatrudnienia dla ponad 150 tysięcy osób w Polsce, a w skali Europy dla milionów profesjonalistów branżowych.

Jeśli przepisy nie będą wspierać niezależnych serwisów, klienci zostaną zmuszeni do korzystania wyłącznie z autoryzowanych warsztatów, co oznacza wyższe koszty napraw i ograniczony wybór, a w dzisiejszych coraz bardziej niepewnych czasach to poważny problem.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!