Co się komu opłaca?

18 maja 2015, 15:07

Wyższa cena uzyskiwana przy odsprzedaży samochodu to najnowszy argument wysuwany przez środowisko dealerów na rzecz wybierania oferty ASO. Czy zatem rzeczywiście warto płacić więcej za takie same usługi?

Koncerny samochodowe od lat toczą walkę z niezależnym sektorem motoryzacyjnym o udział w rynku usług serwisowych. Paradoks polega na tym, że o ile sieci dealerskie i ich potężni patroni dysponują nieporównanie większymi środkami i możliwościami kształtowania opinii niż środowisko niezależnych warsztatów, o tyle użytkownicy samochodów głosują na te drugie. Po prostu za takie same usługi wolą płacić mniej.

Z tą rynkową tendencją nie mogą się pogodzić koncerny, dlatego sięgają po marketingowe triki przedstawiając właścicielom samochodów rozmaite dobrodziejstwa płynące rzekomo z korzystania ze stacji autoryzowanych.

PR-owe wciskanie kitu

Jeszcze parę lat temu głównym argumentem na rzecz ASO, wysuwanym przez dealerów, było stosowanie przez autoryzowane serwisy tzw. „oryginalnych” części w przeciwieństwie do „zamienników” z warsztatów niezależnych. Dziś ta karta jest już całkiem zgrana, bo przy okazji wejścia w życie GVO i towarzyszących temu przepychanek z koncernami, które nie miały ochoty respektować nowych przepisów, udało się w znacznym stopniu wyedukować konsumentów. Dowiedzieli się oni, że koncerny samochodowe prawie w ogóle nie produkują części zamiennych, a jedynie kupują je od zewnętrznych producentów. Ci zaś oferują identyczne części pod własnymi markami na niezależnym rynku. Słowo „oryginał” nabrało więc nowego znaczenia, a użytkownicy uznali, że logo marki samochodu umieszczone na pudełku z częścią nie jest warte tego, by płacić więcej za ten sam produkt.

W kampanii dotyczącej części widocznych: zderzaków, błotników, oświetlenia, lusterek, itd. posługiwano się z kolei argumentami dotyczącymi bezpieczeństwa. Próbowano przekonywać nabywców, że element bez logo producenta pojazdu (choćby nawet pochodził od dostawcy zaopatrującego w części fabrykę, z której wyjechał samochód) owo bezpieczeństwo zmniejsza. Osobną sprawą były wysiłki koncernów, na szczęście udaremnione, mające na celu całkowite zdelegalizowanie obrotu częściami widocznymi, pochodzącymi od niezależnych dostawców. Oczywiście i w tym przypadku koncerny zapewniały, że mają na względzie interes konsumentów.

Jak liczyć?

Ponieważ jednak właściciele samochodów sami potrafią się zatroszczyć o własne interesy, a nie są one zbieżne z interesem koncernów, uznano, że trzeba przekonać konsumentów, iż korzystanie
z autoryzowanych serwisów jest po prostu opłacalne. Taki właśnie cel przyświeca kampanii „Wybieram ASO”.

Aby uzasadnić tę, przyznajmy – karkołomną tezę, sięgnięto do raportu przygotowanego przez portal otomoto.pl. Wynika z niego, że samochody serwisowane w ASO osiągają średnio o 11% wyższą cenę przy odsprzedaży. Niestety autorzy raportu nie podają, czy ta różnica dotyczy w jednakowym stopniu samochodów o udokumentowanej historii napraw w warsztatach niezależnych, co wszystkich aut nieobsługiwanych w ASO, również tych o całkiem nieznanej przeszłości serwisowej. Ale nawet jeśli nie weźmie się tego szczegółu pod uwagę i tak należy zakwestionować tezę, że wybór ASO zamiast warsztatu niezależnego jest per saldo korzystny finansowo.

Weźmy pierwszy z brzegu przykład: 10-letni Citroën Berlingoserwisowany w ASO osiąga przeciętnie cenę 12 964 zł, zaś ten bez pieczątek autoryzowanego serwisu – 11 006 zł, a więc o 18% mniej, co daje 1958 zł różnicy. Czy dla tej kwoty warto rezygnować z niezależnego warsztatu na rzecz ASO?

Alfred Franke, prezes SDCM– „Jeśli porównamy ceny konkretnych napraw prowadzonych przez lata w ASO i warsztatach niezależnych, i to uwzględniając użycie części pochodzących od producentów elementów przeznaczonych na pierwszy montaż, przekonamy się, że różnicy w kosztach obsługi nie zrekompensuje wyższa cena uzyskana przy odsprzedaży auta, podawana w raporcie, na który powołują się organizatorzy kampanii „Wybieram ASO” – mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. – „Różnica w kosztach jednej poważniejszej naprawy przeprowadzonej w warsztacie niezależnym i w ASO (choćby wymiany koła dwumasowego w komplecie ze sprzęgłem) potrafi przekroczyć całą premię, jaką później uzyska się, sprzedając auto serwisowane w ASO." – dodaje Alfred Franke.

Autorzy raportu otomoto.pl zwracają uwagę, że podstawową motywacją nabywców gotowych zapłacić więcej za samochód, który był serwisowany w ASO jest większe zaufanie do deklarowanego przebiegu takiego pojazdu oraz jego bezwypadkowej przeszłości.

– „Jestem przekonany, że samochód z książką serwisową z  wpisami z renomowanego niezależnego warsztatu i kompletem faktur za wymienione części odpowiadające jakością elementom oryginalnym uzyskałby zbliżoną cenę i szybko znalazł nabywcę." – twierdzi prezes SDCM. – „Konsumenci potrafią liczyć. Z pewnością więc będą umieli sami odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie opłaca się serwisować samochód. Jestem spokojny o los niezależnych warsztatów." – mówi Alfred Franke.

Dowiedz się więcej

ASO zwiększają konkurencyjność – wyniki ankiety
ASO zwiększają konkurencyjność – wyniki ankiety

W naszej najnowszej ankiecie zapytaliśmy Państwa, czy w roku 2012 autoryzowane serwisy obsługi zwiększyły swoją konkurencyjność wobec warsztatów niezależnych. Zapraszamy do zapoznania się z wynikami. Konkurencyjność ASO wzrasta  Największa liczba Czytelników MotoFocus stwierdziła, że w ubiegłym roku konkrencja ASO wobec warsztatów niezależnych wzrosła. Przyznało tak 46% osób biorących udział w ankiecie. 25% respondentów uznało, że […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Podatnik, 21 maja 2015, 13:36 0 0

Cytuję Pana: samochód z książką serwisową z wpisami z renomowanego niezależnego warsztatu i kompletem faktur za wymienione części odpowiadające jakością elementom oryginalnym uzyskałby zbliżoną cenę i szybko znalazł nabywcę." - twierdzi prezes SDCM. - Odpowiadam- Zgadzam sie z Panem co do powyższego tylko jak zwykle manipuluje Pan faktami.Ile takich aut jest na rynku z historia i fakturami.80% jest serwisowana bez fakturowo.Gdyby mieli dołożyć podatki dochodowe,ZUS i podatek VAT to ich cena za usługe nie odbiegała by od ceny w ASO.Dla wyjaśnienia prowadzę serwis ASO i niezależny równolegle .I nawet w tym niezależnym przegrywam cenowo z konkurencją serwisową szarej strefy.

Odpowiedz

Anonim, 21 maja 2015, 14:24 0 0

Nie zgadzam sie z tym a szara strefa która nie daje rachunków wkładaja byle chińszczyzne a kasuja za markowe sam sie przekonałem wróciłem od ASO

Odpowiedz

Automaniak, 21 maja 2015, 15:08 0 0

Czas zakopać topór wojenny pomiędzy ASO a niezależnymi Panie Frank.Wykopałeś go kilka lat temu i czas się rozliczyć z tego.Doprowadził Pan do wojny cenowej w branży moto.Importerzy narzucają ceny przeglądów porównywalne do niezależnych a było tak pięknie.Był wilk syty i ocwa cała ,a teraz mamy wyrzynkę na całego.I po co to wszystko.Nawarzyłeś piwa Panie Alfredzie to pora je teraz wypić.

Odpowiedz

Mech, 24 maja 2015, 10:21 0 0

dobra argumentacja w obronie warsztatów.

Odpowiedz