W tegorocznej kontroli prowadzonej na zlecenie UOKiK Inspekcja Handlowa zbadała 936 partii produktów, w tym 80 partii płynów do spryskiwaczy, 313 partii akumulatorów i 282 partie opon. Wyniki pokazują, że sprzedawcy, producenci i importerzy tych artykułów w zdecydowanej większości przestrzegają przepisów.
Płyny do spryskiwaczy, akumulatory, opony i części do samochodów – ich sprzedaż podlega ściśle określonym przepisom, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko. Kontrole prowadzi Inspekcja Handlowa na zlecenie UOKiK.
Tylko niecałe 8 proc skontrolowanych wyrobów (odpowiednio 10, 28 i 5 partii płynów, akumulatorów i opon) zostało zakwestionowanych. Zastrzeżenia dotyczyły najczęściej niewłaściwego sposobu informowania o cenie lub nieodpowiedniego oznakowania produktu. Większość przedsiębiorców dobrowolnie usunęła stwierdzone niezgodności.
Zobacz szczegółowe informacje o wynikach ostatniej kontroli UOKiK
1. Płyn do spryskiwaczy szyb samochodowych – jest substancją niebezpieczną dla zdrowia, dlatego na etykiecie, oprócz podstawowych danych, jak nazwa i ilość powinny znaleźć się też informacje o zagrożeniach – ryzyku związanym z korzystaniem z danego wyrobu i zasadach jego bezpiecznego stosowania. Na opakowaniu nie może zabraknąć także nazw substancji niebezpiecznych zawartych w składzie i dokładnych danych producenta wraz z jego numerem telefonu. Znaki umieszczone na opakowaniach muszą być dobrze widoczne i objaśnione w języku polskim.
Warto pamiętać, że nazwa produktu powinna jednoznacznie wskazywać jego przeznaczenie, a opakowania nie mogą być zaprojektowane w sposób budzący skojarzenia, że są środkami spożywczymi.
2. Akumulatory muszą być oznakowane symbolem selektywnego zbierania (przekreślony kontener) i zawierać informację o pojemności i zdolności rozruchowej (wyrażone odpowiednio w amperogodzinach – Ah i amperach – A). Pamiętaj, że sprzedawca ma obowiązek odebrać zużyty akumulator lub pobrać opłatę depozytową (potwierdzając to na osobnym dokumencie) oraz umieścić w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informację o warunkach i trybie zwrotu zużytych akumulatorów i punktach ich zbierania.
3. Naklejki na oponach czy etykiety obok nich powinny być dostępne w punkcie sprzedaży – tam powinny znaleźć się najważniejsze informacje o klasie efektywności paliwowej, klasie i wartości pomiarowej zewnętrznego hałasu toczenia, jak również klasie przyczepności na mokrej nawierzchni. Te same informacje powinny znaleźć się na stronie sklepu internetowego.
4. Części i przedmioty wyposażenia powinny spełniać wymagania techniczne – posiadać świadectwo homologacji. Od czerwca 2013 obowiązuje zakaz wprowadzania do obrotu nowego pojazdu czy nowego przedmiotu wyposażenia lub części bez wymaganego odpowiedniego świadectwa homologacji lub równoważnego dokumentu, np. zezwolenia na dopuszczenie do obrotu. Szczegóły znaleźć można w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i Rozwoju.
Wszelkie zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa lub oznakowania produktów należy zgłaszać do Inspekcji Handlowej lub Departamentu Inspekcji Handlowej w UOKiK.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 14 stycznia 2015, 10:54 0 0
Szkoda, że nie zbadali rynku klocków hamulcowych pod kontem posiadania ECR90. Tylko nie nadruku na klocku a dokumentu potwierdzającego. Ręczę, że 1/3 brendów by zniknęła. A tak to sprawdzają czy płyn ma naklejkę, a jednocześnie klocek z Chin za 1 dolara bez homologacji leży sobie bez problemu.
Odpowiedz