Montaż i uruchomienie sprężarki klimatyzacji

2 kwietnia 2014, 15:05

Sprężarka klimatyzacji jest sercem układu klimatyzacji. Na jej prawidłowe działanie oraz trwałość mają wpływ zarówno poprawny montaż jak i prawidłowe działanie pozostałych elementów układu klimatyzacji oraz serwisowanie. Awaria sprężarki wcale nie oznacza natychmiast, że winna awarii jest sama sprężarka – może być spowodowana przyczynami leżącymi poza sprężarką, dlatego najważniejszą rzeczą przed montażem nowej jest ustalenie przyczyny awarii starej sprężarki.

Kluczowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę, przy starannym i poprawnym montażu nowej sprężarki:

  • należy ustalić przyczynę uszkodzenia starej sprężarki
  • należy przeprowadzić wizualną inspekcję i ocenę stanu technicznego układu klimatyzacji, w tym ocenę stanu skraplacza (chłodnicy klimatyzacji). W przypadku znacznego zniszczenia korozyjnego i ubytków żaluzji (lameli) skraplacza, zaleca się montaż nowego skraplacza klimatyzacji. Niedostateczna wydajność starego skraplacza klimatyzacji może powodować ”grzanie się” sprężarki klimatyzacji, jej przeciążenie oraz przyspieszone zużycie lub zatarcie
  • w przypadku zatarcia sprężarki, w celu wyeliminowania opiłków ze skraplacza i układu, zaleca się montaż nowego skraplacza klimatyzacji – szczególnie przy skraplaczach o konstrukcji równoległej (”komorowej”), wydajnych ale trudnych do płukania, w których osadzają się opiłki
  • przy demontażu starej sprężarki należy zabezpieczyć węże dochodzące do sprężarki, aby nie dostały się do nich żadne zanieczyszczenia
  • przed instalacją nowej sprężarki należy przepłukać odpowiednio układ klimatyzacji, używając czynnika R134a lub przeznaczonych do tego celu specjalnych środków. Nissens rekomenduje zastosowanie specjalnych środków przeznaczonych do płukania układu klimatyzacji, z uwagi na ich znacznie większą skuteczność. Następnie należy się upewnić, czy w układzie nie pozostał czynnik płuczący oraz należy osuszyć układ. W razie potrzeby należy użyć azotu do osuszenia układu
  • nie należy płukać nowej sprężarki (!), osuszaczy oraz zaworów rozprężnych lub dysz dławiących
  • należy zamontować nowe części składowe układu klimatyzacji: osuszacz, zawór rozprężny lub dyszę dławiącą
  • należy sprawdzić kontrolnie ilość oleju, jakim zalana jest nowa sprężarka i ew. dopełnić olejem do poziomu wymaganego przez instrukcje producenta auta. W przypadku dolewania oleju należy zastosować olej odpowiedniego typu, o odpowiedniej lepkości, wg specyfikacji producenta auta
  • następnie należy obrócić ręcznie wałem sprężarki ok. 10 razy w celu wstępnego rozprowadzenia oleju wewnątrz sprężarki
  • podczas montażu nowej sprężarki należy uważać, aby do sprężarki i układu nie przedostały się jakiekolwiek zanieczyszczenia. Zaślepki na króćcach sprężarki należy zdjąć bezpośrednio przed montażem węży
  • należy zastosować nowe o-ringi i uszczelki w połączeniach, które były rozmontowywane
  • należy sprawdzić stan napinacza paska napędu sprężarki, stan sprzęgiełka alternatora oraz stan sprzęgiełka jednokierunkowego, w przypadku bezpaskowych napędów sprężarek. Należy ustawić poprawne położenie i naciąg paska napędzającego sprężarkę. Zepsute sprzęgiełka jednokierunkowe należy wymienić na nowe
  • układ klimatyzacji należy napełnić, zgodnie z procedurami technicznymi napraw klimatyzacji samochodowej, odpowiednią ilością czynnika roboczego, wg specyfikacji producenta auta
  • auto należy pozostawić na kilka minut z uruchomionym silnikiem, na biegu jałowym, z włączonym układem klimatyzacji oraz załączoną sprężarką oraz sprawdzić poprawność działania układu klimatyzacji.

 

Dowiedz się więcej

Nissens First Fit – produkty z dodatkowymi częściami w komplecie
Nissens First Fit – produkty z dodatkowymi częściami w komplecie

,,First Fit” to oznaczenie grupy produktów Nissens, które nadają się do sprawnego montażu w samochodzie. Największym udogodnieniem systemu ,,First Fit” są dołączone dodatkowe elementy i części służące do montażu chłodnicy lub sprężarki. W zależności od modelu auta oraz sposobu zamocowania w nim wymiennika ciepła, w pudełku z tak oznaczoną chłodnicą znajdziemy wszelkiego rodzaju niezbędne dodatki: śruby, […]

Sprawdź chłodnicę silnika podczas przeglądu klimatyzacji
Sprawdź chłodnicę silnika podczas przeglądu klimatyzacji

Obecnie większość nowych aut wyposażonych jest fabrycznie w klimatyzację, a serwisowanie i naprawy klimatyzacji są specjalnością, którą obiera coraz więcej warsztatów samochodowych. Auta stają się bardziej skomplikowane, a podzespoły szczelnie wypełniają komorę silnika utrudniając naprawy. W wielu samochodach pojawiają się problemy z demontażem części, gdyż demontaż jednego elementu wiąże się wielokrotnie z koniecznością demontażu wielu innych układów. W niektórych samochodach […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 4 kwietnia 2014, 8:21 0 0

powodzenia w płukaniu czynnikiem :D

Odpowiedz