Zasada działania alternatora jest prosta: napędzany jest silnikiem poprzez pasek pomocniczy, który zamienia energię mechaniczną na energię elektryczną – podczas jazdy akumulator jest stale ładowany przez generator.
Tak więc alternatory wytwarzają napięcie przemienne, zgodnie z prawami indukcji elektromagnetycznej. Stworzenie generatora można przypisać brytyjskiemu fizykowi i chemikowi Michaelowi Faradayowi, który pierwszy generator stworzył w 1831 roku.
Napięcie wytwarzane przez alternator jest napięciem przemiennym, które można scharakteryzować wartością szczytową, wartością chwilową i częstotliwością. Wartość szczytowa to maksymalna wartość napięcia, wartość chwilowa to chwilowa wartość napięcia, a częstotliwość to liczba drgań na sekundę.
Poniżej można przeczytać wskazówki dotyczące rozwiązywania problemów z podręcznika DENSO.
Akumulator musi być w pełni naładowany (12,6 V lub więcej), przewody akumulatora muszą być nienaruszone, czyste i bez oznak korozji.
Sprawdzamy spadki napięcia po stronie + i -.
Zmierz multimetrem rezystancję po stronie + i -. Jeśli test spadku napięcia wskazuje więcej niż 0,2 V po stronie dodatniej (obwód wyjściowy), oznacza to, że gdzieś po stronie dodatniej występuje nadmierna rezystancja.
Sprawdź, czy nie ma uszkodzonych, luźnych lub brakujących punktów uziemienia/wiązek przewodów między silnikiem a podwoziem.
Prąd wyjściowy alternatora można zmierzyć, uruchamiając silnik przy 2000 obr./min, gdy prąd wyjściowy osiągnie 10 amperów na wyjściu alternatora (B+). Zmierz w ten sposób prąd wyjściowy, następnie ustaw reflektory na światła drogowe, zwiększ moc grzewczą również przy zakresie silnika 2000 obr/min i ponownie zmierz prąd wyjściowy. Zmierzona wartość musi odpowiadać lub przekraczać wartości standardowe podane przez odpowiedniego producenta pojazdu.
Dodatkowo należy sprawdzić bezpieczniki – uszkodzony bezpiecznik oznacza problem z obwodem.
Sprawdź stan i napięcie paska napędu alternatora – jeśli jest zbyt luźny, akumulator w ogóle się nie ładuje, jeśli jest zbyt napięty, wewnątrz urządzenia może dojść do uszkodzenia łożysk wewnętrznych.
Działanie alternatora można również sprawdzić za pomocą przenośnego oscyloskopu.
Jeśli potrzebujemy alternatora z rynku wtórnego, musimy zwrócić uwagę na następujące rzeczy:
- Zamienny alternator nie musi wyglądać jak oryginalny zespół, ale musi zapewniać równoważną wydajność i mieć te same specyfikacje kół pasowych i wymiary interfejsu.
- Alternator o niższym prądzie wyjściowym nie jest dozwolony w pojeździe, który wymaga alternatora o wyższej mocy wyjściowej.
- Inne ważne cechy to odpowiedniość typu regulatora, typ, średnica i liczba żeber koła pasowego, a także wymiary interfejsu montażowego.
Części alternatora można zobaczyć na poniższych rysunkach:
- Obudowa: zaplombowana zgodnie z normami OE i sprawdzona pod kątem utraty ciepła lub korozji
- Stojan: izolacja jest testowana do 600 woltów
- Wirnik: moc i izolacja testowane pod napięciem 600 woltów
- Łożysko: testowane zgodnie z normami OE
- Pierścień ślizgowy: przerobiony do średnio 8 mikronów
- Regulator napięcia: 100% testowane napięcie zgodnie ze standardami OE
- Prostownik: moc jest testowana przy 300V
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Tusk, 14 lutego 2023, 22:58 1 -1
Sorry, ale informacje tu zawarte są nic nie warte. Nie macie pojęcia o czym mówicie !
Odpowiedz