Pomiar bicia bocznego tarczy sprzęgła

26 listopada 2012, 15:43

Przed instalacją nowej tarczy sprzęgła należy sprawdzić jej bicie boczne, na wypadek, gdyby uległa wypaczeniu podczas transportu.

Tarcza sprzęgła – kontrola bicia bocznego

Mechanicy często ignorują konieczność sprawdzenia tarczy sprzęgła przed montażem. Eksperci związani z marką Sachs doradzają korzystanie z profesjonalnego urządzenia do pomiaru bicia, składającego się z jednostki centrującej oraz skali.

Pomiar bicia bocznego i ustawianie tarczy sprzęgła należy rozpocząć od  zamocowania przyrządu kontrolnego (2) w imadle (1). Tarczę sprzęgła (6) montuje się na trzpieniu centrującym (7) w taki sposób, aby nie występował luz na tarczy. Kolejny krok to przykręcenie elementu dociskowego (4) do trzpienia centrującego. Połączone: element dociskowy, trzpień centrujący oraz tarczę sprzęgła, umieszcza się następnie na urządzeniu kontrolnym. Wykonując wszystkie te czynności mechanik musi mieć czyste ręce.

Po opisanych powyżej przygotowaniach, należy ustawić czujnik zegarowy na zewnętrznej krawędzi okładziny tarczy sprzęgła. Następnie, należy naprężyć czujnik (min. 1,5 mm), obrócić tarczę na trzpieniu centrującym o 360°i odczytać wartość na czujniku. Tarczę należy obracać jedynie za pomocą trzpienia centrującego. Obracanie tarczy bezpośrednio za okładzinę najczęściej prowadzi do zafałszowania pomiaru.

Jeżeli wynik pomiaru nie przekracza (lub jest równy) 0,5 mm, tarczę sprzęgła można zamontować w zespole sprzęgłowym, a następnie w pojeździe. Jeżeli bicie boczne przekracza 0,5 mm, należy podprostować tarczę sprzęgła i powtórzyć pomiar. Jeżeli po ponownym dokonaniu pomiaru, wartość będzie nadal przekraczała Pomiar bicia tarczy sprzęgławartość 0,5mm, nie należy montować takiej tarczy w pojeździe i zaleca się wymienić ją na nową.

Opublikowane przez: Redakcja

Dowiedz się więcej

Skutki błędnego montażu sprzęgła w samochodach PSA
Skutki błędnego montażu sprzęgła w samochodach PSA

Grupa Schaeffler opublikowała instrukcję montażową zestawu sprzęgła LuK RepSet 618 3003 00, stosowanego w samochodach Citroen AX,Saxo i Xsara, oraz w modelach Peugeot 106 II, 205 II, 206, 206+ i 306 (kod silnika TU***). W modelach wymienionych powyżej sprzęgło jest sterowane mechanicznie. Luz przy załączaniu sprzęgła jest korygowany poprzez linkę sprzęgła zapewniającą napięcie wstępne. Dzięki […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!