Co roku na polskich drogach przybywa motorowerów i motocykli. Powodów tej popularności jest kilka. Coraz częściej w zatłoczonych miastach przy ograniczonej liczbie miejsc parkingowych stają się efektywną alternatywą dla samochodów. Dodatkowo, z możliwości kierowania jednośladami do pojemności 125 cm3 chętnie korzystają posiadacze prawa jazdy kategorii B.
Ponadto niezmiennie, wiele osób docenia w tych maszynach swobodę i wolność podróżowania. Dla części liczą się także osiągi niedostępne w przeciętnych samochodach osobowych. Niezależnie od powodu wyboru jednośladów, każdy poświęca czas na jego przygotowanie do sezonu i bieżącą pielęgnację. Obok olejów i smarów eksploatacyjnych ważnym elementem jest oświetlenie zewnętrzne.
– W motocyklach szczególną rolę pełnią przednie reflektory. Dzięki nim pozostali uczestnicy ruchu drogowego, przeważnie kierowcy, mają szansę na szybsze dostrzeżenie w lusterku wstecznym zbliżającego się jednośladu. Ułatwia to podjęcie decyzji o wykonaniu manewru, jednym z najbardziej niebezpiecznych jest skręt samochodu w lewo. W takim starciu motocyklista, który pomimo kasku czy kombinezonu pozostaje niechronionym uczestnikiem ruchu drogowego, jest bez szans na uniknięcie zderzenia – mówi Wioletta Pasionek, Marketing Manager Central Europe z Lumileds Poland, producenta i dystrybutora oświetlenia samochodowego marki Philips.
Dlatego oprócz dbałości o sprawne technicznie oświetlenie, ważny jest dobór żarówek odpowiedniej jakości. Jednym z tych parametrów jest wydajność wiązki. Żarówki halogenowe Vision moto osiągają do 30%, CityVision moto do 40%, a X-tremeVision moto do 130% wydajności. Gwarantują jasną barwę światła o temperaturze od 3200 do 3500 K i okres eksploatacji – nawet do 550 godzin ciągłego świecenia.
W żarówce halogenowej CrystalVision ultra parametry nawiązują do światła lamp ksenonowych. Między innymi wysoka temperatura barwowa 3700 K zapewnia dobrą widoczność jednośladu zarówno w pełnym słońcu, jak i po zmierzchu. Z kolei motocyklista zyskuje wyraźny kontrast, co jest istotne przy słabszych warunkach pogodowych i w nocy. Dodatkowo efekt świateł ksenonu podkreśla linię jednośladu, co doceniają osoby stawiające na styl i tuning swoich maszyn.
Z uwagi na wysokie osiągi motocykli, żarówki do nich powinny charakteryzować się odpornością na wstrząsy i przeciążenia. Philips w konstrukcjach CityVision moto, X-tremeVision moto i CrystalVision ultra wykorzystuje wzmocniony żarnik, bańkę ze szkła kwarcowego oraz wypełnienie mieszanką gazów pod ciśnieniem 13 barów. Testy potwierdziły ich stabilność na poziomie 10 G.
Komentarze