Fiat 500, który jest produkowany w Polsce, to dość popularny samochód jeżdżący po drogach całej Europy i nie tylko.
Okazuje się jednak, iż wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w przedniej osi w tym modelu nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać – głównie ze względu na ograniczony dostęp oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Szacowany czas montażu amortyzatora osi przedniej w Fiacie 500 [10.07-] wynosi około 1,5 h na każdą ze stron.
Poniżej znajduje się opis czynności, które należy wykonać podczas demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Fiat 500 [10.07-]:
1. Zdejmij koło.
2. Odkręć nakrętkę łącznika stabilizatora.
3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód czujnika ABS.
4. Zdejmij zabezpieczenie i wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy. Zabezpieczenie połóż w bezpiecznym miejscu, aby móc użyć je ponownie.
5. Podnieś lekko i podeprzyj oś napędową, a następnie odkręć dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą. Oś napędową zabezpiecz, aby nie opadła.
6. Zdejmij zaślepki i zdemontuj wycieraczki oraz plastikową osłonę podszybia.
7. Odkręć górną nakrętkę mocującą kolumnę amortyzatora (przytrzymaj amortyzator jedną ręką, aby nie upadł).
8. Wyjmij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść właściwie w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i sprawdż dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.
9. W trakcie montażu nowego amortyzatora, sprężyny zawieszenia, górnego zestawu montażowego oraz zestawu osłonowo-ochronnego, sprawdź prawidłowe ułożenie sprężyny w dolnym talerzu oporowym.
UWAGA: Zwróć uwagę na prawidłowy moment dokręcania nakrętki mocowania trzpienia amortyzatora. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Zwróć szczególną uwagę na pozycję górnego talerza oporowego oraz górnego zestawu montażowego.
UWAGA: Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ono uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.
10. Włóż kolumnę amortyzatora od dołu i przytrzymując jedną ręką zamocuj ją od góry. Zwalniając podparcie i zabezpieczenie osi włóż dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą i dokręć je właściwym momentem. Zamocuj łącznik stabilizatora. W odpowiednie gniazda mocujące wepnij przewód hamulcowy wraz z zabezpieczeniem oraz przewód czujnika ABS. Teraz możesz zamontować koło.
11. Po opuszczeniu pojazdu na koła, dokręć górną nakrętkę mocującą odpowiednim momentem. Załóż plastikową osłonę podszybia oraz zamontuj wycieraczki.
KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie. Zaleca także, aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.
Komentarze