Bosch o przyszłości motoryzacji

27 sierpnia 2009, 0:00

Zorganizowana przez firmę Bosch w czerwcu br. 59. Międzynarodowa Konferencja dla Prasy Motoryzacyjnej zgromadziła w Boxbergu ponad 200 dziennikarzy z kilkudziesięciu państw świata.

  Podczas inauguracji obrad dr Bernd Bohr, członek zarządu Grupy Bosch i prezes Działu Techniki Motoryzacyjnej, uprzedzając niejako pytania gości, uznał za konieczne sformułowanie koncepcji i planów wykraczających poza horyzont obecnego załamania światowej produkcji samochodów i ogólnego kryzysu gospodarki, bo nie są to przyczyny, lecz skutki zjawisk bardziej długofalowych. Zdaniem dra Bohra, spadek sprzedaży nowych pojazdów sięgnie rzeczywiście 15–20 procent, obroty Działu Techniki Motoryzacyjnej Boscha zmniejszyły się w roku ubiegłym o 5,9 procenta, a w obecnym – spodziewana jest ich obniżka o dalsze 15 procent. Jednak skuteczną metodą przezwyciężania tego rodzaju trudności może być wyłącznie tworzenie nowych rozwiązań technicznych. Dlatego nawet w tym trudnym roku Bosch nie rezygnuje z zatrudniania ponad 25 000 osób w swych 53 ośrodkach badawczo-rozwojowych zlokalizowanych w różnych krajach świata i przeznaczył na ich działalność około 3 miliardów euro.

Nadrzędne cele opracowywanych i wdrażanych koncepcji to: ochrona środowiska (obejmująca również kwestie globalnego klimatu) oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego. Im podporządkowane zostały szczegółowe plany w zakresie rozwoju:
  – bardzo oszczędnych, niskoemisyjnych systemów wtrysku paliwa;
– tanich, lecz pełnosprawnych układów wtryskowych i elektronicznych systemów bezpieczeństwa przeznaczonych na rynki krajów rozwijających się;
– napędów hybrydowych (jako roz­wiązanie przejściowe) i elektrycznych, w tym technologii akumulatorów litowych;

 – najnowszych generacji elektronicznych systemów bezpieczeństwa.

Wszystkim tym zagadnieniom poświęcono na konferencji oddzielne referaty, a po zakończeniu tej części zajęć uczestnicy spotkania mieli możliwość praktycznego zapoznania się z przykładami realizacji omówionych wcześniej projektów. Na doświadczalnym torze Boscha w Boxbergu udostępniono zainteresowanym dziennikarzom prototypowe pojazdy z napędem spalinowym niskoemisyjnym (w tym z systemami start-stop) oraz hybrydowym (z odzyskiwaniem energii hamowania), samochody wyposażone w udoskonalone systemy ESP, np. z funkcją samoczynnego hamowania awaryjnego, automatycznego parkowania itp.

Perspektywa upowszechnienia tych rozwiązań w pojazdach drogowych nie jest zbyt odległa. Samochody o napędzie wyłącznie elektrycznym będą, według prognoz i planów Boscha, wytwarzane seryjnie już w 2015 roku. Tego rodzaju modele popularne ważyć będą ok. 1 000 kg, w tym 250 kg przypadnie na masę akumulatorów, których koszt według przewidywań nie powinien już przekraczać 12 000 euro. Silnik o mocy 40 kW pozwoli rozwijać prędkość do 120 km/h w zasięgu ok. 200 km między kolejnymi ładowaniami akumulatora.

Artykuł ukazał się w numerze 7-8/2009 miesięcznika Autonaprawa

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 1 września 2009, 0:00 0 0

Bosch....

Odpowiedz

Anonim, 1 września 2009, 0:00 0 0

Bosch....

Odpowiedz