Producent opon, Continental, zorganizował konferencję prasową, podczas której w kompleksowy sposób przedstawiono najważniejsze aspekty działania firmy. Główne poruszone wątki to wyniki sprzedażowe za 2013 r., nowe opony Uniroyal oraz piłkarskie Mistrzostwa Świata Dzieci z Domów Dziecka. Wskazano także dwa istotne problemy, z którymi obecnie boryka się branża.
Rynek opon do samochodów osobowych i ciężarowych
Konferencję podzielono na kilka części. Rozpoczęła się od prezentacji ogólnych wyników sprzedaży opon do samochodów osobowych. Wyniki dla Polski przedstawił Andrzej Mazur, Brand Manager Continental Opony Polska. Miniony rok w Polsce nie był udany pod względem sprzedaży ogumienia letniego. W porównaniu z rokiem 2012 r., spadła ona o 13%. Producenci tłumaczą ten fakt zapasami magazynowymi, zgromadzonymi przez dystrybutów w poprzednim roku. Zastanawiający jest nagły, gwałtowny spadek sprzedaży opon letnich do pojazdów dostawczych – w 2013 r. aż o 24,9%.
Rezultaty sprzedaży opon zimowych utrzymały się na takim samym poziomie jak w 2012 r. (zmiana 0%). Zdaniem eskperta Continental statystyki wskazują, że polski rynek opon stabilizuje się.
Grzegorz Jeziak, Dyrektor Handlowy Działu Opon Ciężarowych w Continental Polska podsumował roczne wyniki sprzedaży opon do pojazdów ciężarowych w Europie. Rok 2013 r. poprawił słabe rezultaty poprzedzających go 12 miesięcy. Zanotowano 7,2% wzrost r./r. Statystyki wyglądają gorzej, gdy spojrzymy na nie długoterminowo. Łącznie, od 2007 do 2013 r. rynek opon ciężarowych w Europie spadł aż o 22%. Nie zmienia to jednak faktu, że ubiegłoroczny wynik sugeruje, że rynek zmierza ku dobremu. Duże znaczenie dla odnotowanego wzrostu ma tendencja sprzedaży nowych pojazdów ciężarowych. W Europie, w 2013 r. sprzedano ich o 6,2% więcej niż rok wcześniej.
Co ciekawe, rynek sprzedaży pojazdów oraz opon ciężarowych ożywił się dopiero w drugiej połowie 2013 r. wcześniej notowano bardzo słabe rezultaty. Zwyżkowa tendencja utrzymuje się na początku 2014 r. W pierwszych miesiącach zanotowano znaczące wzrosty rok do roku.
W Polsce, w 2013 r. rynek opon ciężarowych wzrósł o 9%. Dzięki temu nasz kraj nie wygląda źle w zestawieniu statystyk długoterminowych. Od 2007 do 2013 r. polski rynek osiągnął 0% wzrost, podczas gdy rynek europejski jest na 22% minusie. Tuż przed wejściem w życie normy Euro 6, również w Polsce zanotowano bardzo duży wzrost sprzedaży ciągników siodłowych (pojazdy pow. 3,5 t. – wzrost o 20%). Także 2014 r. zaczął się od bardzo dobrych wyników sprzedaży.
Czytaj o oponach ciężarowych Continental na portalu TruckFocus.pl
Nowa opona Uniroyal Rainsport 3
Uniroyal to marka, której korzenie sięgają roku 1869. W 1969 r. przedsiębiorstwo stworzyło pierwszą na świecie oponę przeznaczoną do jazdy w deszczu. W kolejnych latach udoskonalano technologię produkcji opon deszczowych. Model RainSport 3 jest następcą generacji zaprezentowanej w 2008 r. Aby zapewnić możliwie najlepsze osiągi na mokrej nawierzchni, twórcy tej letniej opony zastosowali strukturę wzorowaną na skórze rekina, umożliwiającą efektywniejsze odprowadzanie wody spod czoła bieżnika.
Inżynierowie firmy Uniroyal podjęli się zadania stworzenia nowej generacji opony asymetrycznej, łączącej w sobie zalety bieżnika kierunkowego i asymetrycznego. Dzięki nowemu, asymetrycznemu bieżnikowi ze zoptymalizowanym przepływem wody, RainSport 3 oferuje skuteczną ochronę przed aquaplaningiem, precyzyjne prowadzenie na suchej i mokrej nawierzchni, odporność na nierównomierne zużycie i niski poziom hałasu przez cały okres eksploatacji opony.
Technologia skóry rekina
Przy projektowaniu RainSport 3, inżynierowie Uniroyal inspirowali się naturą. W kanałach obwodowych nowej opony zostały wykorzystane specyficzne właściwości skóry rekina. Jest ona znana ze swych doskonałych właściwości hydrodynamicznych. Struktura podłużnych karbów, typowa dla skóry rekina została zastosowana w kanałach obwodowych opony. Technologia SST (Shark Skin Technology), eliminując niemal całkowicie turbulencje wody na powierzchni rowka, redukuje opory przepływu i skutecznie przyśpiesza odprowadzenie wody spod czoła opony.
Poprzeczne lamele w blokach bieżnika zostały zaprojektowane w taki sposób, że tworzą dodatkowe krawędzie tnące, służące do skuteczniejszego przecinania warstwy wody zalegającej na powierzchni drogi i poprawy kontaktu czoła bieżnika z nawierzchnią. Umożliwia to skuteczniejsze hamowanie.
Liczba i sekwencja bloków bieżnika zostały odpowiednio zoptymalizowane, dzięki czemu opona charakteryzuje się niewielką emisją hałasu w całym zakresie częstotliwości. Jednakowa sztywność bloków bieżnika zapewnia prawidłowe, równomierne ich zużywanie się,przez co niski poziom hałasu utrzymywany jest przez cały okres eksploatacji opony.
Pod względem osiągów, nowa opona UniroyalRainSport 3 wyraźnie przewyższa swoją poprzedniczkę. Droga hamowania na mokrej nawierzchni została skrócona o 8%, precyzję prowadzenia poprawiono o 4%, a opory toczenia zmniejszono o 14%. Asortyment opon z bieżnikiem RainSport 3 obejmuje 106 artykułów, w tym 13 zaprojektowanych specjalnie z myślą o samochodach typu SUV. Opona UniroyalRainSport 3 jest produkowana w profilach od 55 do 30, o średnicy osadzenia od 14 do 21 cali i oferowana jestwklasach prędkości H, V oraz Y (do 300 km/h). OponaRainSport 3 posiada klasę „A” hamowania na mokrej nawierzchni, przy czym aż około 70% artykułów posiada opory toczenia na poziomie „C” zgodnie z klasyfikacją UE dla etykiet.
Projekt Uerê i Mistrzostwa Świata Dzieci z Domów Dziecka
Firma Continental jako globalny koncern, chętnie angażuje się w działalność charytatywną i sponsoring. Jest m.in. oficjalnym sponsorem tegorocznych Mistrzostw Świata w piłce nożnej, które odbędą się w Brazylii. Continental chce jednak wspierać nie tylko świat wielkiej piłki. Firma zaangażowała się w program społeczny Projekt Uerê pomagający ubogim dzieciom z brazylijskiego Rio de Janeiro. Continental wspiera również aspirujących piłkarzy, sponsorując Mistrzostwa Polski i Mistrzostwa Świata Dzieci z Domów Dziecka.
W brazylijskich fawelach ludność musi zmagać się z biedą, przemocą i narkotykami. Ma to bardzo negatywny wpływ, zwłaszcza na dzieci i młodzież, które muszą dorastać w tak trudnym środowisku. Warunki społecznego wykluczenia i doświadczana przemoc sprawiają, że dzieci przejawiają liczne zaburzenia, które powodują trudności w nauce.
Odpowiedzią na te problemy jest Projekt Uerê. Jest to pierwowzór szkoły w jednej z fawel Rio, uczącej dzieci w wieku od 4 do 18 lat metodą Uerê-Mello. Twórczynią tego, istniejącego od 1998 roku, projektu jest Brazylijka Yvonne Bezerra de Mello. Jej liczne badania pozwoliły stworzyć nową metodę nauki, która odpowiada na potrzeby dzieci dotkniętych różnymi formami przemocy. Nowy sposób nauczania uwzględnia indywidualny czas koncentracji każdego dziecka i pozwala znacznie poprawić zdolności poznawcze i emocjonalne. Program nauczania obejmuje ustalony plan lekcji, wspólny posiłek, zajęcia z informatyki, muzyki, tańca i sportu, a także konsultacje przygotowujące uczniów do wejścia na rynek pracy. Szkoła utrzymuje się wyłącznie z datków i zapewnia opiekę, naukę oraz wyżywienie za zaledwie 100 reali miesięcznie na jedno dziecko.
Continental wspiera także młodych piłkarzy z domów dziecka. Od 2011 roku firma jest głównym sponsorem projektu, w ramach którego odbywają się rozgrywki młodzieży na szczeblu krajowym i światowym. W zeszłym roku w turnieju Mistrzostw Polski Dzieci z Domów Dziecka wzięły udział 32 drużyny i ponad 320 chłopców i dziewcząt z całego kraju. Trwają już zapisy na tegoroczną, piątą edycję Mistrzostw, która odbędzie się 26 kwietnia w Warszawie. Najlepsi zawodnicy turnieju zostaną członkami reprezentacji Polski, która 26 i 27 lipca na stadionie warszawskiej Polonii weźmie udział w drugiej edycji Mistrzostw Świata Dzieci z Domów Dziecka, wspieranych także przez firmę Continental.
Zeszłoroczny turniej spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem publiczności i mediów. Rozgrywki uświetniły swą obecnością gwiazdy piłki nożnej, m.in. Lukas Podolski, Emmanuel Olisadebe, Ľubomír Moravčík, Dariusz Dziekanowski. Mimo presji i sporej konkurencji, wśród drużyn z 23 krajów najlepsza okazała się reprezentacja Polski. Tegoroczne Mistrzostwa, w których weźmie udział 30 zespołów, z pewnością będą równie niezapomnianym przeżyciem dla setek młodych sportowców.
Zdaniem Dyrektora…
Ostatnim punktem konferencji było krótkie wystąpienie Dyrektora Generalnego Continental Opony Polska, Piotra Zielaka. Zwrócił on uwagę na dwa istotne problemy, z którymi musi borykać się branża w dzisiejszych czasach.
Pierwszy dotyczy sytuacji warsztatów oponiarskich oraz dystrybutorów opon. O ile, jak podreślił Piotr Zielak, producenci mają się dobrze, a odbiorcy docelowi, czyli kierowcy korzystają na bogatej ofercie rynkowej, istnieją podmioty, które toczą trudną walkę o rentowność swoich działań. Ze względu na rosnącą konkurencję (w tym zakupy w internecie), hurtownicy muszą obniżać marżę, co przy ogólnym wzroście wszelkich kosztów, stawia ich w trudnej sytuacji. Dyrektor potwierdził, że wzrost w tym segmencie rynku możliwy będzie tylko poprzez wchłanianie mniejszych firm przez większe. Kłopoty mają także warsztaty wulkanizacyjne, które z tych samych powodów, co hurtownicy, niemal nie zarabiają już na oponach. Do tego nieustannie konkurują między sobą, oferujac coraz niższe ceny usług.
Drugim poważnym problemem branży jest niechęć klientów do opon nieużywanych, przez jakiś czas przebywajacych na półce w hurtowni lub w sklepie.
– „Bywa, że klienci traktują opony jak pieczywo. Uważają, że jeśli opona przeleżała jakiś czas na półce, to straciła swoje właściwości. Chcą kupować opony wyprodukowane najlepiej w bieżącym roku” – powiedział Piotr Zielak.
Tymczasem w opinii producentów, nawet 3-letnie opony traktowane są jako nowe. Co więcej, stwierdza się, że nawet produkt 10-letni, składowany w odpowiednich warunkach jest w stanie całkowicie spełniać swoje zadania. Oferowanie klientom opon z bieżącego roku produkcji jest w wielu przypadkach niemożliwe, między innymi ze względu na to, że niektóre modele produkuje się przez bardzo krótki okres – np. zalednie 7 dni w roku.
Komentarze