Mimo rosnącej świadomości społeczeństwa, w Polsce wciąż notuje się przypadki rażących błędów i zaniedbań kierowców, których efektem są tragiczne zdarzenia. O najważniejszych obowiązkach osób prowadzących pojazdy i sposobach na eliminowanie złych zachowań drogowych opowiedział nam Ryszard Fonżychowski ze stowarzyszenia “Droga i Bezpieczeństwo”.
W mediach dużo mówi się o wypadkach powodowanych przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. Tymczasem alkohol nie jest jedynym zagrożeniem. Co jeszcze może powodować osłabienie koncentracji za kierownicą?
Powodów osłabienia naszych predyspozycji psychofizycznych do prowadzenia pojazdu może być kilka: zmęczenie, rozmowa telefoniczna, senność, zbyt głośna muzyka, roztargnienie, palenie papierosa… Chciałbym jednak zaakcentować w tym miejscu szeroko pojętą trzeźwość jako warunek podstawowy bezpieczeństwa drogowego. Pojęcie trzeźwości to nie tylko wpływ alkoholu, ale także negatywne oddziaływanie narkotyków lub lekarstw na naszą zdolność koncentracji podczas kierowania pojazdem.
W ciągu ostatnich lat zdecydowanie wzrosła świadomość społeczeństwa dotycząca konsekwencji jazdy samochodem w stanie nietrzeźwości. Czy wiedza przekłada się na statystyki?
Dzięki medialnym nagłośnieniom ogromu dramatów na polskich drogach oraz intensywniejszej pracy policji oraz wielu instytucji, w tym także organizacji takich jak nasza, świadomość ryzyka u przeciętnego użytkownika dróg wzrasta. Niestety nadal w rankingu europejskich statystyk tragedii drogowych zajmujemy niechlubne jedno z ostatnich miejsc, chociaż z roku na rok w Polsce zmniejsza się ilość zabitych tytułem wypadków drogowych. Z przykrością zauważamy, że problem trzeźwości kierowców nadal odnotować można w podobnym, co w minionych latach rzędzie wielkości.
Jakie kary grożą za prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków lub silnych leków? Jak rozpoznać lek, po którego zażyciu nie możemy wsiadać za kierownicę?
Zgodnie z obowiązującym prawem prowadzenie pojazdu pod wpływem substancji psychoaktywnych jest zagrożone analogicznymi sankcjami karnymi jak w przypadku stwierdzenia alkoholu. Narkotyki bardziej niż alkohol mogą wywołać stan zaburzenia świadomości i zdolności do prawidłowych reakcji. Pragnę zwrócić uwagę na częstą nieświadomość przy zażywaniu leków, co do ich skutków na nasze możliwości bezpiecznego prowadzenia pojazdu. Nie tylko „oczywiste” leki nasenne lub przeciwbólowe stanowią poważne ryzyko umniejszenia naszych zdolności psychomotorycznych, ale także z pozoru „niewinne” leki przeciwgrypowe, przeciwalergiczne zawierają często niebezpieczną z punktu widzenia ruchu drogowego dawkę substancji o działaniu zbliżonym do narkotyków! Obowiązkowo winniśmy zatem pytać lekarza lub farmaceutę, czy dany lek wpływa negatywnie na prowadzenie pojazdu, czytać informacje na opakowaniach i ulotkach wewnętrznych, a także być bardzo sceptycznym przy przyjmowaniu nowych dla naszego organizmu lekarstw, gdyż nie wiemy jakie wywołać on może skutki uboczne lub niepożądane.
Celem działań Stowarzyszenia "Droga i Bezpieczeństwo" jest zmniejszenie zagrożenia zdrowia i życia w ruchu drogowym w Polsce. Jakie przedsięwzięcia realizujecie w tym celu?
Prowadzimy równolegle kilka projektów. Każdy aspekt bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ważny i stanowi integralną część całości problematyki naszych działań statutowych. Ostatnio koncentrujemy się na dwóch ogólnopolskich programach:
„Działania niskokosztowe wpływające na poprawę brd (bezpieczeństwa ruchu drogowego)", który kierowany jest do wszystkich samorządów jako podmiotów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo na drogach powiatowych i gminnych. Poprzez określone działania, w tym prezentacje multimedialne pobudzamy wyobraźnię np. starostów – w zakresie ich możliwości poprawy bezpieczeństwa na własnym terenie.
„Leki i narkotyki zagrożeniem dla brd” – jest to zbiór podstawowej wiedzy, jaką przekazujemy społeczeństwu o zagadnieniach, które nie są jeszcze do dnia dzisiejszego w centrum uwagi mediów, a są niewątpliwie istotne dla każdego z nas choćby dlatego, że wszyscy jesteśmy konsumentami różnych specyfików medycznych.
Organizacja działa od 1998 r., a więc już 16 lat. Jakie są jej największe, odniesione w tym czasie sukcesy?
Największym sukcesem są konkretne przykłady naszej efektywnej pomocy dla poszkodowanych w wypadkach drogowych, którym udało się uratować życie, zdrowie. Osiągnięte za działania statutowe medale i krzyże zasługi zarówno od Prezydenta RP, jak i Ministrów Sprawiedliwości, Spraw Wewnętrznych to relatywnie tylko dekoracja ścian.
Cieszą nas zrealizowane na terenie całego kraju nasze programy: „Kołnierz ortopedyczny standardem – alternatywą kalectwa” oraz „Wypadki na drogach – porozmawiajmy”, które angażowały pragmatycznie najwyższe szczeble polskiej administracji. Należymy jako jedyne NGO z Polski do Rady Głównej Rady Bezpieczeństwa Transportowego Europy z siedzibą w Brukseli, a także jako jedyni z naszego kraju do Europejskiej Federacji Ofiar Wypadków Drogowych z siedzibą w Luksemburgu, gdzie na 28 państw członkowskich mamy zaszczyt być członkiem Zarządu.
Odpowiedź na to pytanie najlepiej jednak obrazują nasze strony internetowe, które informują o naszych pracach dla dobra obywateli naszego kraju: www.drogaibezpieczenstwo.org.pl. Słowo sukces pojmujemy jako naszą ciągłą jeszcze wolę walki w interesie przeciętnego kierowcy lub pieszego.
W jaki sposób można wspomóc działanie Stowarzyszenia?
Każdy z Państwa może także wesprzeć naszą pracę, mającą na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach poprzez przeznaczenie choćby 1% podatku za miniony rok. Każdy z nas w każdej chwili może uwikłać się w dramat wypadku drogowego i będzie potrzebował pomocy – może warto zrobić coś dla poprawy własnego bezpieczeństwa? Niezależnie rozważymy także Państwa indywidualne lub firmowe propozycje nawiązania współpracy.
Stowarzyszenie na Rzecz Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
<< Droga i Bezpieczeństwo>>
ul.Łacina 1 , 61-132 Poznań
KRS : 0000062320
Konto : 85 1090 1476 0000 0000 4702 8921
Komentarze