Polscy kierowcy muszą coraz głębiej sięgać do kieszeni. Eksperci z Automarket.pl, platformy zajmującej się sprzedażą samochodów nowych i używanych, należącej do Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, zebrali dane z autoryzowanych serwisów różnych marek. Okazało się, że na przestrzeni 2022 roku stawki za roboczogodzinę mechanika zwiększyły się o nawet 38 proc., ceny oleju silnikowego wzrosły o 25-44 proc., a części samochodowe podrożały o 15-25 proc.
To wartości większe od wzrostu cen samych samochodów oraz inflacji. Według danych Samar średnia wartość nowego auta osobowego była w listopadzie 2022 roku o ponad 14 proc. wyższa niż rok wcześniej. Tyle same wyniósł średnioroczny wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w roku 2022 wyliczony na podstawie danych GUS.
– Koszty serwisu i napraw pojazdów zwiększyły się w ubiegłym roku o nawet 38 proc. Przewidujemy, że rok 2023 przyniesie kolejne wzrosty. Główne przyczyny podwyżek w serwisach to zwiększenie kosztów pracy oraz rosnące ceny energii. Poza tym drożeją same komponenty. Według danych naszego Centrum Technicznego szczególnie wrażliwe na wzrosty cen są najczęściej wymieniane części eksploatacyjne, takie jak filtry czy klocki i tarcze hamulcowe. Nie bez znaczenia pozostają również zmiany kursu walut, ponieważ większość podzespołów sprzedawanych w Polsce jest importowana zza granicy. Dodatkowo, cały czas docierają do nas sygnały dealerów o niepewnej sytuacji na rynku części zamiennych. W najbliższej przyszłości trudno liczyć na stabilizację cen usług związanych z obsługą pojazdów – mówi Tomasz Otto, Dyrektor Departamentu Strategii i Marketingu w PKO Leasing odpowiedzialny za rozwój platformy Automarket.pl.
Rosnących kosztów serwisu nie muszą obawiać się kierowcy, korzystający z leasingu lub wynajmu długoterminowego z rozszerzonym pakietem obsługi. W innej sytuacji są ci, którzy zdecydowali się na posiadanie auta na własność. W przypadku kredytu czy zakupu gotówkowego kierowca musi samodzielnie zmierzyć się z kosztami serwisu. Decydując się na tradycyjną formę nabycia auta, obliczając jego całkowity koszt, należy więc wziąć pod uwagę nie tylko cenę samochodu, ale również rachunki za obsługę w ciągu kilku lat użytkowania. Rosnące stawki serwisowe przekładają się na zwiększone zainteresowanie modelami finansowania i specjalnymi pakietami usług, które pozwalają zabezpieczyć się przed wzrostem cen samochodów i samych napraw.
– Konieczność zmierzenia się z rosnącymi cenami serwisu jest obecnie bardziej istotna niż kiedykolwiek wcześniej, szczególnie w kontekście wyboru formy finansowania auta. Modelem finansowania najbardziej odpornym na coraz wyższe koszty napraw i eksploatacji jest przede wszystkim wynajem długoterminowy, ponieważ ustalona przed podpisaniem umowy wysokość raty nie zmienia się w trakcie korzystania z samochodu. Z naszych statystyk wynika, że obecnie aż 92% wynajmujących auta online wybiera taką bezpieczną opcję z wliczonymi kosztami serwisu. Kontrakt trwa od 12 do 48 miesięcy i w tym czasie klient nie musi martwić się serwisem czy ubezpieczeniem. Podobny pakiet jest dostępny również w przypadku leasingu. To także korzystna formuła w czasach drogich napraw. W niepewnym okresie, oprócz zapewnienia naszym klientom pełnej przewidywalności kosztów utrzymania auta, dajemy im również możliwość zakończenia wynajmu i leasingu przed czasem, na wypadek zmiany ich sytuacji lub potrzeb – dodaje Tomasz Otto.
Możliwość korzystania z tańszego i lepiej zorganizowanego serwisu auta w leasingu lub wynajmie jest rezultatem przewagi skali firm udzielających finansowanie, wynikającej z dużej liczby obsługiwanych pojazdów Nie bez znaczenia pozostaje również doświadczenie i wiedza ekspertów, którzy potrafią przewidzieć zmiany cen. Te czynniki sprawiają, że firmy zajmujące się leasingiem lub wynajmem długoterminowym mogą liczyć na niższe ceny i priorytetową obsługę posiadanych samochodów w partnerskich serwisach. Decydując się na specjalny pakiet, użytkownik przekazuje więc opiekę nad autem specjalistom, którzy gwarantują terminową realizację i odpowiednią jakość serwisu.
– Od rozpoczęcia działalności platformy Automarket.pl w 2020 roku wynajęliśmy lub wyleasingowaliśmy niemal 7000 samochodów, a to jedynie część floty pojazdów całej grupy PKO Leasing. Dzięki liczonej w tysiącach liczbie obsługiwanych aut jesteśmy w stanie negocjować najniższe stawki na rynku oraz usprawnić proces, skracając tym samym czas naprawy. Można to porównać z zakupem hurtowym, który zawsze jest tańszy. Bazujemy także na doświadczeniach naszego Centrum Technicznego oraz informacjach o zbliżających się zmianach opłat na rynku usług serwisowych. Dzięki temu możemy zabezpieczyć naszym klientom dostęp do najlepszych cen za pakiety usług, które rynkowo kosztowałyby ich znacznie więcej – wyjaśnia Tomasz Otto z Automarket.pl.
Niższe koszty utrzymania auta i przyspieszona realizacja napraw to niejedyne korzyści płynące z wyboru leasingu lub wynajmu z dodatkowym pakietem serwisowym. Kierowca otrzymuje ponadto auto zastępcze na czas usunięcia usterki. Ma to olbrzymie znaczenie w przypadku utrudnionego dostępu do części, znacząco wydłużającego czas naprawy.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Adaś, 16 marca 2023, 19:09 1 0
Dla nas bardziej interesujące były by dane z warsztatów niezależnych.
Odpowiedz