Odkażanie klimatyzacji poprzez ozonowanie

2 sierpnia 2017, 14:42

Warto przypominać klientom warsztatu, że klimatyzacja nie jest elementem wiecznym i wymaga regularnych przeglądów, ponieważ konsekwencje mogą być odczuwalne nie tyle na samochodzie, co na zdrowiu użytkownika pojazdu.

Odpowiednia temperatura „komfortu” w kabinie do jazdy mieści się w zakresie około 19-23 stopnie. Niewątpliwy komfort jest odczuwany podczas jazdy samochodem wyposażonym w klimatyzację w okresie letnim, gdy temperatura na zewnątrz przekracza 30-35C. Temperatura w wewnątrz pojazdu, który nie posiada klimatyzacji dochodzi do 60oC, a elementów deski rozdzielczej nawet do 120C.

Układ klimatyzacji w pojazdach samochodowych to układ przewietrzania i wymiany ciepła wewnątrz pojazdu. Służy zatem nie tylko do zmniejszania temperatury, ale także do osuszania wnętrza. Klimatyzacja jest ważnym elementem użytkowania pojazdu nie tylko w okresie letnim, ale i zimowym. Szybko i skutecznie wypiera wilgoć zgromadzoną w pojeździe.

Temperatura w wewnątrz pojazdu, który nie posiada klimatyzacji dochodzi do 60oC, a elementów deski rozdzielczej nawet do 120oC. Jazda w takich warunkach wpływa niekorzystnie na użytkowników i zagraża bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu.

Często klienci warsztatów samochodowych  przypominają sobie o konieczności oczyszczania klimatyzacji dopiero w momencie, kiedy pojawia się wyczuwalny przykry zapach, lub nasilają objawy dolegliwości grypowych czy alergicznych.

Przykry zapach wywoływany jest przez pleśnie i grzyby, które gromadzą się głównie na parowniku. Ten element układu klimatyzacji, którego funkcja polega na ochładzaniu powietrza, sprzyja wzrostowi tego typu organizmów, ponieważ jest wilgotny i ukryty przed światłem. Nieprzyjemny zapach oraz szkodliwe mikroorganizmy są wdmuchiwane przez wentylator do wnętrza pojazdu. Jazda w takich warunkach wpływa niekorzystnie na użytkowników i zagraża bezpieczeństwu pozostałych uczestników ruchu.

Ozonowanie metodą na dezynfekcję

Z przeprowadzonych badań i zaleceń producentów klimatyzacji, odkażanie pojazdów powinno się przeprowadzać przynajmniej raz w roku podczas serwisu układu klimatyzacji. Jedną z metod odkażania oprócz środków chemicznych rozpylanych w różny sposób jest ‘’ozonowanie’’. Jej zaletą jest to, że po zakupie urządzenia do ozonowania nie jest wymagany zakup dodatkowych środków chemicznych do eksploatacji oraz sama skuteczność działania ozonu. Przykładowo Ozonator M-MX4000 wytwarza Ozon, który posiada wysoką zdolność utleniania bakterii i usuwania ich. Usuwa pleśń i innego rodzaju nieprzyjemne zapachy z wnętrza samochodu. Ozon czyli ,,aktywny tlen’’ jest gazem, który dociera w każde nawet najtrudniej dostępne miejsca wewnątrz pojazdu i układu klimatyzacji. Ozon posiada silne właściwości odkażające, mocniejsze od chloru.  Proces odkażania sam w sobie jest bardzo łatwy i nie zajmuje dużo czasu. Ważną rzeczą jest aby przed ozonowaniem usunąć z wnętrza pojazdu wszelkie odświeżacze powietrza.

Aby skuteczność była jak największa, samochód powinien się znajdować w miejscu, na które nie padają promienie słoneczne, ponieważ ozon w temperaturze powyżej 25oC szybko degeneruje się i jego działanie nie przynosi oczekiwanych efektów. Temperatura wewnątrz kabiny powinna wynosić poniżej 25oC. Procedura odkażania polega na ustawieniu urządzenia na zewnątrz lub wewnątrz samochodu i podłączeniu do zasilania. Obieg powietrza należy ustawić w ciągłej cyrkulacji, a wentylator nadmuchu na połowę mocy. Rurkę najlepiej umieścić na wewnętrznym lusterku wstecznym. Pierwszy zabieg ozonowania najlepiej włączyć na 30 minut, po skończeniu odkażania przewietrzać środek przez około 10-15 minut. Po przewietrzeniu należy sprawdzić pojawiające się zapachy. Jeżeli proces nie przyniósł oczekiwanego efektu zabieg można powtórzyć włączając ozonator na kolejne 30 minut aż do uzyskania satysfakcjonującego efektu. Na rynku dostępne są różne urządzenia odkażające, warto jednak zaufać sprawdzonym urządzeniom o jasno zdeklarowanej wydajności.

Ozonator MX-4000 (z firmy Magneti Marelli) jonizuje powietrze atmosferyczne w ozon. Bardzo silnie utlenia wszystkie nieprzyjemne zapachy w kabinie, eliminuje grzyby, bakterie i wirusy. Urządzenie dzięki wysokiej wydajności ponad 4000 mg/h sprawdza się doskonale w przypadku np: autobusów i większych kubaturowo kabin pojazdów, jak również pozwala na szybsze odkażenie kabin ,,osobówek’’. Stężenie ozonu może okazać się bardzo duże więc konieczne jest dłuższe przewietrzenie pojazdu.

W ofercie firmy Magneti Marelli jest również mniejsza wersja urządzenia ozonującego MX-4000 , o nazwie Ozon-Maker. Różni się ilością produkowanego ozonu na godzinę 1 g/h. Zalecany jest głównie do samochodów osobowych. Urządzenie posiada możliwość wyboru kilku trybów pracy ( 5, 10, 15, 30, 60 minut).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

citoo, 2 sierpnia 2017, 18:16 10 -3

MagnetiMarelli to największe badziewi z jakim się spotkałem, a obsługa serwisantów porażka

Odpowiedz

Darek M, 3 sierpnia 2017, 8:58 2 -4

Ja mam ozonator od lat -perpetum mobile nie do zajechania. Testowałem jakies tanie chińczyki i padały po roku.

Odpowiedz

Baronfonrych, 8 sierpnia 2017, 10:38 1 -1

jam mam magneti i śmiga jak zły

Odpowiedz

Karol, 17 kwietnia 2018, 9:27 1 -5

Ja zamawiałem ozonowanie u Airozone i się sprawdziło super. Raczej nie będę kupował ozonatora.

Odpowiedz

mr X&mr Y, 17 kwietnia 2018, 14:37 1 0

Swego czasu będąc PH polecałem EVIDISa urządzenie nie do zajechania. Moi byli klienci do tej pory na nich pracują.

Odpowiedz

Tomek, 18 sierpnia 2018, 6:59 0 0

Już pół godziny próbuję dowiedzieć się czy ozonować na włączonej klimie czy nie. Oczywiście pseudo fachowców jest tysiąc a zamiast odpowiadać na pytanie to dryfują w niezliczone strony konwenansów typu- czy im nie śmierdzi. Hehe dziady

Odpowiedz

artvonc, 19 sierpnia 2018, 17:58 1 -4

Zawsze ozonuje się na włączonej klimie, bez względu na sposób ozonowania, tzn. czy robimy to maszyną czy też preparatem potocznie zwanym "granatem". Chodzi o to, by wyczyścić kanały powietrza w pojeździe, stąd też klima powinna pracować podczas ozonowania.

Odpowiedz

iglotkz, 19 sierpnia 2018, 22:30 3 -2

a co ma włączenie sprężarki klimatyzacji do kanałów powietrznych ?

Odpowiedz

TomG, 30 kwietnia 2019, 16:43 1 0

Niby nic tu raczej chodzi o temperaturę wnętrza im niższa tym ozon nie ulegnie szybkiej degradacji.

Odpowiedz

Lukasz, 14 lipca 2019, 8:47 3 0

Ja znowu czytalem ze na wylaczonej klimatyzacji. Gdyz jak parownik pokryje sie szronem to ozon do niego nie dociera.

Odpowiedz

Łukasz, 15 maja 2021, 11:07 2 0

Przy wyłączonej klimie z kanałów wentylacyjnych nie śmierdziało 1 rok. Po ozonowaniu co mniej śmierdziało w trybie mieszanym po około 2 miesiącach wyczuwalny smród. Uważam że nie należy włączać klimy bo parownik marznie.

Odpowiedz

Łukasz, 15 maja 2021, 11:09 0 0

Przy wyłączonej klimie z kanałów wentylacyjnych nie śmierdziało ok
1 rok. Po ozonowaniu w trybie mieszanym po około 2 miesiącach był wyczuwalny smród. Uważam że nie należy włączać klimy bo parownik marznie.

Odpowiedz