Branża renowacji felg to jedna z dziedzin motoryzacyjnych, która w ostatnim czasie mocno się rozwija. Warsztaty specjalizujące się w tych usługach mogą zaproponować całą gamę zabiegów, które nie tylko wizualnie poprawią wygląd samochodów, ale także wpłyną na poprawę bezpieczeństwa jazdy. O przebiegu procesu renowacyjnego oraz o opłacalności usług rozmawiamy z Mateuszem Burzyńskim, kierownikiem lakierni w Metal Hunters w Łodzi.
Agnieszka Wraga-Marciniak: Jak od początku do końca wygląda proces renowacji felg?
Mateusz Burzyński: Proces renowacji zaczynamy od weryfikacji stanu felg pod względem jej geometrii – czy felga nie jest skrzywiona, nie posiada pęknięć lub niefachowych wcześniejszych napraw. Te pierwsze oględziny odbywają się na dziale wulkanizacji. Gdy felgi posiadają jakiekolwiek odkształcenia, przeszkolony odpowiednio pracownik nadaje feldze pierwotny fabryczny kształt na urządzeniu typu prostowarka. Później felgi są dostarczane na dział odlakierowywania chemicznego. Tutaj zdejmowane są wszystkie stare warstwy farb. Plusem takiego rozwiązania, porównując do popularnego piaskowania jest to, że nie naruszamy struktury materiału, co ma bardzo duże znaczenie przy późniejszym przygotowaniu felg. Kolejnym działem, który zajmuje się felgami, jest przygotowalnia. To tam weryfikowane i usuwane są wszystkie zarysowania i niedoskonałości. Jeśli felgi posiadają ubytki oczywiście się je uzupełnia, ale tylko w sposób napawania materiału metodą spawania TIG. Przedostatnim procesem jest lakierowanie termoutwardzalne. Na sam koniec oczywiście powrót na wulkanizację, gdzie montujemy nowe zawory, opony i całość jest wyważana.
Co jaki czas powinno się wyważać felgi i poddać je procesowi regeneracji?
Kontrola wyważenia powinna odbywać się co najmniej raz do roku, a wskazane byłoby to zrobić zarówno na początku sezonu letniego, jak i zimowego. W trakcie takiej weryfikacji można również przy okazji skontrolować stan ogumienia i sprawdzić geometrię felg. Proces regeneracji konieczny jest tylko w przypadku korozji lub innych mechanicznych uszkodzeń. Nie ma wymaganego interwału na takie procesy.
Jaki jest stosunek ceny renowacji do zakupu nowych felg? Czy ta usługa zawsze się opłaca – kiedy tak, a kiedy nie?
Niestety nie da się jednoznacznie określić stosunku renowacji do cen zakupu felg nowych. Na rynku mamy bardzo dużo różnych felg – od takich montowanych w samochodach niższej klasy, gdzie felgi potrafią nowe kosztować 400-500 zł/szt., do felg samochodów klasy premium, kiedy jedna felga potrafi kosztować nawet 10 000 zł. Oczywiście cennik usług jest bardzo zróżnicowany i każdy powinien znaleźć dla siebie złoty środek. Prawdę mówiąc każde felgi oryginalne opłaca się poddawać regeneracji. Jedyny brak ekonomicznego uzasadnienia naprawy felg zdarza się tylko przy felgach podrabianych, które potrafią być bardzo tanie.
W jakie specjalistyczne narzędzia wyposażony jest Wasz warsztat?
Urządzenia konieczne do profesjonalnej naprawy felg zaczynają się od tak błahych jak wyważarka, prostowarka, montażownica do opon z ramieniem 3D. Posiadamy także wanny do odlakierowywania chemicznego, piec do wygrzewania lakierów termoutwardzalnych czy spawarki TIG. Bardzo precyzyjnym urządzeniem stosowanym w naszym warsztacie są tokarki CNC do obróbki frontów i rantów.
Lakierowanie proszkowe, konwencjonalne natryskowe czy też może samodzielne przy użyciu lakieru w sprayu. Jaki rodzaj lakierowania powinien wybrać klient i na jaki czas każdym tych sposobów zabezpiecza felgi?
Technologia fabryczna lakierowania felg opiera się na dwóch gałęziach lakiernictwa – pierwsza to lakierowanie proszkowe. Tą metodą są nakładane warstwy lakierów podkładowych epoksydowych, które po prawidłowym oczyszczeniu felg wpływają na ich prawidłowe zabezpieczenie przed późniejszą korozją. Tym sposobem jest również aplikowany lakier bezbarwny i to dzięki niemu uzyskujemy odpowiednią wytrzymałość lakieru końcowego. Lakiery bazowe są nakładane za pomocą lakierowania natryskowego, ale nie można go łączyć z technologią lakierowania karoserii samochodu. Są to zupełnie inne bazy, które również są utwardzane za pomocą wysokich temperatur rzędu 160 stopni Celsjusza.
Lakierowanie konwencjonalne przyniesie nam dobry skutek wizualny, niestety wytrzymałość lakierów chemoutwardzalnych jest zbyt niska, by stosować ją na felgi. Felga pracuje w bardzo ciężkich warunkach i te lakiery nie spełniają wszystkich oczekiwań. Użycie lakieru w sprayu odradzam, taki lakier może się nam uszkodzić już przy próbie montażu opony czy nawet na myjni samochodowej. W przypadku lakierowania zgodnego z fabryczną technologią lakiery zabezpieczają felgi do momentu aż ich właściciel uszkodzi je mechanicznie. Prawidłowy sposób dbania o felgi i ich lakier odwdzięcza się wieloletnim bezproblemowych użytkowaniem.
Jak często klienci wybierają malowanie inne niż proszkowe? Czy przy użyciu tej techniki można polakierować felgi np. na dwa kolory?
Na szczęście coraz rzadziej. Świadomość użytkowników z roku na rok jest coraz większa i coraz rzadziej naprawiają felgi w przydomowych warsztatach. Tak, w technologii lakierowania termoutwardzalnego jest możliwość lakierowania w dwa kolory. Co prawda o tym decyduje wiele czynników, które zawsze ustalamy z klientem indywidualnie dla danego modelu felgi.
Dlaczego ważne jest oklejanie miejsca styku z piastą przed lakierowaniem?
Czystość tego fragmentu felgi jest tak samo ważna jak i przy przylgni piasty z tarczą hamulcową. Jakiekolwiek zanieczyszczenia (również lakier) może powodować uczucie bicia na kierownicy. Każda felga musi być tam oklejona do lakierowania tam samo jak i otwór centrujący.
Jakie najnowsze technologie są obecnie dostępne na rynku renowacji felg?
Technologia w tej dziedzinie cały czas idzie naprzód. Na topie, choć znane już w profesjonalnych zakładach renowacji felg od lat, nadal jest toczenie CNC oraz frezowanie CNC.
Czym jest toczenie CNC frontów aluminiowych i jakie zalety ma ta technologia? Czy wszystkie felgi można toczyć CNC?
Toczenie CNC frontów felg to nic innego jak to, co coraz częściej widzimy na współczesnych samochodach – czyli efekt dwukolorowych felg. Wnęki w wybranym przez klienta kolorze i np. srebrny kolor na ich frontowych elementach. Za pomocą tokarki CNC na płaszczyznach zdejmowany jest tylko lakier, a za pomocą noża tokarskiego zakończonego diamentem zapolerowywane jest aluminium, które finalne zabezpieczamy lakierem bezbarwnym. Nie wszystkie felgi mogą zostać poddane toczeniu, głównie decyduje o tym kształt ramion.
Polski rynek zalewają chińskie podróbki oryginalnych felg. Czy często zdarza się, że trafiają one do Was? Czy ich renowacja jest możliwa, czy to raczej gra niewarta świeczki?
Oczywiście trafiają do nas również i takie felgi. Niestety z nimi jest spora loteria. Czasem są wykonane z naprawdę niezłych materiałów i ich renowacja ma sens. Niestety kontrola jakości produkcji takich felg musi być bardzo niska i niektóre modele felg są wykonane z niskiej jakości stopów aluminium i w tym wypadku opłacalność naprawy spada do zera.
Jakie było najbardziej nietypowe zlecenie, którego podjęła się Wasza firma?
Nie ma dla nas zleceń nietypowych, za to każde jest indywidualne. Każdy klient ma swój pomysł na felgi do samochodu i do każdej wizji trzeba podejść na inny sposób. Rzadko zdarza się, żeby ten sam model felg był lakierowany w identycznym kolorze lub takiej samej specyfikacji toczenia.
Komentarze