Za autoryzowane serwisy decyduje producent aut

30 czerwca 2011, 12:05

Miesięcznik Auto Service Manager przeprowadził sondę wśród warsztatów autoryzowanych na temat wyposażenia. Z badań jasno wynika, że producenci samochodów narzucają autoryzowanym serwisom urządzenia i narzędzie, z których mogą korzystać przy okazji wykonywania usług. Wyjątkiem są meble. Tu warsztaty mają pełną dowolność. Decydują też o wyposażeniu lakierni, choć już w ograniczonym zakresie. Otrzymują bowiem listę zalecanych producentów, spośród których mogą wybierać.

Bogusław Rowiński, właściciel Rowiński–Wajdemajer Sp. z o.o. – autoryzowany dealer i serwis  Volkswagen i Audi, Warszawa

Serwisy Audi i Volkswagena muszą spełniać wysokie normy i wymogi producenta danej marki i nie ma tu miejsca na przypadkowość. Dlatego zarówno wyposażenie, jak i stosowane produkty podlegają określonym standardom. Dotyczą one nawet stanowisk obsługi klienta – określona liczba i jakość biurek, odpowiednie programy serwisowe.  
Część elementów wyposażenia serwisów, narzędzi czy stosowanych produktów znajduje się na listach zalecanych, inne są obowiązkowe.

Elementy zalecane to te, gdzie producent marki proponuje listę dostawców, producentów czy produktów, których można używać, a właściciel salonu sam dokonuje wyboru. Do tej grupy należą chociażby narzędzia podstawowe np. klucze, którymi można naprawiać każdy samochód, podnośniki hydrauliczne,  wyważarki kół, wyciągi spalin, linie olejowe. Wybór jest duży i od właściciela zależy, których narzędzi używa.

Także oprogramowanie komputerowe, stosowane w biurze do obsługi klienta, jest jedynie zalecane przez producenta, choć tu warto zaznaczyć, że praktycznie tego wyboru często nie ma, ponieważ koszt dostosowania niektórych obecnych na rynku programów do potrzeb danej marki, okazuje się zbyt wysoki. Obowiązkowe jest jednak stosowanie w serwisie oprogramowania markowego VW – AUDI, wymaganego przez producenta. 

Inaczej wygląda sprawa z narzędziami specjalistycznymi. Te bardzo często są dedykowane nie tylko marce, ale i odpowiedniemu modelowi, a nawet konfiguracji – narzędzie tylko do jednego rodzaju zawieszenia, danego rodzaju amortyzatora czy silnika. Te dostarczane są przez producenta marki.

Części zamienne używane w serwisie autoryzowanym są oczywiście oryginalne i dostawcą jest producent, natomiast jak wszystkie ASO, możemy stosować również tzw. zamienniki , na wyraźne życzenie klienta , jeżeli spełniają one określone wymogi jakościowe. 

Niektóre wyposażenie serwisu np. wyposażenie lakierni samochodowej (kabiny lakiernicze )  są najczęściej dostarczane przez wybranego producenta i dostawcę lakierów. Właściciel serwisu ma listę zalecanych producentów lakierów i określone wymogi kabiny czy pistoletów, ale sam negocjuje umowę z dostawcą, w której jedynym z elementów jest między innymi dostarczenie odpowiedniej kabiny lakierniczej. 

Programy bonusowe funkcjonują także w przypadku wyboru olejów silnikowych. Salony mają długą listę zalecanych producentów, którzy spełniają wymogi marki, więc właściciel ma dowolność w wyborze. Zachętą dla dealera, żeby wykorzystywać daną markę są właśnie programy bonusowe  producentów  – na przykład angażują się oni finansowo w wyposażenie serwisów, dzięki czemu dealer wykorzystuje później przez określony czas, określoną markę oleju. Także opony czy akumulatory serwisy wybierają na podstawie wiązanych programów bonusowych, dzięki którym ceny tych produktów są atrakcyjne.

Czy są narzędzia, których nie zaleca producent? Oczywiście do takich narzędzi można zaliczyć np. młotek, obecny w każdym serwisie – nie znajduje się ani na liście narzędzi zalecanych, ani obowiązkowych. Wybór jest nieograniczony.
 


Marek Sroka, dyrektor działu posprzedażowego Germaz –autoryzowany dealer Forda, Wrocław

Wyposażenie i narzędzia autoryzowanego serwisu Forda jest szczegółowo określane przez producenta w przypadku narzędzi specjalistycznych, które służą do naprawy, czy serwisu poszczególnych modeli samochodów. Chodzi zarówno o narzędzia elektronicznych– na przykład diagnoskop, jak i mechaniczne, do których należą między innym narzędzia do skrzyń biegów, silnika, układu hamulcowego, układu kierowniczego. To tylko kilka wymienionych grup z listy. 

W przypadku pozostałych narzędzi oraz wyposażenia serwisu jest pełną dowolność wyboru i nie ograniczają ich żadne zalecenia co do marki. Co prawda w przypadku lakierów Ford wyznacza grupę zalecanych producentów, ale lista jest na tyle długa, że każdy salon może sobie wybrać najkorzystniejszą dla siebie ofertę współpracy. My korzystamy z produktów marki Sikkens.

Właściciele serwisów mogą również wybrać według własnego uznania, czyli atrakcyjności ekonomicznej oferty, wszystkie pozostałe elementy stanowiska lakiernika, takie jak kabina czy pistolety z zachowaniem spełnienia standardów dotyczących jakości oferowanych usług i okresu gwarancji na wykonaną usługę.

Serwis Germaz korzysta z wyposażenia i narzędzi producentów zewnętrznych na przykład Gedore –podstawowe narzędzia mechaników w wózkach narzędziowych, Hunter –urządzenie do ustawiania geometrii układu jezdnego, Hoffman – wyważarka kół, Blowtherm – kabina lakiernicza, Festool – narzędzia w dziale blacharsko–lakierniczym, Karcher – urządzenia do myjące samochodów oraz sprzątające.

Urządzenie diagnostyczno-komputerowe zostało zakupione od producenta marki Ford. Także części zamienne w autoryzowanym serwisie zamawiane są tylko oryginalne od producenta bezpośrednio z Centralnego Magazynu Forda w Polsce.

Jeżeli chodzi o olej to nasz serwis oferuje tylko oleje silnikowe firmy Castrol, który jest rekomendowany przez Forda.
 

Aleksander Wnek Dyrektor zarządzający Renault Dyszkiewicz, Konstancin-Jeziorna

W zasadzie elementy wyposażenia możemy nabywać u dowolnie wybranego producenta. Problem może się pojawić w przypadku narzędzi diagnostycznych i specjalistycznych, które są produkowane pod wybraną markę i model. Tu jesteśmy „skazani” na jedną markę, żeby spełniać wszystkie wymogi producent. Dotyczy to zarówno narzędzi diagnostycznych elektronicznych, jak i tzw. twardej mechaniki – ściągacze, przymiary, klucze itp.

W przypadku pozostałych narzędzi, produktów czy wyposażenia serwisu korzystamy z możliwości, które dała dyrektywa GVO. (Dyrektywa europejska, która prowadzi do całkowitego uwolnienia rynku motoryzacyjnego na terenie UE, zezwala m.in. na sprzedaż kilku marek samochodowych w jednym salonie oraz pozwala ASO na korzystanie z innych części zamiennych niż z logo danej marki– przyp. red.) Zaopatrujemy się u niezależnych dostawców, którzy oferują nam najkorzystniejsze warunki, jeśli chodzi o jakość i cenę. Na życzenie klienta montujemy też tańsze, ale tej samej jakości „zamienniki”. W wyposażeniu salonu mamy też produkty polskich producentów. Przy wyborze kabiny lakierniczej, lakierów czy pistoletów kierowaliśmy się jedynie rachunkiem ekonomicznym i jakością.  Producent marki nie narzuca tu nic. Chciałbym podkreślić, że jesteśmy prekursorami na rynku samochodowym w kwestii oferowanych klientom olejów silnikowych. Nawet w czasach kiedy nie obowiązywała wspomniana już wcześniej dyrektywa GVO i importer mógł sugerować tylko jedną wybraną markę produktu, my oferowaliśmy naszym klientom dwie marki oleju. Obecnie dysponujemy trzema, ale jeżeli klient sobie tego zażyczy możemy użyć każdej innej marki oleju, jeżeli jest dedykowany do jego samochodu.
 


Waldemar Dudziak, Kierownik serwisu, PM Pol-Car Sp. z o.o., autoryzowany dealer Fiata, Poznań

Urządzenia diagnostyczne, klucze specjalistyczne, komputery do badania instalacji to są m.in. elementy dostarczane do autoryzowanego serwisu przez Fiata. Służą do naprawiania wybranych elementów i modeli tej marki.

Jeżeli chodzi o pozostałe wyposażenie stacji serwisowej np. wózki czy meble warsztatowe, to nie ma żadnych ograniczeń co do wyboru dostawcy, natomiast muszą one być w „kolorach Fiata”. Nie ma list polecanych producentów czy marek – jest pełna dowolność. 

Jeżeli chodzi o lakiery to staramy się lakierować produktami markowymi PPG bo to jest firma, której lakierami maluje się samochody nowe, więc jest to dla nas najkorzystniejsze. Natomiast kabiny lakiernicze, czy pistolety możemy sobie sami wybierać.  Pełna dowolność wyboru dotyczy także olejów silnikowych – my oferujemy dwie marki.

W serwisie używa się oryginalnych części zamiennych Fiata, a podczas napraw gwarancyjnych tylko ich. W przypadku wszelkich napraw pogwarancyjnych możemy korzystać z tzw. zamienników.
 

Jakub Wyszomirski, współwłaściciel HONDA Wyszomirski

Importer marki Honda ustala w jakie urządzenia ma być wyposażony autoryzowany serwis, jednak w większości przypadków nie wskazuje producentów urządzeń czy wyposażenia.  Właściciel serwisu sam wybiera sobie producenta podnośników, wyważarek, wyciągów spalin itp.

Urządzeniami, wskazywanymi przez importera są natomiast te, które są związane z systemem gwarancyjnym, należą do nich na przykład tester akumulatorów czy tester do diagnostyki układów elektrycznych. Urządzenia te dostosowane są do odczytywania specjalnych kodów przypisanych poszczególnym modelom i konfiguracjom. Także narzędzia specjalistyczne, przeznaczone do poszczególnych elementów samochodów są wskazywane przez importera i mają ułatwić pracę obsłudze stacji. 

Autoryzowane serwisy Hondy otrzymują listę zalecanych producentów lakierów samochodowych, z którymi marka współpracuje. Spośród nich właściciele serwisów wybierają te, których będą używać. Nie ma znaczenia czy dostawca będzie polski czy zagraniczny, ważne żeby lakier spełniał wymogi marki.  Kabiny lakiernicze czy pistolety nie są objęte żadnymi wymogami.

Podobnie wygląda sprawa z olejami silnikowymi. W tym wypadku, wskazywanym przez importera jako najwłaściwszy jest olej Hondy, ale stacja może używać innych olejów, które spełniają standardy modelu. Właściciel salonu sam wybiera producentów i dostawców, z którymi chce współpracować, bądź używa produktu, którego zażąda klient.

 

Artykuł ukazał się w Auto Service Manager, nr 6/2011 (62).

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!