Na targach motoryzacyjnych we Frankfurcie Bosch zaprezentował swoje nowe technologie mające połączyć i ułatwić pracę w warsztatach samochodowych.
Według firmy audytorskiej i konsultingowej PwC, do roku 2025 na drogach pojawi się ponad 470 milionów połączonych z siecią pojazdów. W związku z tym rynek oprogramowania i usług związanych z przetwarzaniem danych doświadczy kolejnego istotnego wzrostu i określi przyszły rozwój branży na całym świecie.
– Bosch coraz częściej polega na rozwiązaniach opartych na danych oraz łączności sieciowej. Już dziś pozwala to na szybsze i sprawniejsze realizowanie wielu procesów – powiedział Manfred Baden, prezes działu Bosch Automotive Aftermarket – Dzięki innowacyjnym koncepcjom skutecznego i efektywnego serwisowania oraz napraw w całym cyklu życia produktu, a także sieciowym rozwiązaniom dla diagnostyki i procesów warsztatowych, wspieramy naszych partnerów teraz i będziemy to robić w przyszłości.
Łączność sieciowa i nowe rozwiązania oparte na danych mogą potencjalnie zoptymalizować przepływ pracy w warsztacie, umożliwiając jednocześnie znaczne oszczędności czasu. Dla przykładu oprogramowanie warsztatowe Bosch Connected Repair zapobiega czasochłonnemu duplikowaniu pracy. Dzięki niemu dane pojazdu są dostępne we wszystkich systemach komputerowych po jednorazowej rejestracji. W przyszłości Augmented Reality ułatwi mechanikom wykonywanie nawet złożonych napraw. Za to nowe podejście do organizacji szkoleń warsztatowych Bosch otrzymał w tym roku nagrodę Automechanika Innovation Award.
Unikanie duplikowania pracy dzięki łączności sieciowej
Bosch Connected Repair stanowi podstawę inteligentnego połączenia sieciowego urządzeń diagnostycznych w warsztatach. Łączy on wiele elementów związanych z przyjęciem pojazdu do warsztatu, informacjami na temat jego stanu technicznego i samymi urządzeniami diagnostycznymi oraz tworzy wspólną bazę danych, przesyłaną bezprzewodowo do wszystkich podłączonych urządzeń. Oznacza to, że wystarczy tylko raz zidentyfikować pojazd, zamiast rejestrować go na każdym urządzeniu osobno, jak miało to miejsce dotychczas.
Bosch Automotive Aftermarket pracuje również nad dalszym rozwojem oprogramowania. Nowa wersja programu Esi[tronic] 2.0 umożliwia warsztatom optymalizację procedur naprawczych i diagnostycznych, skrócenie czasu obsługi pojazdu i stałe aktualizowanie online. Ponadto program może być używany zarówno w trybie online, jak i offline. Dzięki wyszukiwaniu tekstowemu i podglądowi dokumentu, użytkownicy zaledwie po kilku kliknięciach znajdują potrzebne informacje.
W bazie danych Bosch zgromadził ponad 750 000 faktycznych przypadków napraw. Gdy podczas diagnozy zostanie rozpoznana usterka, funkcja automatycznie zaleca opracowany przez ekspertów Bosch sposób naprawy, który został już oceniony przez innych użytkowników jako dobre rozwiązanie. Dzięki zoptymalizowanemu czasowi pobierania, wersja 2.umożliwia szybsze wyszukiwanie informacji. Wszyscy aktualni abonenci otrzymują nową wersję Esi[tronic] 2.0 online jako bezpłatną aktualizację.
Tester diagnostyczny KTS 250
Esi[tronic] to również centralny element nowego kompaktowego testera diagnostycznego KTS 250 Bosch, który został zaprezentowany po raz pierwszy na targach Automechanika. Jest on przeznaczony do mniejszych warsztatów lub jako dodatkowe urządzenie mobilne w większych warsztatach. Interfejs użytkownika DoIP Ethernet jest intuicyjny i oparty na systemie Android. KTS 250 oferuje kompleksową obsługę około 150 marek samochodów osobowych, które są identyfikowane automatycznie i obsługiwane przez bazę numerów VIN.
Bosch opracował odpowiednie rozwiązanie umożliwiające kalibrację kamery po wymianie przedniej szyby samochodu. Korzystając ze stanowiska ADAS można szybko i dokładnie wykonywać prace związane z prawidłowym funkcjonowaniem radarów i kamer. Tutaj oprogramowanie Esi[tronic] kontroluje specyficzne dla pojazdu procedury kalibracji i regulacji.
Aplikacja Augmented Reality
Bosch otwiera także nowe możliwości zastosowania Augmented Reality (rozszerzona rzeczywistość, AR) w szkoleniach dla pracowników warsztatów za co został uhonorowany nagrodą Automechanika Innovation Award 2018. Konkretne zalety tej technologii zostały udowodnione podczas badań przeprowadzonych w warsztatach sieci Bosch Car Service. Ich wynik pokazał, że przy zastosowaniu aplikacji Augmented Reality możliwa jest oszczędność czasu na poziomie średnio 15 procent w przypadku popularnych pojazdów i mniej skomplikowanych napraw. W oparciu o Augmented Reality Bosch opracował kilka nowych metod szkoleniowych w celu przeszkolenia personelu warsztatowego w zakresie zaawansowanych systemów – na przykład w dziedzinie elektromobilności. Z pomocą AR można określić między innymi różnice między pojazdami hybrydowymi i elektrycznymi, funkcjami i charakterystyką różnych podzespołów wysokonapięciowych, a także strategie rozwiązywania problemów.
Komentarze