Na rynku dostępne są urządzenia nawet do montażu nietypowych kół o średnicy do 44″”
Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów z kołami o nietypowym ogumieniu. Są to np. opony niskoprofilowane, typu PAX, run-flat czy ponadwymiarowe, o średnicy ponad 20″”. Producenci i dystrybutorzy urządzeń do obsługi tego typu kół są jednak dobrze przygotowani.
Po polskich drogach jeździ z roku na rok coraz więcej aut z nietypowymi, ponadwymiarowymi kołami – m.in. SUV-ów i limuzyn wyposażonych w opony takich systemów, których nie obsługuje większość montażownic i wyważarek, jakich pełno w polskich warsztatach. Ich menadżerowie przyznają, że nie są w stanie obsługiwać np. limuzyn wyższej klasy i muszą odsyłać ich właścicieli do specjalistycznych warsztatów czy nawet drogich ASO. Ale przez to tracą pieniądze, które mogliby zyskać, inwestując w nowoczesny sprzęt. Tym bardziej, że oferta producentów jest bardzo szeroka.
Corghi od S-A-M
Spółka S-A-M jest dystrybutorem urządzeń firmy Corghi, jednej z najbardziej zasłużonych, jeśli chodzi o nowatorskie rozwiązania w serwisach ogumienia. Stąd też w jej ofercie pojawiają urządzenia przeznaczone do obsługi kół i opon o nietypowym profilu oraz wyposażonych w różnego typu pierścienie wspomagające.
S-A-M proponuje Artiglio Master, jeden z najlepszych modeli montażownicy firmy Corghi. Praca z tym urządzeniem oznacza koniec wysiłku fizycznego oraz koniec problemów związanych z uszkodzeniami obręczy koła. Urządzenie jest wyjątkowo proste w obsłudze, umożliwia montaż i demontaż wszystkich kół o średnicy chwytanych obręczy z zakresu 10"-26" (przystosowane również do obsługi kół typu PAX). Działanie Artiglio Master oparte jest na całkowicie nowych zasadach: elektronicznym wyborze średnicy koła z automatycznym pozycjonowaniem narzędzia, stałym utrzymywaniem koła w optymalnej pozycji dzięki możliwości jego podnoszenia i opuszczania, pełnym kontrolowaniem ruchu zbijaka wraz z jego automatycznym uruchamianiem. Operator kieruje procesem montażu i demontażu z ergonomicznie zaprojektowanej konsoli, praktycznie bez opuszczania swego stanowiska.
W Artiglio Master występuje możliwość dowolnej konfiguracji urządzenia. Od wersji 2V (dwubiegowej), aż po wersję 2V z kamerą, podnośnikiem koła, podnośnikiem stopki opony oraz systemem T.I. Do zamówionej wersji istnieje możliwość doboru kolejnych akcesoriów przeznaczonych do montażu i demontażu opon z systemem PAX (system pierścienia wspomagającego firmy Michelin) czy BSR (system pierścienia wspomagającego firmy Bridgestone). Szeroka gama dostępnych akcesoriów znacznie ułatwia i przyspiesza proces montażu i demontażu opon. Urządzenie to, w zależności od wersji i wyposażenia, kosztuje od 50,1 tys. zł do 69,8 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Z kolei Artiglio 50 to najnowsza propozycja firmy Corghi z zakresu montażownic osobowych i dostawczych. Urządzenie zaprojektowano tak, aby jak najbardziej usprawnić proces wymiany opon, konsekwentnie bez użycia łyżki monterskiej. Największą nowością tego urządzenia jest ruchomy pazur głowicy monterskiej, który sterowany z kolumny montażowej automatycznie wyciąga stopkę opony ponad krawędź felgi. Obrotowy talerz zbijający stopkę opony blokowany jest pneumatycznie. Natomiast centryczny uchwyt koła, blokowany mechanicznie zapewnia koniec kłopotów z wypracowaniem i nierównomiernym chwytem szczęk. Plastikowe ochraniacze stożków dociskających koło do stołu montażowego zapewniają bezpieczny montaż i demontaż, bez możliwości uszkodzenia felgi czy opony. Urządzenie obsługuje koła w zakresie od 12"do 30". Czas montażu i demontażu opon niskoprofilowych, w stosunku do tradycyjnej montażownicy, skrócony został o ok. 50 proc. Za urządzenie trzeba zapłacić, w zależności od wersji, od 34 tys. zł do 50,84 tys. zł plus 22 proc. VAT. Obie montażownice dostępne są również w ofercie firmy Precyzja-Service.
Układ z trzecią ręką
Do obsługi nietypowych kół firma Best Products proponuje montażownicę Hofmann Monty 3300 Racing dla samochodów osobowych i dostawczych. Urządzenie posiada możliwość mocowania felg z zewnątrz i od wewnątrz o średnicy: od zewnątrz: 10” – 24” i od wewnątrz: 12” – 24”. Maksymalna średnica koła to 1000 mm. Montażownica dostępna jest w wersji 3300 Racing, za ok. 12,8 tys. zł plus 22 proc. VAT i 3300 racing GP za ok.14,4 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Inną propozycją jest montażownica Monty 3550. Umożliwia mocowanie felg z zewnątrz i od wewnątrz o średnicy: od zewnątrz 12” – 26” i od wewnątrz: 14” – 28, zaś opcjonalnie nawet od 16 – 30”. Maksymalna średnica obsługiwanego koła to 1200 mm. Jej cena, w zależności od wersji, wynosi ok. 14,4 tys. zł plus 22 proc. VAT lub ok.19,6 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Dostępna jest również przystawka do montażownic opon Hofmann – Easymont Pro, czyli tzw. „trzecia ręka”. Jest ona nieodzowna podczas montażu i demontażu przede wszystkim opon szerokich, o twardych krawędziach bocznych oraz opon nowego standardu run-flat i podobnych.
Przystawka może być dodatkowo wyposażona w adaptery, które umożliwiają obsługę opon systemu PAX, CSR, BSR. Zintegrowany, pneumatyczny uchwyt stopki, obraca się 360 st. wraz z kołem. Sterowana pneumatycznie rolka położona bezpośrednio przy głowicy montażowej skutecznie podtrzymuje stopkę opony w pozycji wciśniętej w felgę. Przystawka w tej wersji może współpracować z montażownicami: Monty 2300, 3300, 3300 GP, 3300 2–speed, 3300 2-seed GP, 3300 racing, oraz 3300 racing GP. Przystawka kosztuje ok. 4 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Obsługa bez uszkodzeń
S&K Service proponuje natomiast automatyczną, bezdźwigniową montażownicę RAV G 1200.IT firmy Ravaglioli, która obsługuje m.in. opony run-flat, PAX, BSR i SST. Posiada ona jedyne w swoim rodzaju, opatentowane wyposażenie Auto-Touch, które wciska się między oponę a felgę, i opierając się o nią powoli, z minimalnym naprężeniem, podnosi stopkę opony i stopniowo wyciąga ją na zewnątrz. Wyposażenie to wykonane jest z tworzywa sztucznego, aby zapobiec uszkodzeniu felgi. Drugie takie urządzenie podchodzi od dołu i demontuje stopkę opony z drugiej strony.
System mocowania koła przystosowany jest również dla felg odwrotnych, a mocowanie odbywa się prawie samoczynnie, dzięki specjalnej samoczynnie startującej tarczy. Proces demontażu i montażu opon przebiega automatycznie, a sterowany jest i kontrolowany przez właściwe sensory.
Silnik napędzający stół obrotowy sterowany jest za pośrednictwem wyłącznika, który umożliwia płynną regulację obrotów przy pomocy pedału, a w przypadku wzrostu siły naprężenia stopki opony, obroty zmniejszają się automatycznie. Montażownica wyposażona jest w sterowany pedałem inflator, a dodatkowo można zainstalować podnośnik opon, czy też przystawkę dla opon niskoprofilowych. Obsługiwana jest ona z ergonomicznej, ruchomej konsoli.
Koła o odpowiedniej wadze
W przypadku wyważarek do obsługi nietypowych kół S-A-M proponuje urządzenie EM 8370 firmy Corghi. Model dostępny z kolorowym monitorem LCD. Sterowany jest poprzez obrotowy joystick i dwa przyciski. Wewnętrzny czujnik pomiarowy, który nie wymaga kalibracji, pozwala jednocześnie kleić ciężarki w pozycji „na godzinie trzeciej”. Posiada nowe wielofunkcyjne oprogramowanie. Przy minimalnym nakładzie wysiłku i czasu operatora, pozwala na uzyskanie pomiarów najwyższej precyzji.
Wyważarka sterowana jest komputerowo. Wyposażona została w obrotowy wyświetlacz będący udogodnieniem dla operatora, można jednocześnie odczytywać dane i kontrolować proces. Posiada możliwość zmiany jasności świecenia. Polecenia wydawane są z panelu zintegrowanego z wyświetlaczem, co ułatwia pracę obsługującego, do którego docierają tylko najistotniejsze dane. Z kolei nowa osłona koła umożliwia montaż koła o średnicy do 44″”, przy czym konstrukcja ułatwia obsługę urządzenia i jednocześnie zmniejsza jego gabaryty.
Dostępne tryby wyważania to: Standard – dynamiczny, ALU/ALU P – 7 różnych trybów dla felg aluminiowych, Din. Moto – dynamiczny do felg motocykli, Alu Moto – dynamiczny do felg motocykli z aluminium i Statyczny. Maksymalna dokładność wyważania wynosi 1 gram. Natomiast nowe oprogramowanie urządzenia to m.in.:
zapamiętanie trzech najczęściej używanych procedur, maksymalną precyzję oraz powtarzalność pomiarów – program gwarantuje maksymalną odporność na czynniki zewnętrzne (turbulencje, uderzenia), podczas procesu wyważania; funkcja „Shift Plane” przesuwa automatycznie punkt montażu ciężarka w celu stosowania wielokrotności wagi 5 g, bez konieczności stosowania wag pośrednich (dotyczy ALU P z dokładnością do 1 grama);
program „ciężar ukryty” umożliwia podzielenie ciężarka klejonego na dwa, celem ukrycia ich za szprychami felgi (dotyczy felg aluminiowych); samochodowy bank danych, służący do dobierania dostępnego wyposażenia potrzebnego do zamocowania koła; funkcje pomocy: opisy wybranych ikon i opisy różnorodnych procedur wyważania możliwych do wyboru; umożliwia jednoczesną pracę trzech operatorów bez konieczności kasowania wprowadzonych danych, program do pomiaru ekscentryczności koła i obręczy, służący do stwierdzenia wady powodującej np. bicie koła. Wyważarka dostępna jest także w ofercie firmy Precyzja-Service.
Wyważanie z laserem
Natomiast Best Products oferuje automatyczną wyważarkę Hofmann – Geodyna 6900p z laserową techniką. Cyfrowe urządzenie, z elektromechanicznym uchwytem, specjalnym skanerem do automatycznego i bez kontaktowego wprowadzania wszystkich danych i ekranem TFT LCD spełnia najwyższe wymagania profesjonalnego warsztatu.
Do niedawna dzielenie i chowanie ciężarków za ramionami felg było skomplikowanym problemem – teraz jest to osiągnięte poprzez naciśnięcie pojedynczego klawisza. Po zamocowaniu koła i zamknięciu osłony, dane koła są rozpoznane automatycznie w pojedynczym cyklu pomiarowym – operator nie musi nawet dotykać koła. Tak właśnie w prosty, szybki i profesjonalny sposób wyważa się obecnie koła.
Ponadto intuicyjne oprogramowanie prowadzi użytkownika poprzez wszystkie fazy procesu, wszystko wyświetlane na atrakcyjnym ekranie TFT LCD 15”. Zaś pomiar płaszczyzn wirtualnych (technologia VPM) zapewnia otrzymanie najbardziej dokładnych rezultatów wyważania i co warte podkreślenia rezultat ten nie jest uzależniony od warunków otoczenia. Tryb optymalizacji pozwala na określenie bicia felgi i całego koła oraz wskazuje najlepsze położenie opony względem felgi w celu minimalizacji drgań powstających podczas jazdy. Cena urządzenia to ok. 28 tys. zł.
Z grafiką 3D
S&K Service ma zaś w ofercie kolejne urządzenie firmy Ravaglioli – sterowaną mikroprocesorowo wyważarkę RAV GP8.180. Jest ona wyposażona w płaski, kolorowy monitor TFT SVGA 17” i komputer przemysłowy z grafiką 3D na statycznym dysku twardym. Posiada 4 programy ALU i automatyczny program ALU-S i PAX. Obsługuje koła o średnicy felgi 10”-30” i szerokości 1,5”-22”. Wyposażenie urządzenia to m.in.: czujnik wielofunkcyjny do pomiaru odległości i średnicy do 30”, oznaczanie miejsca na ciężarek w pozycji standardowej (godz. 12) i odwrotnej (godz. 5), GAR 216, ramię wielofunkcyjne do pomiaru szerokości i nierówności opony i felgi z zewnątrz i od wewnątrz oraz wskazywanie miejsc naprawiania felgi.
W zestawie z tokarką
W przypadku felg Best Products oferuje prostownicę wraz z tokarką Cosek RSM 1022. Maszyna ta służy do napraw obręczy stalowych i aluminiowych o średnicach od 10” do 22”. Naprawa obręczy wykonana jest za pomocą łatwego w użyciu tłoka hydraulicznego, który wypycha zniszczoną część obręczy przywracając tym samym pierwotny kształt obręczy.
Operacja odbywa się przy użyciu szerokiego zakresu kształtowych nakładek, które precyzyjnie dopasowują się do różnych profili obręczy. Urządzenie posiada głowicę ustalającą położenie naprawianej obręczy, kilkanaście pierścieni centrujących, różne nakładki i elementy uszczelniające.
Maszyna wyposażona jest także w tokarkę, która po w niektórych przypadkach po operacji prostowania dodatkowo zbiera nadmiar materiału. Jej cena to ok. 11,8 tys. zł plus 22 proc. VAT.
Hydrauliczny siłownik
Z kolei S&K Service proponuje prostowarkę PO-22H. Urządzenie przeznaczone jest do napraw obręczy stalowych i aluminiowych o średnicach od 10” do 22”. Naprawa wykonywana jest za pomocą siłownika hydraulicznego wyposażonego w odpowiednio dobrane kształtowe nakładki robocze. Urządzenie posiada szybko mocujący uchwyt hydrauliczny umożliwiający ustalenie położenia i pewne zamocowanie naprawianej obręczy.
Czynności naprawcze są łatwe do wykonywania, a czas naprawy obręczy nie przekracza kilku minut. Nakładki robocze pozwalają na naprawę uszkodzonej obręczy w dowolnym punkcie jej krzywizny.
Autor: Piotr Frankowski
Źródło: Auto Service Manager nr 11/2007
Komentarze