Mechaniczna regeneracja filtra cząstek stałych

8 lipca 2016, 15:42

Zaostrzenie norm emisji spalin w pojazdach z silnikami diesla zmusiło konstruktorów do wprowadzenia pod koniec lat 90-tych filtra cząstek stałych (FAP, DPF), oczyszczającego gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Jednym ze sposobów ich oczyszczania jest oczyszczanie mechaniczne, wykonywane za pomocą specjalnych preparatów chemicznych.

Samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury, według konstruktorów ma odbywać się podczas naturalnej eksploatacji silnika. Dłuższa jazda pod obciążeniem silnika i ze stałą prędkością pozwala uzyskać taką temperaturę gazów spalinowych, która wystarcza do wypalenia zgromadzonej w filtrze sadzy. W praktyce nie zawsze takie warunki eksploatacji da się uzyskać, a filtr cząstek stałych na krótkich kilkunastokilometrowych trasach nie zdąży się rozgrzać i wypalić nagromadzonej sadzy. Powoduje to „zapalenie” kontrolki DPF, która informuje użytkownika o doprowadzenia do odpowiednich warunków jazdy, w których nastąpi regeneracja filtra cząstek stałych. Jeśli nie dojdzie do takich warunków, a filtr zostanie wypełniony ponad przewidywaną normę, system przechodzi w tryb awaryjny i powoduje zaświecenie kontrolki silnika. Tym samym automatycznie kieruje użytkownika do serwisu samochodowego. Tam, w zależności od stopnia zanieczyszczenia filtra, zapada decyzja co dalej – próba regeneracji filtra wymuszona za pomocą testera diagnostycznego czy kosztowna wymiana na nowy.

Włoska firma Errecom proponuje mechaniczne oczyszczanie filtra cząstek stałych za pomocą specjalnych preparatów chemicznych. Opatentowane przez Errecom płyny (DPF Flush i DPF Rinse) pozwalają na rozpuszczenie nagromadzonej sadzy i popiołu oraz wypłukanie go z układu za pomocą specjalnego „pistoletu” zasilanego sprężonym powietrzem. Aplikacja płynów następuje przez specjalną dyszę „pistoletu” wprowadzaną w miejsce czujnika ciśnienia przed filtrem. Zużycie płynu na jeden cykl: 750 ml DPF Flush + 750 ml DPF Rinse. Ciśnienie zasilania powietrza – do max. 4 bar. Czas procesu: ok. 1 godz.

W ofercie Inter Cars dostępne są m.in. następujące produkty firmy Errecom:

  • 1. Zestaw do czyszczenia DPF/FAP – zawiera: pistolet z sondą i aplikatorem, płyn czyszczący DPF Flush (5 litrów), płyn do płukania DPF Rinse (5 litrów). indeks: ER RK1350. cena katalogowa: 590 zł netto
  • 2. Pakiety uzupełniające:

    • DPF Flush – indeks: ER TR1136.P.01, cena katalogowa: 218 zł netto (pojemnik 5 litrów), indeks: ER TR1136.K.01, cena katalogowa: 59 zł netto (pojemnik 1 litr).
    • DPF Rinse – indeks: ER TR1137.P.01, cena katalogowa: 218 zł netto (pojemnik 5 litrów), indeks: ER TR1137.K.01. cena katalogowa: 59 zł netto (pojemnik 1 litr).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Malecki, 25 września 2019, 9:20 0 -2

do regeneracji używam K2 DPF Cleaner

Odpowiedz

GILOTYNA, 16 grudnia 2021, 23:46 0 0

I wsadż sobie go w buty.

Odpowiedz