Przystawki CRS 845 i VPM 844 firmy Bosch

30 marca 2005, 0:00

Równolegle z unowocześnianiem konstrukcji i komponentów silnika diesla, firma Bosch rozwija ofertę urządzeń diagnostycznych przeznaczonych do samochodów napędzanych silnikiem wysokoprężnym.
Sterowane elektromagnetycznie pompy rozdzielaczowe, systemy Common Rail oraz UIS skonstruowane w latach dziewięćdziesiątych, powoli wypierają stosowane dotychczas pompy rzędowe i rozdzielaczowe z regulacją mechaniczną.
Warsztaty samochodowe coraz częściej stykają się z naprawą tych systemów. Dlatego Firma Bosch do stołu probierczego EPS 815 z elektronicznym systemem pomiarowym KMA opracowała dwie przystawki, które umożliwiają diagnostykę i naprawę pomp Common Rail (przystawka CRS 845) oraz pomp rozdzielaczowych ze sterowaniem elektromagnetycznym (przystawka VPM 844).
Do tej pory warsztaty miały wprawdzie możliwość zdiagnozowania uszkodzonych dysz i wtryskiwaczy oraz stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu sterownika przy pomocy testerów diagnostycznych typu KTS, jednak nowe przystawki do stanowiska EPS 815 oferują także możliwość ekonomicznej naprawy pomp. Przystawki symulują działanie systemu wtryskowego zamontowanego w pojeździe. 15 kW, jakie oferuje stanowisko EPS 815 to odpowiednia moc do napędu pomp systemów wysokociśnieniowych.
Przystawka składa się z komponentów głównych: kolektora wysokiego ciśnienia, rozdzielacza, zaworu regulacyjnego i sterownika. Do podłączenia pomp Common Rail dostępne są odpowiednie dla każdego rodzaju pompy mechaniczne kątowniki mocujące i kołnierze. Ze względu na ciśnienie wtrysku oraz wynikające stąd podwyższenie temperatury oleju kontrolnego do ponad 100 stopni C oba systemy wymagają dodatkowej chłodnicy strumienia objętości przed komputerowym systemem pomiarowym KMA, która jest oferowana jako wyposażenie dodatkowe. W przypadku obu systemów konieczne jest także uaktualnienie systemu operacyjnego komputera PC będącego częścią stanowiska diagnostycznego EPS 815 do Windows 2000 (wersja wielojęzyczna). Ze względu na powstające w trakcie kontroli wysokie ciśnienia dochodzące do 1600 barów przystawka do diagnostyki pomp Common Rail obejmuje specjalną osłonę. Atestowaną osłonę przeciwopryskową, której zadaniem jest także tłumienie hałasu, można zamontować i zdemontować w ciągu kilku minut.
VPM 844 – przystawka do sterowanych elektromagnetycznie pomp rozdzielaczowych, symuluje także komponenty systemu wtryskowego, takie jak sterownik, zasilacz napięcia stałego, przepływomierz tłokowy, kołnierze mocujące oraz czujnik prędkości obrotowej oraz impulsów komutujących.
 ]1L[
W przypadku niektórych wersji pomp potrzebne są dodatkowe komponenty, które można zamówić oddzielnie.
Po podłączeniu wymontowanej pompy wtryskowej do stanowiska diagnostycznego oraz odpowiedniej przystawki, poszczególne punkty procedury diagnostycznej są realizowane w większości automatycznie. Prędkość obrotowa, ciśnienie i temperatury oleju kontrolnego są precyzyjnie dopasowywane do poszczególnych punktów procedury. Podstawą są w tym przypadku wartości serwisowe, wykorzystywane standardowo podczas testów i kontroli fabrycznych. Wartości pomiarowe warsztat otrzymuje na płycie CD dołączonej do przystawki. Odczyt płyty możliwy jest wyłącznie przez program diagnostyczny urządzenia EPS 815.
Sterowane elektromagnetycznie pompy rozdzielaczowe działają w oparciu o zapisaną w sterowniku charakterystykę pracy. Po wykonaniu wszystkich prac naprawczych przy pompie, system na podstawie charakterystyki referencyjnej oblicza nową charakterystykę pracy, która zostaje zaprogramowana w sterowniku.
Nawet przy tak zaawansowanej technologii naprawy silników diesla, warsztaty muszą przestrzegać przy pracy szczegółowych zaleceń. Szczególnie ważnym aspektem jest także higiena w miejscu pracy, gdyż już najmniejsze cząsteczki zanieczyszczeń wielkości 0,2 mm mogą spowodować awarię poszczególnych komponentów, a w efekcie uszkodzić także silnik. Zaostrzony standard wykonywania napraw obowiązuje wszystkie warsztaty, nawet jeśli po przeprowadzeniu diagnostyki systemu, konieczna jest „tylko” wymiana jednego z wtryskiwaczy. Szczególną ostrożność należy zachować w przypadku otwarcia systemu zasilania paliwem. W przypadku wymontowania któregoś z komponentów systemu, należy uszczelnić wszelkie otwory w systemie czystymi zaślepkami jednorazowego użytku. Nowe części należy wyjmować z oryginalnego opakowania bezpośrednio przed zamontowaniem, zaś części wymontowane należy przechowywać w nowych, zamykanych opakowaniach.

Opublikowane przez: Redakcja

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!