Manowakuometr – analogowe urządzenie diagnostyczne. Kiedy komputer nie pomaga…

23 listopada 2022, 11:58

Większość mechaników doskonale wie, że w ich warsztacie nie może zabraknąć komputera diagnostycznego. Ale praktyka warsztatowa pokazuje, że komputer to nie wszystko. Nadal w pracy mechanika potrzebne są analogowe urządzenia diagnostyczne. Jednym z nich jest manowakuometr. To prosty sprzęt o bardzo szerokim zastosowaniu.

W profesjonalnym warsztacie nie może zabraknąć analogowych urządzeń pomiarowych.
Najprostszym i najczęściej używanym jest manometr do mierzenia ciśnienia w oponach. Poza nim, w warsztacie mechanicznym nie powinno zabraknąć manometru do pomiaru ciśnienia sprężania czy też ciśnienia oleju w jednostce napędowej.
Warto również pamiętać o przydatnym sprzęcie, jakim jest manowakuometr. W przypadku niektórych awarii to analogowe urządzenie diagnostyczne pozwala precyzyjnie określić winnego problemu.

Manowakuometr – co to jest?

Manometry to urządzenia pomiarowe, przeznaczone do mierzenia ciśnienia.
Wakuometry to urządzenia pomiarowe, przeznaczone do mierzenia podciśnienia.
Manowakuometr to analogowe urządzenie pomiarowe, które jest przeznaczone do mierzenia nadciśnienia i podciśnienia. Czasami stosuje się alternatywną nazwę: manometr próżniowy.

manowakuometr GESA
manowakuometr marki GESA (fot. Gesa)

Manowakuometr ma jedną tarczę pomiarową. Pozwala ona odczytać równocześnie dane dotyczące:

  • ciśnienia większego od ciśnienia atmosferycznego (ciśnienia otoczenia), czyli nadciśnienia;
  • ciśnienia mniejszego od ciśnienia atmosferycznego (ciśnienia otoczenia), czyli podciśnienia i próżni.

Zaletą manowakuometru jest to, że jest on bardzo czułym elementem pomiarowym. Pozwala na wykrycie nawet bardzo niewielkich zmian ciśnienia.

Niektóre modele manowakuometrów są wypełniane wewnątrz gliceryną. Ma to na celu zapobieżenie zakłóceniom, podczas pomiarów ciśnienia i podciśnienia w układach, gdzie występują drgania (np. tam, gdzie pracują pompy).

Manowakuometry, poza warsztatami samochodowymi, są masowo wykorzystywane w przemyśle. Stosuje się je do pomiarów w urządzeniach pneumatycznych i hydraulicznych.
Stosuje się je też w rolnictwie (np. w maszynach udojowych), jak również w pojazdach asenizacyjnych.

Ile kosztuje manowakuometr? Cena tego urządzenia pomiarowego jest zależna od jakości wykonania i zakresu pomiaru. Im większy zakres pomiaru, oferowany przez manowakuometr, tym wyższa cena urządzenia.

Przykładowo, w sprzedaży można znaleźć manowakuometry o następujących zakresach pomiarowych:

  • 1 do +3 bar
  • 1 do +9 bar
  • 1 do +15 bar
  • 0,02 do + 0,02 bar (-2kPA, +2kPA)
  • 0,25 bar do +0,25 bar

I wiele innych. Ceny kształtują się od 50 do ok. 500 zł, w zależności od producenta i oferowanego zakresu pomiaru.

Do manowakuometrów stosuje się (czasami są na wyposażeniu) trójniki przyłączeniowe, przewody gumowe i dodatkowe akcesoria (przyłącza itd.).

Zastosowanie manowakuometru w warsztacie samochodowym

Analogowe urządzenie diagnostyczne, jakim jest manowakuometr, ma bardzo szerokie zastosowanie w warsztacie samochodowym.
Można go używać wszędzie tam, gdzie panuje podciśnienie i nadciśnienie. Manowakuometr skutecznie mierzy wartości ciśnienia wyższego niż ciśnienie atmosferyczne (nadciśnienia) oraz ciśnienia niższego niż ciśnienie atmosferyczne (podciśnienie).

Można go stosować między innymi do:

  • kontroli pompy vacuum w samochodach z silnikami diesla;
  • sprawdzania ciśnienia w kolektorach dolotowych;
  • kontroli czujników MAP;
  • kontroli poprawności pracy zmiennej geometrii w turbosprężarkach,
  • sprawdzania ciśnienia pomp paliwowych;
  • wykrywania przeciekających wtryskiwaczy;
  • napraw starszych aut (klasyków) mających na wyposażeniu wtryskiwacze;
  • i wielu innych zastosowań.

Zastosowanie manowakuometru w praktyce – kontrola czujnika ciśnienia w układzie dolotowym

Awaria czujnika ciśnienia w układzie dolotowym jest często niewykrywana przez system diagnostyki pokładowej i nie można jej odczytać na skanerze diagnostycznym.
Jak sprawdza się czujnik ciśnienia (z wyjściem napięciowym i częstotliwościowym)?

Do króćca pomiaru ciśnienia trzeba podłączyć pompkę podciśnienia z manowakuometrem. Za pomocą pompki zmienia się wartości ciśnienia w kolektorze dolotowym.
W przypadku czujnika z wyjściem napięciowym – za pomocą miernika uniwersalnego mierzy się wartości sygnału napięciowego, po zmianach ciśnienia. Charakterystykę napięciową czujnika trzeba porównać z danymi producenta. W przypadku czujnika z wyjściem częstotliwościowym, do pomiaru wykorzystuje się oscyloskop albo miernik uniwersalny z odpowiednią funkcją.

W obydwu przypadkach, miernik (albo oscyloskop) należy podłączyć do odpowiednich styków sygnału wyjściowego czujnika (zazwyczaj są to styki 1 i 2).

Zastosowanie manowakuometru w praktyce – diagnozowanie układu zasilania paliwem w silnikach benzynowych

Do diagnozowania takich układów stosuje się specjalne zestawy, w skład których wchodzą manometry i manowakuometry albo jeden uniwersalny manowakuometr.

Wykorzystuje się je do:

  • sprawdzenia ciśnienia paliwa (standardowo zakres pomiaru od 6 do 10 bar)
  • pomiaru podciśnienia w kolektorze dolotowym.

Zastosowanie takiego układu pozwala sprawdzić poprawność pracy pompy paliwa, regulatora ciśnienia paliwa i innych elementów.

Zastosowanie manowakuometru do kontroli poprawności pracy turbosprężarki ze zmienną geometrią

W turbosprężarkach ze zmienną geometrią łopatek stosuje się pompy podciśnienia (potrzebnego do sterowania siłownikiem pneumatycznym), tzw. gruszki (zaworu podciśnieniowego, którego zadaniem jest sterowanie sztangą) i tzw. sztangi (ramienia, które steruje ruchami łopatek turbiny, zmieniając ich geometrie. Najbardziej awaryjnym elementem układu jest zawór N75, który łączy pompę podciśnienia z gruszką i z dopływem powietrza.

Manowakuometr pozwala na kontrolę poprawności pracy zaworu N75. Podłącza się go w miejsce gruszki.

To oczywiście przykładowe zastosowania manowakuometru. Czy w swojej pracy warsztatowej wykorzystujecie manowakuometry? Czekamy na Wasze komentarze.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!