Grupa Auto Partner w I kwartale 2021 roku wypracowała dobrą sprzedaż i zysk. Przy 28-procentowym wzroście przychodów ze sprzedaży (do 475,7 mln zł) zysk netto Grupy wzrósł o 198% do 37,8 mln zł.
Grupa kontynuowała ekspansję zagraniczną (+39% r/r do 214,0 mln zł) realizując sprzedaż na 28 rynkach. W Polsce Grupa zanotowała 20-proc. wzrost sprzedaży r/r (do 261,7 mln zł). Grupa utrzymuje dyscyplinę kosztową i wysoką rentowność. Marża brutto ze sprzedaży była zbliżona do poziomów z poprzednich kwartałów, a rok do roku wzrosła o 1,41 pp. do 27,6%. Na pozostałych poziomach rentowność również istotnie wzrosła r/r.
Dalszy wzrost skali działania Grupa uzyskuje umacniając pozycję na rynkach zagranicznych, wzmacniając sprzedaż wysokomarżowych produktów i zachowując ceny produktów dostosowane do rosnących wcześniej kursów walut.
Pozytywny wpływ na poprawę rentowności miały m.in. ścisła kontrola kosztów operacyjnych niższe koszty finansowe, w efekcie obniżki kosztów odsetkowych (wynikających ze znaczącego spadku zadłużenia oraz historycznie najniższych stóp procentowych) oraz braku znaczących różnic kursowych.
Głównym rynkiem zbytu Grupy pozostaje rynek krajowy, który na koniec marca 2021 odpowiadał za ponad 55% łącznej sprzedaży, ale największe dynamiki przychodów Grupa regularnie notuje w eksporcie. Obecnie Grupa dystrybuuje części na 28 rynków.
– Ten rok rozpoczęliśmy dobrą sprzedażą i poprawą zyskowności na wszystkich poziomach. Trzeba pamiętać, że zadziałał też efekt niskiej bazy rok wcześniej, gdyż w marcu 2020 sprzedaż spadła z powodu lockdownu. Dobre wyniki w I kwartale br., znacznie wyższe rok do roku, to także efekt wcześniej podjętych, właściwych decyzji m.in. dotyczących optymalizacji kosztów czy wyboru odpowiedniego momentu do dalszego rozwijania sieci dystrybucji. Część tych decyzji podjęliśmy jeszcze przed Covid-19. Mamy bardzo dobrą płynność, obniżyliśmy istotnie zobowiązania kredytowe, co dziś dodatkowo procentuje. Obecnie zwiększamy zatrudnienie, widzimy dobre perspektywy dla dystrybucji części samochodowych. Otoczenie rynkowe nam sprzyja, choć jednocześnie gospodarka wciąż pozostaje pod wpływem pandemii. Spodziewamy się w tym roku dalszego rozwoju rynku części samochodowych, mamy potencjał do zwiększania skali zarówno za granica jak i w kraju – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner S.A.
Wybrane dane finansowe po 1 kw. 2021 roku:
PLN’000 | 1Q 2021 | 1Q 2020 | Zmiana% |
Przychody ze sprzedaży | 475 689 | 371 103 | 28% |
Sprzedaż w Polsce | 261 707 | 217 589 | 20% |
Sprzedaż zagraniczna | 213 982 | 153 514 | 39% |
Zysk brutto ze sprzedaży | 131 425 | 97 296 | 35% |
Marża brutto na sprzedaży | 27,63% | 26,2% | 1,41 pp. |
EBITDA | 54 705 | 24 656 | 122% |
Marża EBITDA | 11,50% | 6,64% | 4,86% |
EBIT | 48 563 | 19 001 | 156% |
Marża EBIT | 10,21% | 5,12% | 5,09 pp. |
Zysk brutto | 46 726 | 15 696 | 198% |
Zysk netto | 37 755 | 12 678 | 198% |
Marża netto | 7,94% | 3,42% | 4,52 pp. |
Powierzchnia magazynowa i sieć dystrybucji
Łączna powierzchnia magazynowa Grupy przekracza obecnie 100 tys. mkw. Wraz ze wzrostem skali działania Grupa w 2020 roku zdecydowała o zwiększeniu powierzchni magazynowej hubu w Pruszkowie (o ponad 4,3 tys. mkw. czyli do blisko 13 tys. mkw.). Grupa w I kwartale br. otworzyła 6 nowych filii w Polsce, a od stycznia do 18 maja: 8 filii, co oznacza, że posiada obecnie 98 filii.
Komentarze