Usługi telematyczne to przyszłość motoryzacji. Aby na rynku panowała uczciwa konkurencja, dostęp do ich oferowania powinien być otwarty, a nie skupiony wyłącznie w rękach producentów pojazdów. Koalicja stowarzyszeń, związanych z rynkiem motoryzacyjnym przedstawiła koncepcję, która może to umożliwić.
Niezależna platforma telematyczna to wolny wybór dla kierowcy
Współczesne samochody są wyposażone w urządzenia, które umożliwiają wysyłanie, odbieranie i przechowywanie danych telematycznych. Mogą to być dane diagnostyczne (dotyczące usterek czy stanu zużycia podzespołów w pojeździe) jak i inne, dotyczące np. sposobu eksploatacji pojazdu (styl jazdy, pokonywane trasy, preferencje użytkownika itp.). Urządzenia gromadzące dane są powiązane z kartą SIM, umożliwiającą ich bezprzewodowe przesyłanie i odbieranie. Telematyka otwiera olbrzymie pole do oferowania właścicielom pojazdów różnego typu usług, m.in. zdalnej diagnostyki usterek, dostarczania informacji drogowych czy nawet indywidualnego wyliczania stawek ubezpieczenia pojazdu.
Bezpieczne i niezależne platformy telematyczne to jeden z priorytetów dla organizacji reprezentujących interesy firm, działających na niezależnym rynku motoryzacyjnym. Właśnie dlatego powołano koalicję, w której skład weszła duża grupa stowarzyszeń, jednoczących się w pracach nad przygotowaniem odpowiedniej propozycji dla organów unijnych. Jest nią platforma S-OTP będąca alternatywą dla propozycji sektora związanego z producentami pojazdów, nazwanej ExVE.
ExVE jest zamkniętą platformą telematyczną, która oddaje pełną kontrolę nad przesyłaniem i odbieraniem danych wyłącznie producentom samochodów. Jej wykorzystanie zakłada oddanie w ręce producentów pełnej decyzyjności w zakresie tego, kto będzie mógł korzystać z danych diagnostycznych czy innych informacji, generowanych przez pojazdy.
Wdrożenie do powszechnego użytku platformy ExVE jest bezpośrednim zagrożeniem dla niezależnego rynku motoryzacyjnego, tworzonego przez setki tysięcy firm (głównie małych i średnich). Właśnie dlatego koalicja stowarzyszeń ADPA, AIRC, CECRA, EGEA, ETRma, FIA, FIGIEFA i Leaseurope, wspierana przez liczne organizacje krajowe, przygotowała własną koncepcję platformy telematycznej, w odróżnieniu od ExVE, otwartej i wolnorynkowej, a przy tym również bezpiecznej.
Platforma S-OTP propozycją niezależnego rynku motoryzacyjnego
Koalicja wezwała Unię Europejską do uwzględnienia jej propozycji dotyczącej bezpiecznej platformy telematycznej S-OTP podczas stanowienia prawa w zakresie dostępu do danych w pojazdach. Poza samą koncepcją platformy przedstawiono także przemawiające za nią argumenty techniczne i rekomendacje pochodzące od wielu różnych środowisk, tworzących rynek motoryzacyjny, m.in. producentów części i opon, dystrybutorów części, warsztatów naprawczych, dostawców informacji technicznych, wypożyczalni pojazdów i firm leasingowych, a także od samych konsumentów – właścicieli pojazdów.
Koalicja zapewnia, że S-OTP to jedyne rozwiązanie, które gwarantuje konsumentom prawdziwy wybór, a firmom tworzącym rynek motoryzacyjny wolną konkurencję. Wraz z pojawieniem się samochodów podłączonych do sieci, jakość oferowanych usług stała się zależna od dostępu do danych, gromadzonych przez pojazdy. Celem S-OTP jest zapewnienie konsumentom możliwości wyboru usługodawców spośród szerokiego grona firm, w tym małych i średnich przedsiębiorstw, tworzących niezależny rynek motoryzacyjny. Aby to umożliwić, zewnętrzni dostawcy usług muszą być w stanie konkurować z producentami pojazdów w otwartym, ale zarazem bezpiecznym środowisku.
Koncepcja platformy S-OTP opiera się na kilku kluczowych kwestiach, takich jak:
- zapewnienie konsumentowi pełnej kontroli nad dostępem do danych w pojeździe;
- możliwość swobodnego kontrolowania przez konsumenta dostępu do danych pojazdu dla wszystkich usługodawców (w tym producenta samochodu);
- zarządzanie przez konsumenta umowami z niezależnymi usługodawcami bez konieczności uzyskania zgody od producenta pojazdu;
- ujednolicony dostęp pojazdu do sieci poprzez bezpieczne i chronione interfejsy programowe, umożliwiające dwukierunkową komunikację;
- zdolność do bezpiecznej interakcji z kierowcą za pośrednictwem interfejsów pojazdu.
Członkowie koalicji uważają, że wdrożenie S-OTP przyniosłoby korzyści konsumentom i całemu społeczeństwu. Wzmocniona zostałaby pozycja konsumentów, poprzez zapewnienie im prawa do prywatności i poszerzenie wyboru dostawców usług. Otwarcie na jak najszerszą grupę dostawców przyczyniłoby się także do zwiększenia innowacyjności branży i przyspieszenia cyfrowej transformacji mobilności.
Koncepcja S-OTP jest zgodna z ambitnymi celami instytucji europejskich, jakimi są wspieranie innowacji i stanowienie prawa w sposób, który sprawdza się w nowoczesnej gospodarce. Wstępna koncepcja została wzbogacona w celu uwzględnienia zwiększonych wymagań w zakresie cyberbezpieczeństwa, obejmując certyfikację usługodawców i solidne podejście do opracowywania bezpiecznych aplikacji, które konsumenci i operatorzy mogą instalować w swoich pojazdach.
Koalicja stowarzyszeń włączyła swoją koncepcję do badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej, zachęcając europejskich ustawodawców do uwzględnienia tego rozwiązania w trakcie procesów legislacyjnych.
Komentarze