Rynek warsztatów motoryzacyjnych zmienił się w ostatnim czasie – w ciągu 4 lat ich ilość w kraju znacznie spadła. Jednocześnie wyposażenie firm zajmujących się naprawą pojazdów jest coraz bogatsze a ceny usług rosną.
Ilość warsztatów w Polsce
W ciągu ostatnich czterech lat nastąpił spadek ilości warsztatów o 17%. Taki stan rzeczy może być wynikiem tego, iż większe warsztaty wyparły z rynku mniejsze i dlatego też ilość warsztatów uległa zmniejszeniu jednak liczba stanowisk naprawczych mogła ulec zwiększeniu, gdyż duże warsztaty rozbudowały się o nowe stanowiska napraw.
Największa ilość warsztatów niezależnych zlokalizowana jest w województwie mazowieckim, śląskim i wielkopolskim. Najmniej warsztatów nie autoryzowanych jest w województwach opolskim i świętokrzyskim – gdzie ich liczba nie przekracza 500 warsztatów.
Biuro obsługi klienta w warsztatach
Biuro obsługi klienta jest niezmiernie istotne z punktu widzenia klienta, który ma coraz większe wymagania – jak podkreśla Marcin Nowak, Dyrektor ds. badań rynku w MotoFocus – posiadanie biura obsługi klienta powoduje również dużo lepsze postrzeganie danego warsztatu przez klientów . Ceny usług napraw i części w warsztatach autoryzowanych są dużo wyższe aniżeli w warsztatach niezależnych podkreśla Marcin Nowak, jednak standardy obsługi klienta w warsztatach OES również są bardzo wysokie, dlatego też niezmiernie istotne jest aby warsztaty niezależne także oferowały dobry standard w tym zakresie. Jak wynika z raportu MotoFocus pozornie spada ilość warsztatów posiadających biuro obsługi klienta, jednak jest to w granicach błędu statystycznego.
Wyposażenie warsztatów w Polsce
Jak informuje Marcin Nowak, wyposażenie warsztatów w Polsce w ostatnim roku jest coraz bogatsze, co oznacza inwestowanie warsztatów w urządzenia do wykonywania coraz większej palety usług. Jest to bardzo dobra informacja dla producentów i dystrybutorów wyposażenia warsztatowego, ale również dla całego rynku, gdyż oznacza, iż rynek się rozwija a więc perspektywy są dobre. Jest to dobra informacja także dla kierowców, którzy będą mogli decydować gdzie chcą naprawiać swój samochód bez obawy, iż dany warsztat niezależny nie będzie posiadał urządzenia do naprawy np. klimatyzacji. Blisko 75% warsztatów niezależnych posiada komputer w biurze, ponad 60% warsztatów wyposażonych jest komputer diagnostyczny. Coraz więcej warsztatów wyposażonych jest również w urządzenia do wymiany płynów hamulcowych, diagnoskop czy urządzenia do geometrii.
Specjalizacja warsztatów niezależnych w naprawianych markach samochodów
Jeszcze rok temu widoczna była tendencja w kierunku większej specjalizacji naprawianych marek samochodów – w 2009 roku deklarację specjalizacji składało 4% respondentów więcej. Jak wyjaśnia to Marcin Nowak z MotoFocus – być może trudny rok 2009 spowodował odejście od tych trendów, gdyż warsztaty walczyły o każdego klienta i chcąc generować obrót zaczęły na powrót obsługiwać klientów z innymi markami samochodów.
Zmiany w fukcjonowaniu
W porównaniu z rokiem 2009 spadła ilość warsztatów posiadających magazyn części zamiennych, jednak ich liczba jest większa aniżeli dwa lata temu i wynosi obecnie ponad 63%. Aż dwukrotnie spadła liczba warsztatów deklarujących posiadanie magazynu części o dużej lub bardzo dużej powierzchni.
Ceny za roboczogodzinę wzrosły w warsztatach niezależnych. W warsztatach autoryzowanych widzimy trend powrotu do cen za roboczogodzinę do poziomu z 2008 roku.
Zauważalna jest tendencja do korzystania z elektronicznych katalogów części oferowanych przez dystrybutorów i producentów części. Warto jednak zaznaczyć, iż katalogi drukowane i tak ciągle cieszą się dużym zainteresowaniem, ich wykorzystywanie deklaruje 46% ankietowanych.
Warsztaty są czynne w zdecydowanej większości od godziny 08.00 do 18.00 a w sobotę w godzinach 08.00 -14.00
Zdaniem badanych kluczem do sukcesu w prowadzeniu warsztatu motoryzacyjnego jest naprawa dobrej jakości i pozyskanie zaufania klienta. Najważniejsze problemy warsztatów to brak szkoleń – choć można powiedzieć, iż chodzi tutaj o brak czasu na udział w szkoleniach, ponieważ szkoleń na rynku jest dość dużo. Kolejny problem to wykwalifikowany personel, którego ciągle jest mało a także coraz większe zaawansowanie techniczne samochodów i ciągłe potrzeby związane z wyposażeniem warsztatu.
Pełna informacja o rynku warsztatów w Polsce
W pierwszej połowie tego roku firma badawcza MotoFocus przygotowała bardzo obszerne opracowanie dotyczące warsztatów w Polsce a dokładnie trendów zachodzących w latach 2008 – 2010. Badanie zostało przeprowadzone metodą wywiadu kwestionariuszowego na próbie 1716 respondentów. Tak duża wielkość próby zapewnia bardzo dużą precyzję otrzymanych wyników. Wszystkie przypadki wywiadów niepełnych zostały odrzucone w analizie.
Raport składa się z czterech rozdziałów:
Rozdział I – Podstawowe informacje na temat rynku warsztatów
Rozdział II – Działalność warsztatów
Rozdział III – Zakupy i współpraca z dostawcami części
Rozdział IV – Pracownicy i pracodawcy
Komentarze