Fota SA, będąca w stanie upadłości układowej, przygotowała oficjalny komunikat na temat bieżącej sytuacji spółki i zmian, które zaszły w niej w ciągu ostatnich miesięcy. Poniżej publikujemy jego treść w niezmienionej formie.
Fota. Zmiany, determinacja i siła Zespołu
Dwa miesiące od momentu ogłoszenia upadłości Fota S.A. z możliwością zawarcia układu, Spółka przechodzi głęboką restrukturyzację pokazując w ten sposób całemu otoczeniu biznesowemu charakter, siłę i ogromną determinację do walki o zachowanie ciągłości funkcjonowania mając w pamięci swoją blisko 40-letnią historię.
Fota to ludzie
Spółka rozpoczęła restrukturyzację od zwołania Nadzwyczajnego Zgromadzenia Akcjonariuszy, zmiany zapisów Umowy Spółki, składu Rady Nadzorczej oraz wprowadzenia zmian w Zarządzie i wyższej kadrze menadżerskiej Spółki. Ograniczono skład osobowy Zarządu do 2 osób i postawiono na tradycję. Stery w randze Wiceprezesa objął – Jakub Fota, syn założyciela Spółki Bogdana Foty. Jakub Fota sprawuje bezpośredni nadzór nad obszarami sprzedaży, zarządzania asortymentem i logistyki. Rada Nadzorcza oddelegowała do pełnienia funkcji Członka Zarządu Michaela Kowalika, menadżera z wieloletnim doświadczeniem w zarządzaniu spółkami w Polsce, Austrii i w Niemczech. Michael Kowalik sprawuje w Spółce nadzór nad obszarem finansowym i sprawami korporacyjnymi.
Fota zdecydowała także o zmianach na kluczowych stanowiskach menadżerskich. Na stanowisko nowego Dyrektora Finansowego powołany został Bartłomiej Serek, Dyrektora Operacyjnego (w drodze awansu wewnętrznego) – Krzysztof Siekierski, związany ze Spółką od dwóch lat, a na stanowisko Dyrektora Sprzedaży (również w drodze awansu wewnętrznego) – Przemysław Maliga, od kilkunastu lat w Focie.
– „Nasza siła i przyszłość to zespół i ludzie, którzy go tworzą. Stawiamy na osoby kompetentne, doświadczone, rzetelne, zaangażowane, charyzmatyczne i zaufane. Takie, które pokazały, że w trudnych momentach można na nich polegać. Cieszę się, że mamy ich niemało w naszej organizacji – mówi Jakub Fota. – Czuję się pewniej gdy widzę w moich ludziach determinację i optymizm" – dodaje.
– „Zespół Foty podjął intensywną pracę nad zdefiniowaniem efektywnego modelu biznesowego Spółki. Spojrzenie na nasz biznes na nowo, z innej perspektywy, jest aktualnie warunkiem koniecznym dla uzdrowienia organizacji i nadania jej „nowego życia” – mówi Jakub Fota.
Fota może liczyć na wsparcie
W trudnym dla Foty okresie wsparcie okazali partnerzy biznesowi.
– „Większość z kluczowych dostawców części złożyło deklarację kontynuacji współpracy ze Spółką. Fota uruchomiła regularne dostawy. Potrzeba jednak trochę czasu, by oferta oddziałowa wypełniła się w zadowalającym dla klientów wymiarze. Proces ma swój współczynnik bezwładności" – mówi dyrektor operacyjny Krzysztof Siekierski.
– „Cierpliwość i wsparcie w najtrudniejszym w historii funkcjonowania firmy momencie, wykazali także nasi Filianci/Agenci zarządzający oddziałami, bez których dalsza działalność Fota stałaby pod dużym znakiem zapytania. Taka postawa jest dla nas wyrazem lojalności i wiary w firmę oraz dodatkowym impulsem do działań. Zrobimy wszystko, aby nie zaprzepaścić kredytu zaufania, którym nas obdarzyli" – mówi Przemysław Maliga. – Utrzymanie ogólnopolskiej sieci sprzedaży to niełatwe zadanie. Ograniczyliśmy ilość jednostek biznesowych do 53, kierując się kluczem efektywności i jakości, a nie ilości punktów na mapie. Naszym celem jest zapewnienie Spółce wyników gwarantujących spłacanie zobowiązań układowych, a tym samym zabezpieczenie wierzycieli. W tym kontekście ogromnie ważnym jest dla nas fakt posiadania w sieci partnerów – przyjaciół, na których możemy polegać i z którymi razem możemy stanąć do walki o przyszłość naszej organizacji" – dodaje.
Także liczna grupa klientów okazała zrozumienie dla aktualnej sytuacji Foty.
– „Codziennie doświadczamy ludzkiej – klienckiej życzliwości. Mamy grupę „wiernych kibiców”, którzy są dla nas dodatkową motywacją do walki o Spółkę. Relacje z klientami były zawsze silną stroną naszej Spółki. Teraz widać to jeszcze wyraźniej – mówi Magda Madejska odpowiedzialna za komunikację i PR Fota. Żeby nie było zbyt kolorowo i idealistycznie, incydentalnie zdarzają się także przejawy niechęci do Foty. Ludzie, którzy nam źle życzą to zazwyczaj, co ważne, „odważni”, anonimowi bywalcy forów internetowych. Ich obecność i fakt, że mówią o nas nieprzerwanie, świadczą jednak o tym, że Fota nie przestała liczyć się na rynku – dodaje Magda Madejska.
Ogromnie ważne okazało się dla Spółki wsparcie części jej branżowej konkurencji.
– „Fakt, że wybrani dystrybutorzy działali nie tylko zgodnie z zasadami etyki biznesowej, nie próbując wykorzystywać sytuacji w jakiej znalazła się nasza organizacja ale także udzielali konkretnej pomocy jest dla nas pozytywnym zaskoczeniem. Wszystkim, którzy wyciągnęli do nas, w tym trudnym okresie, rękę serdecznie dziękujemy" – mówi Jakub Fota.
Fota – liczą się fakty
Spółka działa. Bardziej niż słowa przemawiają za tym fakty. Oto kilka z nich komunikowanych przez Spółkę.
- Intensywnie pracujemy nad wzorowym przebiegiem procesu układowego, (bieżący kontakt z wierzycielami – dedykowana osoba kontaktowa dla wierzycieli, bieżący kontakt z Tymczasowym Nadzorcą Sądowym)
- Dokonaliśmy rekonstrukcji Zarządu i kadry menadżerskiej –postawiliśmy na osoby kompetentne, doświadczone, rzetelne, zaangażowane, charyzmatyczne i zaufane,
- Podjęliśmy intensywną pracę nad zdefiniowaniem efektywnego modelu biznesowego Spółki,
- Kontynuujemy rozmowy i podejmujemy dialog z bankami / instytucjami finansowymi,
- Zredukowaliśmy zadłużenie wobec banków ca. 50%, co znacznie zmniejszyło poziom lewarowania wobec nich.Przeprowadzona redukcja było możliwe przez swój poza układowy charakter,
- Nie utraciliśmy zaufania większości kluczowych dostawców i pozostałych partnerów biznesowych,
- Pracujemy nad poprawieniem jakości zaopatrzenia oddziałów w towar, co staje się możliwe dzięki szerokiemu poparciu naszych dostawców,
- Podjęliśmy decyzję o utrzymaniu sieci sprzedaży na aktualnym (lub zbliżonym do aktualnego) poziomie,
- Wprowadziliśmy optymalizację w obszarze kosztowym i procesie odzyskiwania należności,
- Zmniejszyliśmy wartość swoich zobowiązań poza układowych, a nowe regulujemy na bieżąco – nie posiadamy zaległości publiczno-budżetowych ani wobec naszych pracowników.
Fota – cele
Celem wiodącym Spółki jest zachowanie ciągłości funkcjonowania na rynku, mając w pamięci blisko 40-letnią historię oraz satysfakcja z wyjścia z trudnej sytuacji z podniesioną głową. Wszelkie działania podejmowane przez organizację podporządkowane są właśnie temu. Fota i jej zespół pracują nad zawarciem układu z wierzycielami, odzyskaniem ich zaufania – ze szczególnym uwzględnieniem instytucji finansowych, intensyfikując działania restrukturyzacyjne w niemal wszystkich obszarach funkcjonowania.
– „Nie boimy się trudnych, radykalnych decyzji mając przed oczami jasno sprecyzowany cel – utrzymanie naszej Spółki. Pracujemy w atmosferze ogólnej mobilizacji i wiary, że razem możemy wiele, a nawet wszystko" – pointuje Wiceprezes Jakub Fota.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 18 listopada 2013, 15:00 0 0
mydlenie oczu!!!! czemu zmian nie było wcześniej??? nagle się da??? ściema!!!
Odpowiedz
Anonim, 18 listopada 2013, 18:27 0 0
Wszystko pięknie, tylko kto będzie dla was teraz pracował. Czemu nikt wcześniej nie powstrzymał masowych zwolnień i poczynań pana kadrowego typu "zwalniam magazyniera bo nie ma wyników" itp. Ahhh szkoda słów
Odpowiedz
Anonim, 18 listopada 2013, 18:55 0 0
FOTA to ludzie, ludzie którzy rozj.. tą firmę
Odpowiedz
Anonim, 18 listopada 2013, 19:30 0 0
Maliga- zajebisty gośc ... tacy jak sa potrzebni w tej firmie znam go i ciesze sie jego sukcesem ..
pozdro Przemek
Odpowiedz
Anonim, 18 listopada 2013, 21:15 0 0
Zmiany w Firmie, która zrobiła w ubiegłym roku 728 milionów wymagają czasu. Aby zmienić pięcioosobowy zarząd na dwuosobowy trzeba było zmiany umowy spółki. Aby wymienić Zarząd trzeba było wymienić Radę Nadzorczą. To wymaga czasu. taka firma, to jak wielki tankowiec na morzu. Aby zmienić radykalnie kurs trzeba czasu, bo inercja jest duża. Teraz wygląda na to, że zmiany będą radykalne na lepsze. Poczekajmy jeszcze chwilkę. Kurs akcji na razie poszedł znów w górę, a to dobry znak.
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 9:18 0 0
"Fota to ludzie" co za bzdury, łgarstwo i fanaberia, tylko dlaczego firma nie doceniała potencjału pracowników wówczas pracujących? Dlaczego dopuściła się tego i pozwoliła, na to żeby najlepsi pracownicy oddziałów odeszli, a kiedy Ja pracowałem było ich ponad 120 ... , Rozwalili dział wyposażenia warsztatowego!!! Otóż Ci wiodący kierownicy, przedstawiciele, sprzedawcy to "My robiliśmy pieniądze Focie" a przyjechał taki 'król' - kierownik żabki i rzucił na biurko tabele z wykresami z pytaniem 'dlaczego' ...? brak słów i taki człowiek śmiał utożsamiać się z motoryzacja kiedy on handlował mlekiem, jajkami i żółtym serem!!!! brak słów!!! i nie żal mi w tej chwili firmy w ogóle!!! szkoda mi tylko tych ludzi, tych zwykłych pracowników, którzy tak jak ja ciężko pracowali, a których traktowano jak zwykłe mięso !!! Obecnie odwiedzając moich NOWYCH starych Fotowskich klientów z uśmiechem przyjmuję informacje, kiedy dowiaduję się od klienta, że nie handluje już z Fotą.... a Ja daje im to czego fota nie ma!!! nie ma ludzi i towaru. Moja Firma ma!!!! pozdrawiam .....
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 10:55 0 0
Może i było wiele błędów w zarządzaniu, ale nie myli się tylko ten co nic nie robi. Fota popełniła błąd krótkowzroczności oraz zbytniego dobrobytu, nie mając ręki na pulsie. Ale kto mógł przypuszczać, że wszystko się tak potoczy? Kto przewidział kryzys 2008 roku i trwającą do dziś recesję w branży? Mimo wszystko ja im kibicuję, bo to fajni ludzie, a już genialnym posunięciem był awans Przemka Maligi na Dyrektora Sprzedaży (kto go zna, ten wszystko rozumie). Poza tym cała sytuacja pokazała ogromną siłę firmy w sytuacji mega beznadziejnej - 99% firm powiedziałoby dość, a Fota walczy do końca i to z sukcesem. Jestem przekonany, że po całej tej zawierusze firma ta spadnie nieco pod względem sprzedaży wobec konkurencji, ale będzie niekwestionowanym liderem w Polsce pod względem ekonomiki prowadzonej działalności i zdrowego nisko kosztowego podejścia do biznesu.
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 11:54 0 0
Ludzie co wy tak z tym Malwą ...?
Madachu uspokój się!
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 11:56 0 0
takiego nisko kosztowego jak do tej pory, firma będzie działać dopóki są pieniądze które można na lewo wyciągnąć, robiąć taki wał jak ze sprzedażą autoprimy, którą kupił prokurent z firmy obecnego wiceprezesa, niestety nie ma tam już z kim rozmawiać
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 14:05 0 0
Hej Polska gola !!!! Lalalalalalalalaaaa !
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 21:46 0 0
żaden kryzys tylko luzie siedzący w zarządzie by siedzieć po 30tys,zł miesięcznie do kieszeni nowe samochody i defraudacja pieniądza i brak zarządzania to doprowadziło do harmidru wokół firmy. Byłem długoletnim pracownikiem przeszło 10lat, żadnego docenienia,podwyżki, lepiej się zwolnić i wziąść zielonego pracownika by starać się go szkolić niż utrzymać starego sprawdzonego udzielając podwyżki. Ci sprawdzeni ludzie poszli do konkurencji i tam budują swoje relacje. Osobiście żałuje że to spadło obecnie na ludzi w zarządzie,którzy starają się uratować firme dziwie się że nikt nie widział defraudacji majątku orzez tyle lat. Pana Radosława W. nie żałuje życie powinno go zweryfikować za podejście do ludzi ,którzy tracili zdrowie i nerwy by sprostać zadaniom,sprzedaży i wizerunkowi. Paru znajomych pozostało moich w działach handlowych w Gdyni - dziwie się Wam że tam jeszcze jesteście i pracujecie za te marne grosze...??
Dzięki Wam koło w focie jeszcze sie toczy tylko czy ktoś doceni wasz trud bo mając rodzine na utrzymaniu ja za te jałmużne nie chciałbym tyrać.
Całej firmie życze powodzenia by się wygrzebała z kłopotów tylko niech obecny Zarząd nie robi błędów jak poprzednicy i docenia swoich pracowników bo bez nich to na 100% będzie upadłość.
macias
Odpowiedz
Anonim, 19 listopada 2013, 22:16 0 0
To problem wielu firm: nie szanują "starych" pracowników, lepiej traktują nowych. Czas zweryfikuje takie podejście.
Odpowiedz
Anonim, 20 listopada 2013, 11:20 0 0
Pomówieniem jest aby nowy dyrektor sprzedaży z Foty był sędzia przysięgłym.. I był na pierwszej stronie w super expresie:
http://www.google.pl/imgres?imgurl=http://cdn3.se.smcloud.net/t/pics/thumbnails/2008/09/07/sedziowie_tez_ludzie_640x480.jpg&imgrefurl=http://www.se.pl/autor/SR,1740/%3Fpage%3D66&usg=__OCwDdEgDhaTWP1l8oPb-BSZQUOE=&h=480&w=611&sz=61&hl=pl&start=2&sig2=YHFqRJs8ptc7CCycAjobIQ&zoom=1&tbnid=zR7utqyjBauLoM:&tbnh=107&tbnw=136&ei=JYuMUobHEYSqhAeu84DQBw&itbs=1&sa=X&ved=0CC4QrQMwAQ
Odpowiedz
Anonim, 20 listopada 2013, 12:34 0 0
Widać że Fota lubi się bawić!
Odpowiedz
Anonim, 20 listopada 2013, 16:16 0 0
Powodzenia Przemku!!!
Podziwiam zaciętość ludzi krytykujących firmę za ich wytrwałość szkoda że nie byli tak twardzi w najgorszym okresie dla firmy. Wywiad mówi że wiceprezes docenia pracowników oraz wiernych klientów.
Najważniejsze to wyciągać wnioski i iść dalej jakbyście nie zauważyli Fota stara się to robić od czerwca.
Frustracja wasza dotyczy rządów w Focie władz których już nie ma.
Obecny wiceprezes wychowywał się patrząc jak jego tata buduję tą firmę i w jaki sposób to robił.
Będzie dobrze :)
Odpowiedz
Anonim, 20 listopada 2013, 21:44 0 0
Czytając powyższe komentarze widzę, że jeszcze dużo mamy do zrobienia. Hmn.... DAMY RADE!!!
Odpowiedz
Anonim, 21 listopada 2013, 10:02 0 0
"Frustracja wasza dotyczy rządów w Focie władz których już nie ma" - nie zgadzam się, bo moja frustracja dotyczy również osób na wysokich stanowiskach, którzy pracują aktualnie w FOCIE!
Uważam, że po 8 latach pracy w tej firmie też mogę wyrazic własną subiektywną opinię. Do dyrektorów i ludzi decyzyjnych zwalniających ludzi a pracujących aktualnie w FOCIE - poznajcie potencjał jaki macie, wykorzystajcie go, poznajcie ludzi i nie traktujce tak przedmiotowo. To nie maszyny wykonujące pracę...to są ludzie a nie cyfry w Excelu....Jeżeli nowy niedoświadczony pracownik ale tańszy ma dla Was więszą wartość to powyższe hasła są naprawdę fałszywym bełkotem. Trzymam kciuki za tych, którzy byli mi życzliwi. Bądźcie w zgodzie z samym sobą. Powodzenia.
Odpowiedz
Anonim, 21 listopada 2013, 10:30 0 0
polskie przysłowia maja wielką mądrość.znowu zaczynają się chwalić!krowa która dużo ryczy mało mleka daje!!komentarze są zbędne!co sie stało to się nie odstanie!!jak nie bedzie towaru to najlepsi fachowcy nic nie poradzą!!
Odpowiedz
Anonim, 22 listopada 2013, 15:20 0 0
Kibicuję FOCIE, konkurencyjne firmy (skrótu nie będę podawał) postąpiły z wieloma ludźmi z Foty bardzo nieetycznie zwalniając ich krótko po zatrudnieniu- miało to na celu zniszczyć Fotę w danej miejscowości. Mam nadzieję, że odbudujemy firmę FOTA i pokażemy im gdzie ich miejsce.
Odpowiedz
Anonim, 22 listopada 2013, 20:15 0 0
HHHHHHHHAAAAAAA FOTA WSZYSTKICH W D....PIE. MA
Odpowiedz
Anonim, 29 listopada 2013, 20:33 0 0
FOTA to ksiazkowy przyklad jak nikt nie panowal nad "rozwojem" firmy..... i jak zastosowano prosty model (najwazniejszy jest CEL, jesli CEL jest najwazniejszy to ludzie juz nie, dobra taktyka ale na chwile np dla zolnierza ktory ma za wszelka cene zdobyc wzgorze) w zasadzie wszystko juz napisano.
Osobiscie zycze wszystkim obecnym pracownikom wytrwalosci a zarzadzajacym madrosci w wydawaniu pieniazkow... *czytaj tworzeniu koljnych filii bez logiki
International Comic to łachudra jakich mało i to co zrobili z pracownikami FOTA to swinstwo, ale taki juz urok biznesu i krawaciarzy z tabletami w rekach na ktorych widac tylko slupki i cyferki
W tym wszystkim wazne jest ze jesli hurtownie chca przejac rynek jaki maja sklepy, w ten sposob omijajac ich w dotarciu do mechanika czy uzytkownika samochodu to moga sie wylozyc..... To ze ma sie duzo towaru na polce i ogrom punktow sprzedazy nie musi wygrywac ze sklepami.... bo najwazniejszy jest czlowiek i akurat w sklepach sa pracownicy ktorzy maja wieksza wiedze nie tylko techniczna ale rowniez marketingowa w porownaniu z pracownikami sprzedazy w hurtowniach (nie obrazam ich) ale ich wiedza zaczyna sie i konczy na ofercie danego dystrybutora a dobor czesci do danego modelu auta czesto konczy sie odpowiedzia .. "jest 3 typy filtrow trzeba stary zeby dobrac"
Odpowiedz
Anonim, 29 listopada 2013, 20:48 0 0
International Comic- Dobre! Ta nazwa pasuje do tej firmy jak ulał. Pod przykrywką wielkiego dystrybutora kryją się cwaniaczki i wyzyskiwacze. Mam nadzieję, że International Comic wyłoży się na plecy, a taki kolos napewno się nie podniesie.
Odpowiedz