W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 15,3 miliardów euro. Oczekiwana poprawa sytuacji rynkowej przełożyła się na wzrost wolumenów sprzedaży w III kwartale o 2 proc.
Publikując swoje wyniki, Grupa Michelin zwraca uwagę na poprawę otoczenia rynkowego. W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych wolumen sprzedaży na rynku wzrósł we wszystkich regionach z wyjątkiem Europy Wschodniej. Z kolei na rynku opon do samochodów ciężarowych zauważalne jest odbicie rynku europejskiego i utrzymująca się niepewność w Ameryce Północnej.
Sprzedaż netto (w mln euro) |
III kwartał | 9 miesięcy | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2012 | Zmiana | 2013 | 2012 | Zmiana | |
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja | 2702 | 2797 | -0,033 | 8023 | 8298 | -0,033 |
Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja | 1660 | 1775 | -0,065 | 4781 | 5044 | -0,052 |
Segmenty specjalistyczne* | 761 | 864 | -0,119 | 2478 | 2800 | -0,115 |
Grupa łącznie | 5123 | 5436 | -0,058 | 15282 | 16142 | -0,053 |
*Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe
Perspektywa na cały 2013 rok
W związku z oczekiwanym wzrostem wolumenów sprzedaży w IV kw. 2013 r. Grupa Michelin podtrzymuje założenia określone na 2013 r. Na rynkach rozwiniętych popyt pozostaje ograniczony, z kolei na rynkach rozwijających się widoczny jest wzrost. Ze względu na pogorszenie sytuacji na rynku walutowym, które nastąpiło w III kw. 2013 r. Michelin oczekuje większego od zakładanego na początku roku negatywnego wpływu kursów walutowych.
Grupa spodziewa się wzrostu zysku operacyjnego w ujęciu rok do roku o 150 mln euro, bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych i efektu różnic kursowych. Aby zneutralizować niekorzystny wpływ kursów walutowych, Michelin przywiązuje szczególną uwagę do kontroli marż i kosztów. W obecnym otoczeniu rynkowym Michelin potwierdza swój cel na 2013 r., tj. dodatnie przepływy pieniężne na poziomie 500 mln euro i wskaźnik ROCE na poziomie 10%.
Przegląd rynków:
Opony do samochodów osobowych i dostawczych
Pierwsze wyposażenie
- W Europie wolumeny sprzedaży opon w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. zmniejszyły się o 2 proc. Po spadku wolumenów sprzedaży o 9 proc. w I kw. producenci samochodów odbudowywali zapasy w II kw. (+4 proc.) i III kw. (+2 proc.). W krajach Europy Wschodniej wolumeny sprzedaży opon spadły o 4 proc.
- W Ameryce Północnej wolumeny sprzedaży opon w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. wzrosły o 4 proc., co było efektem wprowadzenia nowych modeli samochodów i wymiany przez użytkowników ich starzejących się pojazdów.
- W Azji nastąpił wzrost sprzedaży o 3 proc. W Chinach wzrost sprzedaży wyniósł w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. 12 proc., a w samym III kw. 10 proc. W Japonii w pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wolumeny sprzedaży na rynku spadły o 13 proc., a w samym III kw. o 6 proc. Z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej wzrost wolumenów sprzedaży wyniósł 9 proc.
-
W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wzrost popytu na rynku w Ameryce Południowej wyniósł 9 proc., na co największy wpływ miały wzrosty w Brazylii (+12 proc.), Argentynie i Kolumbii.
Rynek wymiany
- W Europie wolumeny sprzedaży opon spadły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 1 proc. Odbicie zauważalne w Europie Zachodniej w II kw. (+4 proc.) było kontynuowane w III kw. (+5 proc.). W trakcie pierwszych trzech kwartałów 2013 r. wolumeny sprzedaży w segmencie opon zimowych zgodnie z oczekiwaniami obniżyły się o 7 proc., a w segmencie opon o wysokich osiągach (17 cali i większych) wzrosły o 10 proc. W Europie Wschodniej w III kw. 2013 r. wolumeny sprzedaży obniżyły się o 12 proc.
- W krajach Ameryki Północnej wolumeny sprzedaży wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 4 proc., a w samym III kw. wzrost wyniósł 8 proc.
- W Azji wolumeny sprzedaży opon wzrosły o 6 proc. Pomimo pewnego spowolnienia wolumeny sprzedaży na rynku chińskim wzrosły o 8 proc. w III kw. 2013 r. i 9 proc. w pierwszych 9 miesiącach. Rynek japoński odnotował wzrost wolumenów sprzedaży o 2 proc., powracając do długoterminowych średnich.
-
W Ameryce południowej popyt wzrósł o 9 proc., na co wpływ miały wzrosty we wszystkich krajach, a w szczególności w Brazylii (11 proc.).
Opony do samochodów ciężarowych
Pierwsze wyposażenie
- W niesprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym w Europie rynek opon do samochodów ciężarowych pozostaje stabilny. Zwiększony popyt w III kw. 2013 r. jest efektem wzmożonych zakupów przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro VI.
- Ze względu na niepewność ekonomiczną i polityczną w Ameryce Północnej firmy przewozowe wstrzymują się z inwestycjami w nowe pojazdy. W III kw. popyt obniżył się na tym obszarze o 1 proc.
- W Azji w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. popyt wzrósł o 9 proc. W Chinach wzrost wolumenów sprzedaży spowolnił do 7 proc. w III kw. i 11 proc. od początku roku. W Azji Południowo-Wschodniej, gdzie zauważalny jest wzrost znaczenia opon radialnych, popyt wzrósł o 24 proc. w pierwszych 9 miesiącach. W Japonii sprzyjające otoczenie gospodarcze spowodowało wzrost popytu w III kw. 2013 r. do 19 proc., co w pierwszych 9 miesiącach zmniejszyło spadek do 2 proc.
-
W Ameryce Południowej za sprawą wprowadzenie standardów emisji Euro V popyt pozostaje bardzo wysoki.
Rynek wymiany
- W Europie, po zakończeniu 3 kwartału 2013 odnotowano wzrost popytu o 9 proc., mimo to pozostaje on na niskim poziomie ok. 25 proc. poniżej popytu z 2007 roku. Wzrost zawdzięczamy głównie odbudowie stanów magazynowych. Szczególnie duży wzrost popytu odnotowano w Turcji (12 proc.) i Europie Wschodniej (13 proc.).
- Spadek popytu w Ameryce Północnej o 2 proc. w pierwszych 9 miesiącach został zastopowany w trzecim kwartale dzięki większym niż przed rokiem wyprzedażom.
- Wolumeny sprzedaży w Azji wzrosły w III kw. o 8 proc., potwierdzając trend, który rozpoczął się w II kw. 2013 r. Popyt w Chinach wzrósł w III kw. o 7 proc., a w pierwszych 9 miesiącach o 4 proc. W Azji Południowo-Wschodniej na popycie zaważył wzrost wykorzystania opon radialnych, w III kw. odnotowano wzrost o 8 proc., a w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 5 proc. W Japonii popyt wzrósł o 10 proc. w III kw. i 7 proc. narastająco od początku 2013 r.
-
W krajach Ameryki Południowej wolumeny sprzedaży wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 5 proc. Wzrost popytu w Brazylii o 11 proc. zniwelował spadki w Kolumbii i Wenezueli.
Opony specjalistyczne
- Opony przemysłowe – Sektor górniczy znajduje się w fazie wzrostowej i podtrzymuje popyt na duże opony radialne. Na rynku pierwszego wyposażenia w Europie i w Ameryce Północnej zanotowano spadek popytu na skutek wyprzedawania zapasów magazynowych przez producentów pojazdów. Popyt na opony wykorzystywane w kamieniołomach spadł na rozwiniętych rynkach, w szczególności w Ameryce Północnej, głównie z powodu wysokich zapasów dilerów oraz niepewnej sytuacji gospodarczej.
- Opony rolnicze – Globalny rynek pierwszego wyposażenia nieznacznie się zmniejszył na rynkach rozwiniętych. Na rynku wymiany widać pewne symptomy ożywienia w Europie, Ameryka Północna nadal w trendzie negatywnym.
- Opony do jednośladów – Drugi rok z rządu rynek opon do motocykli zmniejsza się na rozwiniętych rynkach. W III kw. 2013 roku popyt w Europie nieznacznie się poprawił, z kolei w Ameryce Północnej pozostaje niski.
-
Opony lotnicze – Rynek przewozów pasażerskich pozostaje stabilny, podczas gdy rynek wojskowy zmniejszył się pod wpływem obniżki przez część rządów budżetów na obronę.
Komentarze