Grupa Michelin publikuje wyniki za trzy kwartały 2013 roku

30 października 2013, 14:28

W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. Grupa Michelin odnotowała sprzedaż na poziomie blisko 15,3 miliardów euro. Oczekiwana poprawa sytuacji rynkowej przełożyła się na wzrost wolumenów sprzedaży w III kwartale o 2 proc.

Publikując swoje wyniki, Grupa Michelin zwraca uwagę na poprawę otoczenia rynkowego. W segmencie opon do samochodów osobowych i dostawczych wolumen sprzedaży na rynku wzrósł we wszystkich regionach z wyjątkiem Europy Wschodniej. Z kolei na rynku opon do samochodów ciężarowych zauważalne jest odbicie rynku europejskiego i utrzymująca się niepewność w Ameryce Północnej.

Sprzedaż netto
(w mln euro)
III kwartał 9 miesięcy
2013 2012 Zmiana 2013 2012 Zmiana
Opony do samochodów osobowych i dostawczych oraz ich dystrybucja 2702 2797 -0,033 8023 8298 -0,033
Opony do samochodów ciężarowych i ich dystrybucja 1660 1775 -0,065 4781 5044 -0,052
Segmenty specjalistyczne* 761 864 -0,119 2478 2800 -0,115
Grupa łącznie 5123 5436 -0,058 15282 16142 -0,053

*Opony przemysłowe, rolnicze, lotnicze i do jednośladów; mapy i przewodniki oraz pozostałe

Perspektywa na cały 2013 rok

W związku z oczekiwanym wzrostem wolumenów sprzedaży w IV kw. 2013 r. Grupa Michelin podtrzymuje założenia określone na 2013 r. Na rynkach rozwiniętych popyt pozostaje ograniczony, z kolei na rynkach rozwijających się widoczny jest wzrost. Ze względu na pogorszenie sytuacji na rynku walutowym, które nastąpiło w III kw. 2013 r. Michelin oczekuje większego od zakładanego na początku roku negatywnego wpływu kursów walutowych.

Grupa spodziewa się wzrostu zysku operacyjnego w ujęciu rok do roku o 150 mln euro, bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych i efektu różnic kursowych. Aby zneutralizować niekorzystny wpływ kursów walutowych, Michelin przywiązuje szczególną uwagę do kontroli marż i kosztów. W obecnym otoczeniu rynkowym Michelin potwierdza swój cel na 2013 r., tj. dodatnie przepływy pieniężne na poziomie 500 mln euro i wskaźnik ROCE na poziomie 10%.

Przegląd rynków:

Opony do samochodów osobowych i dostawczych

Pierwsze wyposażenie

  • W Europie wolumeny sprzedaży opon w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. zmniejszyły się o 2 proc. Po spadku wolumenów sprzedaży o 9 proc. w I kw. producenci samochodów odbudowywali zapasy w II kw. (+4 proc.) i III kw. (+2 proc.). W krajach Europy Wschodniej wolumeny sprzedaży opon spadły o 4 proc.
  • W Ameryce Północnej wolumeny sprzedaży opon w pierwszych 9 miesiącach 2013 r.  wzrosły o 4 proc., co było efektem wprowadzenia nowych modeli samochodów i wymiany przez użytkowników ich starzejących się pojazdów.
  • W Azji nastąpił wzrost sprzedaży o 3 proc. W Chinach wzrost sprzedaży wyniósł w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. 12 proc., a w samym III kw. 10 proc. W Japonii w pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wolumeny sprzedaży na rynku spadły o 13 proc., a w samym III kw. o 6 proc. Z kolei w krajach Azji Południowo-Wschodniej wzrost wolumenów sprzedaży wyniósł 9 proc.
  • W pierwszych trzech kwartałach 2013 r. wzrost popytu na rynku w Ameryce Południowej wyniósł 9 proc., na co największy wpływ miały wzrosty w Brazylii (+12 proc.), Argentynie i Kolumbii.
     

Rynek wymiany

  • W Europie wolumeny sprzedaży opon spadły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 1 proc. Odbicie zauważalne w Europie Zachodniej w II kw. (+4 proc.) było kontynuowane w III kw. (+5 proc.). W trakcie pierwszych trzech kwartałów 2013 r. wolumeny sprzedaży w segmencie opon zimowych zgodnie z oczekiwaniami obniżyły się o 7 proc., a w segmencie opon o wysokich osiągach (17 cali i większych) wzrosły o 10 proc. W Europie Wschodniej w III kw. 2013 r. wolumeny sprzedaży obniżyły się o 12 proc.
  • W krajach Ameryki Północnej wolumeny sprzedaży wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 4 proc., a w samym III kw. wzrost wyniósł 8 proc.
  • W Azji wolumeny sprzedaży opon wzrosły o 6 proc. Pomimo pewnego spowolnienia wolumeny sprzedaży na rynku chińskim wzrosły o 8 proc. w III kw. 2013 r. i 9 proc. w pierwszych 9 miesiącach. Rynek japoński odnotował wzrost wolumenów sprzedaży o 2 proc., powracając do długoterminowych średnich.
  • W Ameryce południowej popyt wzrósł o 9 proc., na co wpływ miały wzrosty we wszystkich krajach, a w szczególności w Brazylii (11 proc.).
     

Opony do samochodów ciężarowych

Pierwsze wyposażenie

  • W niesprzyjającym otoczeniu makroekonomicznym w Europie rynek opon do samochodów ciężarowych pozostaje stabilny. Zwiększony popyt w III kw. 2013 r. jest efektem wzmożonych zakupów przed wprowadzeniem normy emisji spalin Euro VI.
  • Ze względu na niepewność ekonomiczną i polityczną w Ameryce Północnej firmy przewozowe wstrzymują się z inwestycjami w nowe pojazdy. W III kw. popyt obniżył się na tym obszarze o 1 proc.
  • W Azji w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. popyt wzrósł o 9 proc. W Chinach wzrost wolumenów sprzedaży spowolnił do 7 proc. w III kw. i 11 proc. od początku roku. W Azji Południowo-Wschodniej, gdzie zauważalny jest wzrost znaczenia opon radialnych, popyt wzrósł o 24 proc. w pierwszych 9 miesiącach. W Japonii sprzyjające otoczenie gospodarcze spowodowało wzrost popytu w III kw. 2013 r. do 19 proc., co w pierwszych 9 miesiącach zmniejszyło spadek do 2 proc.
  • W Ameryce Południowej za sprawą wprowadzenie standardów emisji Euro V popyt pozostaje bardzo wysoki.
     

Rynek wymiany

  • W Europie, po zakończeniu 3 kwartału 2013 odnotowano wzrost popytu o 9 proc., mimo to pozostaje on na niskim poziomie ok. 25 proc. poniżej popytu z 2007 roku. Wzrost zawdzięczamy głównie odbudowie stanów magazynowych. Szczególnie duży wzrost popytu odnotowano w Turcji (12 proc.) i Europie Wschodniej (13 proc.).
  • Spadek popytu w Ameryce Północnej o 2 proc. w pierwszych 9 miesiącach został zastopowany w trzecim kwartale dzięki większym niż przed rokiem wyprzedażom.
  • Wolumeny sprzedaży w Azji wzrosły w III kw. o 8 proc., potwierdzając trend, który rozpoczął się w II kw. 2013 r. Popyt w Chinach wzrósł w III kw. o 7 proc., a w pierwszych 9 miesiącach o 4 proc. W Azji Południowo-Wschodniej na popycie zaważył wzrost wykorzystania opon radialnych, w III kw. odnotowano wzrost o 8 proc., a w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 5 proc. W Japonii popyt wzrósł o 10 proc. w III kw. i 7 proc. narastająco od początku 2013 r.
  • W krajach Ameryki Południowej wolumeny sprzedaży wzrosły w pierwszych 9 miesiącach 2013 r. o 5 proc. Wzrost popytu w Brazylii o 11 proc. zniwelował spadki w Kolumbii i Wenezueli.            
     

Opony specjalistyczne

  • Opony przemysłowe – Sektor górniczy znajduje się w fazie wzrostowej i podtrzymuje popyt na duże opony radialne. Na rynku pierwszego wyposażenia w Europie i w Ameryce Północnej zanotowano spadek popytu na skutek wyprzedawania zapasów magazynowych przez producentów pojazdów. Popyt na opony wykorzystywane w kamieniołomach spadł na rozwiniętych rynkach, w szczególności w Ameryce Północnej, głównie z powodu wysokich zapasów dilerów oraz niepewnej sytuacji gospodarczej.
  • Opony rolnicze – Globalny rynek pierwszego wyposażenia nieznacznie się zmniejszył na rynkach rozwiniętych. Na rynku wymiany widać pewne symptomy ożywienia w Europie, Ameryka Północna nadal w trendzie negatywnym.
  • Opony do jednośladów – Drugi rok z rządu rynek opon do motocykli zmniejsza się na rozwiniętych rynkach. W III kw. 2013 roku popyt w Europie nieznacznie się poprawił, z kolei w Ameryce Północnej pozostaje niski.
  • Opony lotnicze – Rynek przewozów pasażerskich pozostaje stabilny, podczas gdy rynek wojskowy zmniejszył się pod wpływem obniżki przez część rządów budżetów na obronę.

     

Dowiedz się więcej

Opony Michelin biły kolejny rekord
Opony Michelin biły kolejny rekord

Na torze w Millbrook w Wielkiej Brytanii odbyła się próba pobicia 12 światowych i 6 brytyjskich długodystansowych rekordów prędkości. W ciągu doby Vauxhall Astra 2.0 CDTi z oponami MICHELIN Pilot Super Sport pokonał prawie 4 800 km ze średnią prędkością 200 km/h. Uzyskane wyniki czekają teraz na zatwierdzenie przez FIA – Międzynarodową Federację Samochodową i […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!