Polska nie zarabia na biopaliwach przez…złe prawo

14 sierpnia 2013, 10:37

Polska mogłaby produkować biopaliwa drugiej generacji, czyli te, które nie konkurują z sektorem spożywczym o surowiec i są bezpieczne dla silników samochodowych. Barierą jest jednak brak prawa pozwalającego na ich sprzedaż.

Bezpieczne biopaliwa mogłyby powstawać w polskich rafineriach

Zdaniem Leszka Wieciecha, prezesa Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), Polskie rafinerie są w stanie produkować tzw. biopaliwa zaawansowane, a konkretnie HVO (uwodornione oleje roślinne) w technologii współuwodornienia.  HVO są zamiennikiem oleju napędowego, mającym świetne parametry jakościowe, akceptowanym przez producentów pojazdów praktycznie bez ograniczeń. Niestety w większości państw UE, w tym w  Polsce, HVO jeszcze nie jest w sprzedaży.

Na przeszkodzie stoi brak rozwiązań prawnych, dopuszczających zarówno HVO produkowane w oddzielnych instalacjach, jak też w technologii współuwodornienia, a także pozwalających na zaliczanie HVO użytego do mieszania z olejem napędowym za biokomponent, służący do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego. Chodzi o zmianę ustawy o biopaliwach i biokomponentach ciekłych oraz ustawę o monitorowaniu jakości paliw. Już od kilku lat Ministerstwo Gospodarki pracuje nad nowymi rozwiązaniami. A zmiany są konieczne, nie tylko po to, by poprawić jakość paliwa. Także dlatego, ponieważ brakuje surowca do wytwarzania biopaliw pierwszej generacji.

Komisja Europejska pracuje nad zmianą przepisów na rzecz ograniczenia udziału biopaliw pierwszej generacji w paliwach do 5,5–6,5 proc. Pierwotnie zakładano, że do roku 2020 udział paliw odnawialnych, w tym biopaliw, wyniesie do 10 proc. paliw w transporcie. Ponieważ UE nie określiła, w jaki sposób ten cel ma zostać osiągnięty, Polska przyjęła, że w ponad 90 proc. zostanie on zrealizowany właśnie biopaliwami.

Leszek Wieciech, w rozmowie z agencją Newseria, powiedział:

– ,,W wyniku krytycznych głosów, zarówno ze strony producentów pojazdów, jak i środowisk ekologicznych, zdecydowano się mocno obniżyć poziom, który jest możliwy do uzyskania przy wykorzystania biopaliw pierwszej generacji. Wszystko zależy od tego, jak wypowiedzą się państwa członkowskie, z których część jest krytyczna w stosunku do tego pomysłu, bo lobby producentów biopaliw pierwszej generacji, głównie estrów, jest bardzo silne."

Biopaliwa są to stałe, płynne lub gazowe paliwa produkowane z biomasy, czyli z wszelkich substancji pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, a także z produktów pozyskanych z ich przetworzenia. Biopaliwa drugiej i trzeciej generacji to te produkowane z surowców niespożywczych, nie stanowią więc konkurencji dla produkcji żywności dla ludzi ani pasz dla zwierząt. Mogą to być odpady z np. z gorzelni, piekarni, restauracji oraz komunalne.

źródło: Newseria

Dowiedz się więcej

Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?
Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?

Udział biopaliw w transporcie drogowym ma być systematycznie zwiększany. Chce tego Unia Europejska. Tymczasem producenci samochodów nie polecają stosowania tego typu paliw, sugerując że jest to niebezpieczne dla silników. Eko-paliwo niszczy silniki? Producenci samochodów są sceptycznie nastawieni wobec właściwości biopaliw. Niektórzy z nich ostrzegają nawet, że jazda na tego typu paliwie może być podstawą do […]

Ceny paliw pójdą w górę przez…alkohol?
Ceny paliw pójdą w górę przez…alkohol?

Jeśli politykom uda się wprowadzić kontrowersyjny zapis o zakazie sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych, ich właściciele, by zrekompensować powstałe straty będą musieli podnieść marże na paliwa. Dzisiaj jest ona na tyle nieduża, że ceny benzyny w Polsce są teoretycznie najniższe w całej Unii Europejskiej. Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw Parlamentarzyści zajmowali się pomysłem zakazu […]

Kierowcy sami zatankują LPG jeszcze przed końcem 2013 r.
Kierowcy sami zatankują LPG jeszcze przed końcem 2013 r.

Dzięki wprowadzeniu samoobsługi tankowanie będzie szybsze, a stacje będą mogły zaoszczędzić nawet 300 mln zł, głównie na szkoleniach dla pracowników. Według planów Ministerstwa, kierowcy posiadający samochody z instalacją gazową będą mogli tankować to paliwo sami, jeszcze w 2013 r. Zmiany w tankowaniu gazu LPG Zdaniem Leszka Wieciecha, prezesa Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, by umożliwić […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!