Rząd zniesie opłatę recyklingową?

15 lipca 2013, 15:40

Obecnie od samochodów sprowadzanych zza granicy pobierana jest w Polsce opłata recyklingowa, na poczet przyszłej utylizacji pojazdu. Podatek nie jest zgodny z prawem UE, wiec rząd pracuje właśnie nad jego zniesieniem. Jakie przyniesie to konsekwencje?

Zniesienie opłaty recyklingowej – dobre czy złe?

Obecnie opłatę recyklingową pobiera Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Jej wysokość to 500 zł od każdego pojazdu sprowadzonego na terytorium kraju. Rząd planuje jej zniesienie ze względu na konieczność dostosowania polskich przepisów do wymogów Dyrektywy 2000/53/WE w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Komisja Europejska również wskazywała, że polskie przepisy są niezgodne z prawem UE, ponieważ do nowych aut nie dolicza się tej opłaty. Według nowych zasad zwolnieni z opłaty zostaną klienci indywidualni. Nadal natomiast będą uiszczać ją ci, którzy sprowadzają auta w celach zarobkowych.

Proponowane przez rząd zmiany w ustawie o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji mają doprowadzić do tego, aby większa niż obecnie część powstających odpadów była skierowana do legalnych stacji demontażu. Trudno jednak przewidzieć, jaki skutek w praktyce przyniesie zmiana przepisów.

Brak opłaty recyklingowej może wpłynąć na wzrost cen na stacjach demontażu pojazdów. O konieczności istnienia podatku recyklingowego przekonuje Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

– „Jeżeli nie będzie tego typu systemu, jeżeli utylizacja będzie droga, bo najprawdopodobniej obywatele chcący pozbyć się samochodów będą przekazywali je do stacji demontażu nie w pełni uzbrojone, będzie to oznaczało, że te stacje będą chciały pobierać pewne opłaty.  Im te opłaty będą wyższe, tym chęć obywatela do oddania samochodu do stacji demontażu będzie niższa. To oznacza rozwój szarej strefy, czyli demontaż aut poza oficjalnie działającymi stacjami.".

Z drugiej strony opłata recyklingowa, jako podatek nie w pełni zgodny z prawem europejskim była dotychczas wielokrotnie krytykowana. Kwota 500 zł jest pobierana tylko od pojazdów sprowadzanych do Polski, a nie tych nabywanych w kraju. To i tak generowało bardzo wysokie roczne sumy z podatków. W latach 2005-2008 Polacy sprowadzali z zagranicy około miliona używanych aut rocznie. W ostatnich latach import nie rósł już tak gwałtownie, ale w ostatnich miesiącach znów można zaobserwować tendencję wzrostową (link).

Zniesienie opłaty nie powinno znacząco przyczynić się do wzrostu liczby sprowadzanych zza granicy aut. Jej wysokość może mieć znaczenie jedynie przy imporcie aut kilkunastoletnich o niewielkiej wartości. Wówczas brak podatku może stanowić o opłacalności importu danego pojazdu.  

Czy zniesienie opłaty recyklingowej to dobry pomysł? Zachęcamy do dyskusji w komentarzach.

źródło: Newseria

Dowiedz się więcej

Coraz większy import aut używanych do Polski
Coraz większy import aut używanych do Polski

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku sprowadzono do Polski więcej samochodów używanych niż w analogicznym okresie 2012 i 2011 r. Polski park pojazdów nadal nienasycony? Spadki sprzedaży nowych samochodów w Polsce nie przekładają się na mniejszą liczbę pojazdów poruszających się po polskich drogach. W pierwszych miesiącach 2013 r. zdecydowanie wzrósł import pojazdów używanych. W maju […]

Rejestracja aut z Anglii za kilkanaście złotych – czy import drastycznie wzrośnie?
Rejestracja aut z Anglii za kilkanaście złotych – czy import drastycznie wzrośnie?

Już wkrótce samochody z kierownicą po prawej stronie będzie można rejestrować w Polsce bez ponoszenia dużych kosztów. Według ,,Rzeczpospolitej”, przygotowany w Ministerstwie Transportu projekt zmian w kodeksie ruchu drogowego trafił właśnie do uzgodnień międzyresortowych. Import samochodów z Wysp drastycznie wzrośnie? Dotychczas samochody sprowadzane z Wysp Brytyjskich, posiadające kierownicę po prawej stronie, można było rejestrować w […]

Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?
Unia zmusza do korzystania z paliwa niebezpiecznego dla silników?

Udział biopaliw w transporcie drogowym ma być systematycznie zwiększany. Chce tego Unia Europejska. Tymczasem producenci samochodów nie polecają stosowania tego typu paliw, sugerując że jest to niebezpieczne dla silników. Eko-paliwo niszczy silniki? Producenci samochodów są sceptycznie nastawieni wobec właściwości biopaliw. Niektórzy z nich ostrzegają nawet, że jazda na tego typu paliwie może być podstawą do […]

Rejestracja Anglików w Polsce jednak niemożliwa
Rejestracja Anglików w Polsce jednak niemożliwa

Kilka tygodni temu informowaliśmy o projekcie zmian w kodeksie ruchu drogowego, który miałby umożliwić rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie w Polsce. W trakcie uzgodnień międzyresortowych projekt napotkał jednak zdecydowany opór polityków i raczej niemożliwe jest szybkie jego wdrożenie. Angliki nie są bezpieczne Raczej nie grozi nam wzmożony import tanich aut z kierownicą po […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 18 listopada 2013, 2:02 0 0

Jasne ze podatku powinno nie byc tym bardziej ze od nowych nie pobiera sie a pozatym co z autem jktore opusci PL czy 500zl zostanie zwrocone ?

Odpowiedz