Wśród kierowców panuje niebezpieczna moda na montowanie żarówek ksenonowych do zwykłych reflektorów halogenowych. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, że takie rozwiązania są niebezpieczne i niezgodne z przepisami. Przedstawiamy pięć powodów dlaczego nie należy dokonywać takich przeróbek.
Modyfikacje HID w oświetleniu samochodowym
– „Te przeróbki to poważny problem na polskich drogach, ponieważ narażają na niebezpieczeństwo wielu uczestników ruchu drogowego w imię postawy iż, ja muszę mieć przed samochodem dużo światła, a reszta mnie nie obchodzi” – komentuje Tarek Hamed, Trade Marketing Manager z Philips Lighting.
Modyfikacja polega na zamontowaniu zamiast dwóch istniejących tradycyjnych żarówek np. H4, zestawu HID, który składa się zwykle z:
- dwóch żarówek wyładowczych z adekwatnym do reflektora trzonkiem/pierścieniem (P43t w przypadku żarówki H4),
- przetwornicy (zamiana prądu stałego na zmienny wysokiej częstotliwości) oraz sterowników (zapewnienie właściwych parametrów pracy w obwodzie dla żarówki) i przewodów łączeniowych .
Przerabiane reflektory są nielegalne
Każdy reflektor z określoną, stosowaną w nim żarówką jest homologowany, to znaczy musi spełniać wymagania określone w homologacjach R8 i R20 EKG ONZ (Europejska Komisja Gospodarcza ONZ) odnośnie rozsyłu światła na drodze oraz jej oświetlenia. Są to dokumenty prawne i każdy zainstalowany reflektor w samochodzie musi spełniać te wymagania (reflektor wraz ze źródłem światła musi być sprawdzany w stadium jego projektowania oraz „zwolniony” po pozytywnie zaliczonych testach, przeprowadzanych przez niezależne laboratoria. Wówczas może uzyskać homologację R8.
Zamontowanie zestawu HID-u (High Intensity Discharge Lamp) w samochodzie, w którym fabrycznie jest zamontowana żarówka halogenowa (H1, H3, H4 , H7 etc.) powoduje drastyczne naruszenie tej zgodności współpracy reflektor – żarówka, co jest równoważnym z unieważnieniem tej homologacji. Z tego powodu reflektory z niewłaściwymi żarówkami są nielegalne i nie powinny być akceptowane przez diagnostów podczas przeglądu technicznego.
5 powodów dla których nie wolno używać przerabianych reflektorów
Jest co najmniej pięć powodów, dla których samochód wyposażony w niehomologowane (przerabiane) oświetlenie nie powinien poruszać się po drogach publicznych:
1. Bardzo wysoki strumień świetlny żarówki wyładowczej (daje on 2-3 trzykrotnie więcej światła w stosunku do żarówki halogenowej, np. H1,H4, H7)
2. Absolutne „zniszczenie” geometrii świecenia żarówki, co prowadzi do bezpośrednie efektu olśnienia (oślepiania) i groźby wypadku
Każda żarówka posiada tzw. wymiar charakterystyczny podawany w mm (jest on zdefiniowany w Regulaminie 37 EKG ONZ), który np. w przypadku żarówki H4 wynosi 28,5mm +/-0,3mm.
Jest to odległość od tzw. płaszczyzny odniesienia (płaszczyzna przechodząca przez pierścień do pierwszego świecącego zwoju skrętki). Problem niezgodności geometrii jarznika lampy HID polega na tym, że jego długość jest zawsze większa od wymiaru charakterystycznego, co w konsekwencji daje przypadek oślepiania.
3. Brak spryskiwaczy w tradycyjnych reflektorach oraz brak urządzenia samopoziomującego reflektory.
4. Niewłaściwa barwa temperaturowa stosowanych żarówek wyładowczych.
Kierowcy często zapominają, że barwa temperaturowa samochodowych źródeł światła też jest określona w przepisach (dla żarówek wyładowczych jest to zawarte w Reg 99 EKG ONZ).
Zabronionym jest stosowanie HID-ów o bardzo wysokiej temperaturze barwowej (powyżej 6000 stopni Kelvina).
5. Po wypadku i udowodnieniu winy kierowcy (który był jego sprawcą) z powodu niehomologowanego (przerabianego) oświetlenia, towarzystwo ubezpieczeniowe, w którym ma on wykupioną polisę ma prawo nie przejmować odpowiedzialności za zaistniałą szkodę.
W przypadku ofiar śmiertelnych prokurator może z tego powodu pociągnąć właściciela do odpowiedzialności karnej.
Podsumowanie
Żarówki ksenonowe nie mogą być stosowane w reflektorach halogenowych.
Ze względu na możliwe konsekwencje takiej instalacji, warto zatem ostrzegać klientów przed ewentualnymi skutkami takiego montażu.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 12 grudnia 2012, 20:29 4 0
Hidy dalej będą montowane w zwykłych reflektorach dopóki bedą w sprzedaży
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2012, 6:11 3 0
Dla policjantów suszarka to jedyny instrument kontroli. Jeszcze nigdy nie spotkałem się z oceną reflektorów, bieżnika opon, zużycia tarcz hamulcowych, obecności płynu w spryskiwaczach, na amortyzatorach kończąc. Bo po co ?
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2012, 7:18 7 -4
Pan z Philipsa nie może powiedzieć nic innego, bo im się żarówki nie sprzedają :). Poza tym w naszym kraju 80% samochodów ma źle ustawione światła i bardziej oślepiają niż dobrze ustawione HID-y. Mam do czynienia z samochodami już długo i np. nigdy nie widziałem żeby ktoś po naprawie blacharskiej samochodu sprawdził ustawienie świateł. Świecą to świecą. :)
Osobiście jeżdżę na HID-ach kuż kilka lat i uważam że to rewelacyjne rozwiązanie i nie mam zamiaru tego zmieniać.
Odpowiedz
Anonim, 1 grudnia 2017, 23:51 3 -5
ciekawe jak przechodzisz przegląd
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2012, 10:16 2 0
Jedna z bardziek wk*** akcji na naszych drogach - reflektory świecące w niebo. I to tłumaczenie - lepiej widzę...
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2012, 11:02 7 -6
Jak ktoś twierdzi że ma mało światła przed autem to po pierwsze niech ustawi lampy, umyje klosze i zamontuje porządne żarówki. Montowanie HID-wó w reflektorach halogenowych to skrajny egoizm. Powinno się walić mandaty za takie cwaniactwo. Samo niepodbijanie przeglądu to za mało, znam takich magików którzy HID-y mają na złączkach i przed przeglądem montują żarówki i na rok spokój. Jak jeden z drugim zapłaci mandacik co misią to mu się odechce oślepiać.
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2012, 13:34 0 0
w przypadku szkieł z tworzyw sztucznych mój przykład peugeot 406 2000r wypaliły mi się w miejscach skupienia światła matowe plamy zniszczyły mi się reflektory stało się to w przeciągu roku wiec odradzam lepiej kupic nowe reflektory i lepsze zarówki i bedzie ok
Odpowiedz
Anonim, 14 grudnia 2012, 8:30 0 0
Mam mazde 6 2003 założyłem do niej HID, ale nie Chińskie tylko PHILIPS-a, które można dostać na aukcjach !!!!! Na reflektorze mam napisane, że mogę montować żarówkę halogenową oraz ksenonową, dołożyłem spryskiwacze oraz samopoziomowanie ( chociaż Mercedes jak wypuścił w W210 ksenona to nie miał samopoziomowania oraz Vectra B w początkowych modelach). Światło na ścianie jest wyraźnie tzn. nie rozproszone. Pytanie dlaczego Philips wypuszcza takie HID-y skoro teraz krytykuje ??????????????
Odpowiedz
Anonim, 14 grudnia 2012, 15:47 1 0
Nie jestem pracownikiem Philipsa, ale muszę go bronić.
1) W europie takie praktyki są niedozwolone
2) w krajach arabskich nie obowiązują żadne normy i dla takich krajów renomowane firmy produkują
3) jaką masz pewność że kupiłeś Philipsa? dla chinczyków ta nazwa jest tylko częścia disingu. Mogą ci napisać co chcesz na towarze, np IBM, albo Nivea, a nawet Chiquita. do wyboru
4) jak sam zauważyłeś możesz stosować ŻARÓWKĘ halogenową lub ksenonową. Widać nie wiesz o co chodzi więc wyjaśnię. Żarówka to żarówka, a chodzi o jej wypełnienie gazem z grupy halogenków. W grupie tej znajduje się m.in. haloge, ksenon i jeszcze kilka innych, sprawdź w tablicy mendelejewa. Przykład Night Breaker Plus z Osram jest wypełniony m.in. ksenonem.
Natomiast popularnie zwany w Polsce "ksenonem" HID jest lampą wyładowczą mająca tyle wspólnego z żarówką co pingwin z foką. W lampie wyładowczej światło pochodzi z łuku elektrycznego i ma to więcej wspólnego ze spawarką elektryczną, niż z żarowką.
Obecnie System spryskiwaczy i samopoziomowania jest konieczny aby uzyskać homologację.
Choć wychodzą nowe wersje ksenonów o obniżonej mocy do 25W i poniżej 2000lm, które nie będą wymagały tych systemów.
Jednak trzeba pamiętać że reflektor jest produkowany z danym źródłem światła i zamiana na inne jest kiepskim pomysłem. Mało tego zamiana markowego źródła na inną chińską frimę jeste niewskazana - tracimy właściwości. To tak jak wymiana KYABA, lub Walkera na chińską podróbkę
Odpowiedz
Anonim, 24 stycznia 2013, 8:37 3 -1
Prawda jest taka że lepiej zamontować dobre żarówki niż bawić się w przerabianie świateł. Polecam firmę Philips bo robi naprawdę świetne H7 i H4
Odpowiedz
Anonim, 13 grudnia 2013, 19:15 1 0
dopóki psiarnia będzie przymykać na to oko to dalej będziemy mieć na drogach stare golfy z wypalonymi odbłyśnikami, a w środku HIDy
Odpowiedz
nm, 30 kwietnia 2016, 14:29 0 -1
niestety piszecie tutaj nieprawde -- mieszkam w Anglii i tutaj takie reflektory sa zgodnie z angielskim prawem nielegalne --- ale sa dopuszczone do uzywania przez nadrzedne PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ diagnosta na przegladzie //bardzo surowym zreszta // pisze w dokumencie ze masz nielegalne lampy ale dopuszcza cie do ruchu bo prawo unii mu tak nakazuje --- natomist jest problem moim zdaniem takie ze cwaniaczki maja te swiatla zle wyregulowane albo zalozone gdzies za stodola i to daje po oczach -- takich nalezy tepic a nie czepiac sie wszystkich --- na moje lampy firma ktora mi je zamontowala daje atest i gwarancje
Odpowiedz
alek, 23 sierpnia 2018, 22:34 1 0
żarówki wyładowcze??? Żarówka od żarnika, a w ksenonach są palniki. Po drugie reklama philips pod artykułem wyjaśnia intencje autora tekstu.
Odpowiedz
dddd, 8 grudnia 2019, 19:56 2 0
pkt 5 napisał kompletny ignorant, lub zgoła niedorozwinięty
po 1 ubezpieczyciel zgodnie z ustawą ma obowiązek przejąc KAŻDE roszczenie odszkodowawcze, a dopiero potem ew. wystąpić z regresem do sprawcy
po 2 zgodnie z art. 43 ustawy stan techniczny pojazdu NIE ma kompletnie ŻADNEGO wpływu na regres - samochód, który ma 3 koła i szpadel zamiast czwartego, zamiast żarówek krowie łajno w reflektorach i hamulce "na Flinstona" może na przejściu rozjechać 4 babcie i psa, a towarzystwo i tak będzie musiało wypłacić odszkodowanie
czasem jak się chce napisać coś mądrego warto się pierwej dokształcić, coby nie wyjść na matołka...
Odpowiedz