O pozornie oczywistych warunkach prawidłowego montażu tarcz hamulcowych niektórym mechanikom zdarza się zapominać. Firma ATE przygotowała poradnik ze wskazówkami, dotyczącymi poprawnego montażu tych części eksploatacyjnych.
Częstym powodem szybkiego zużywania się tarcz hamulcowych jest ich nieprawidłowy montaż. Nierównomierny ruch tarczy, prowadzi do zjawiska ,,ocierania". Aby wyeliminować ten problem, montaż powinien być przeprowadzony zgodnie z wytycznymi specjalisty ATE.
1. Koło
Powinno być odpowiednio wyważone, bez objawów bicia promieniowego i bocznego. Warto sprawdzić właściwą dokładność ruchu obrotowego i osiowego felg. Specjalista sugeruje, by pamiętać o dokręcaniu kół wyłącznie zalecanym momentem, zachowując prawidłową kolejność.
2. Zacisk hamulcowy
W przypadku zacisku należy sprawdzić, czy nie zostały uszkodzone osłonki, tuleje prowadzące, sworznie prowadzące i tory prowadnic. W razie potrzeby konieczne będzie nasmarowanie. Bardzo istotna jest prawidłowa praca nowych klocków hamulcowych w obudowie zacisku.
3. Klocki hamulcowe
W przypadku montażu tarcz hamulcowych ATE, producent zaleca stosować nowe oryginalne klocki hamulcowe ATE lub inne dopuszczone okładziny. Okładziny hamulcowe trzeba delikatnie dotrzeć przy hamowaniu. Zaleca się unikać niepotrzebnego gwałtownego hamowania w trakcie pierwszych 200 km.
4. Tarcze hamulcowe
Tarcze należy wymieniać tylko w komplecie dla całej osi. Warto pamiętać, że nie należy czyścić powlekanych tarcz hamulcowych. W przypadku niepowlekanych przy pomocy odpowiedniego środka czyszczącego trzeba całkowicie usunąć zabezpieczenie antykorozyjne. Powierzchnia kołnierza/centrowanie – zależnie od wykonania na zewnątrz lub wewnątrz – muszą być czyste, bez kantów i uszkodzeń. W przypadku wewnętrznie wentylowanych tarcz hamulcowych można ewentualnie uwzględniać kierunek obrotu. Nie usuwać obciążników wyważających. W przypadku pojazdów z problemem bicia tarcz hamulcowych, nowe tarcze najlepiej mocować na kołnierzu z zalecanym momentem dokręcania. Przy pomocy czujnika zegarowego 10 mm od krawędzi zewnętrznej sprawdzić bicie boczne na powierzchni ciernej.
5. Piasta koła
Nie należy zapominać o oczyszczeniu powierzchni piasty koła. Warto zwrócić uwagę, czy jej powierzchnia nie jest zdeformowana bądź uszkodzona. Nie należy nakładać smarów/past (np. pasta miedziana). Bicie piasty powoduje ok. dwukrotnie większe bicie tarczy, dlatego trzeba sprawdzić powierzchnię pod kątem ruchu obrotowego i płaskości.
6. Zawieszenie koła
Tuleje drążków kierowniczych/silentblocki nie mogą być miękkie/wybite. Amortyzatory/amortyzatory teleskopowe powinny być nienagannie sprawne. Regulacja osi przedniej musi być zgodna z danymi producenta.
7. Łożyska kół
Łożyska należy sprawdzić pod kątem zużycia lub uszkodzenia. W razie potrzeby wymienić. W miarę możliwości, powinno się ustawić je zgodnie z instrukcją producenta.
8. Elementy układu kierowniczego
Pod kątem zużycia należy sprawdzić przekładnię kierowniczą oraz drążki kierownicze i ich końcówki. Obejmy montażowe układu kierowniczego nie powinny mieć luzu eksploatacyjnego.
Firma ATE przypomina, że tarcze hamulcowe zapewniają bezpieczeństwo i komfort przez długi okres czasu tylko wówczas, gdy zachowane są podane wyżej warunki instalacji.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
Anonim, 25 października 2012, 21:55 17 -1
Takich specjalistycznych wskazówek może udzielić pan Zenek miejscowy mechanik. Od specjalisty ATE spodziewałbym się czegoś więcej np. jakie jest dopuszczalne bicie tarczy podczas pomiaru przy montażu według ATE.
Odpowiedz
Anonim, 29 października 2012, 19:06 5 -5
za darmo żaden portal najważniejszych informacji nie udzieli.Za wiedzę się płaci
Odpowiedz
Anonim, 18 listopada 2012, 22:42 0 -1
wszędzie fizolofowie
Odpowiedz
Anonim, 3 maja 2013, 15:59 0 -1
0.05
Odpowiedz
Anonim, 19 lipca 2013, 9:30 0 -2
Witam,bicie samej tarczy max 0,06 bicie razem z piastą max 0,09
Odpowiedz
Anonim, 19 lipca 2013, 9:33 0 -1
brembo 0,05 z piastą 0,08 najbardziej rygorystycznie do tematu podchodzi o ile pamiętam zimmermann 0,04 i 0,07 możliwe ze się coś zmieniło i podnieśli progi bo ciężko ustawić tarcze do wartośći 0,06
Odpowiedz
Anonim, 15 października 2013, 22:18 5 -1
hej mondralinscy ! bicie jest zgodne z danymi fabrycznymi dla danego auta, od tego są programy, jak was nie stac na zakup programu to nie uczcie się wymieniac na" moze się uda robię to 20 lat"
i 20 lat zle,
Odpowiedz
Anonim, 2 grudnia 2013, 19:12 0 0
Ale z ciebie kacap idz na szkolenie to sie dowiesz
Odpowiedz
Anonim, 3 kwietnia 2014, 18:02 0 0
Max bicie piast 0,02mm, max bicie tarczy 0,08. Mechesy k.....
Odpowiedz
Anonim, 24 kwietnia 2014, 0:10 3 -3
NIGDY WIĘCEJ ATE... 3 tys. km i tarcze do wymiany. (przy normalnej jeździe, nie schładzałem tarcz w kałużach, nie jeździłem po górach, koła wyważone i proste). Bicie jest tak duże, że spalanie skoczyło z 5,8 na 7 litrów. Po zdjęciu koła nawet nie mogłem zakręcić tarczą (oczywiście samochód na luzie, piasta prosta). W połączeniu z klockami FERODO piszczą jak wściekłe. Myślałem, że ATE oferuje produkty z wyższej półki lecz tak nie jest. 300 zł psu w du... Polecam BREMBO lub ZIMMERMANNY.
Odpowiedz
rozczarowany klient, 1 listopada 2018, 18:37 1 -2
zgadzam się z przedmówcą z zaufania kupiłem ATE cały komplet tarcze + klocki i nie pocieszyłem się długo biją jak wściekłe oddałem do tokarza na sprawdzenie wyszło 8 setek na zegarze przetoczył założyłem było pięknie ale radość nie trwała długo teraz tak biją ze hamować się nie da po 5500km od toczenia towar oryginalny z hurtowni IC i co z tego? jakiś żart firma która ceniłem i zawsze wybierałem okazała się zwykłym oszustwem zaznaczam że wszystko zgodnie zrobione bicia na przylgni do piasty nie ma tylko cześć trąca
Odpowiedz
Anonim, 2 listopada 2018, 9:21 0 -1
a jakie masz auto
Odpowiedz
Anonim, 3 maja 2014, 22:16 3 -1
najpierw to se kup samochod a nie do syreny zakładasz... a temu co pisze programach do ustawiania tarcz to chyba plansza na grze przeskoczyła, że się tu znalazł... po prostu czystość i dokładnośc gwarantuje, że wiele tarcz jest dobrych... mechaniory
Odpowiedz
uważny, 18 sierpnia 2020, 10:28 0 0
ATE- bicie po 2000 km takie, że kierownicę wyrywa z rąk. Na starych tarczach wszystko ok. I tak, czyściłem, polerowałem, nowe klocki, żadnych smarów, kałuż, krawężników.
Odpowiedz
jaaaaaaaaaaaa, 16 października 2020, 20:26 0 0
Czyli reasumując to co napisali specjaliści . Wymieniamy cały przód lub tył (zapomnieli dodac o zderzakach :) ) .
Pozdrawiam wysokiej klasy specjalistów
Odpowiedz