Podczas wymiany kompresora klimatyzacji należy pamiętać o kilku ważnych sprawach, które pozwolą zapobiec bezpośredniej awarii nowego kompresora lub szkodom następczym w układzie klimatyzacji.
Płukanie
Podczas wymiany kompresora klimatyzacji lub w przypadku zanieczyszczeń w obiegu czynnika chłodniczego system trzeba dokładnie przepłukać. W zależności od stopnia zanieczyszczenia można do tego celu zastosować czynnik chłodniczy R134a lub R1234yf
albo specjalny roztwór płuczący.
Ponieważ nie wolno przepłukiwać komponentów klimatyzacji, takich jak osuszacz (zasobnik) i zawory rozprężne/dysze dławiące, należy je wymontować przed rozpoczęciem płukania, a następnie wymienić. Dopiero wtedy układ klimatyzacji będzie całkowicie pozbawiony oleju chłodniczego i ewentualnych zanieczyszczeń.
Olej chłodniczy
Nowe kompresory klimatyzacji MAHLE są standardowo wstępnie napełnione olejem chłodniczym. Ten sam kompresor klimatyzacji może być stosowany w różnych pojazdach lub instalacjach, dlatego przed montażem kompresora trzeba koniecznie sprawdzić i w razie potrzeby skorygować poziom oleju.
W tym celu należy spuścić olej przez śrubę spustową do czystego naczynia i zmierzyć jego ilość (patrz zdj. 1). Teraz – w zależności od wytycznych producenta – zebraną ilość oleju trzeba uzupełnić świeżym olejem lub zredukować, ściśle przestrzegając przy tym odpowiednich specyfikacji oleju.
Następnie należy ponownie wlać do kompresora klimatyzacji cały olej chłodniczy przewidziany dla układu i zamontować śrubę spustową z nową uszczelką (patrz zdjęcie 2).
Aby zapewnić optymalne smarowanie pierścienia uszczelniającego wału, kompresor klimatyzacji należy ustawić przed montażem na trzy minuty w pozycji pionowej (z kołem pasowym skierowanym w dół), a następnie w pozycji poziomej 10 razy obrócić ręcznie koło
pasowe.
WAŻNE
Istnieją pojedyncze typy kompresorów klimatyzacji bez śruby spustowej, w przypadku których nie ma możliwości spuszczenia lub uzupełnienia oleju chłodniczego. Takie kompresory klimatyzacji są dostarczane z odpowiednią dla danego pojazdu ilością oleju chłodniczego w systemie. Uprzednie płukanie układu klimatyzacji jest bezwzględnie konieczne, aby zapobiec przepełnieniu układu.
Komentarze