Oporne rozłączanie, ślizganie się sprzęgła, nadmierny hałas czy blokowanie się mechanizmu włączającego, może być spowodowane przez wysprzęglik pracujący niewspółśrodkowo lub jego niewłaściwe obciążenie wstępne. Eksperci ZF Services związani z marką SACHS wskazują możliwe przyczyny takich problemów.
Jednym z powodów niewspółśrodkowej pracy wysprzęglika lub pracy z niewłaściwym obciążeniem wstępnym może być różnica prędkości obrotowych lub ruch w kierunku promieniowym pomiędzy wysprzęglikiem i sprężyną talerzową. Przetarcie tej ostatniej oraz zniszczenie wysprzęglika (zdjęcia 1-2) może zaistnieć zarówno w przypadku sprzęgła pchanego, jak i ciągnionego. Inną przyczyną mogą być uszkodzenia takie jak wygięcie lub znaczne zużycie tulei prowadzącej, albo uszkodzenie łożyskowania układu wysprzęglania.
Przy montażu skrzyni biegów należy też zwrócić uwagę na jej prawidłowe wycentrowanie w stosunku do silnika. Dzięki temu zapobiega się występowaniu przesunięcia równoległego lub kątowego pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów (zdjęcie 3). Przyczynami niedopuszczalnych odchyleń mogą być uszkodzone lub zanieczyszczone elementy centrujące, ciała obce między silnikiem a skrzynią biegów, niedokręcone śruby kołnierzowe, uszkodzone trzpienie, odkształcona obudowa sprzęgła, zużyte prowadzenie wałka sprzęgłowego czy brak łożyska pilotującego.
Kierowca może odczuwać również skutki wyrobionych uskoków w krzywkach prowadzących (zdjęcie 4). Z powodu stałej mimośrodowej pracy wysprzęglika na pierścieniu wysprzęglika lub widełkach wyłączających, siła docisku jest nieskuteczna, gdyż widełki zawieszają się na krzywkach prowadzących przy włączaniu sprzęgła
W takich przypadkach firma ZF Services rekomenduje natychmiastową wymianę wszystkich uszkodzonych części układu sprzęgła, mających bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Komentarze