Keep cool – czyli jak rozmawiać z klientem o układzie chłodzenia

, 1 września 2020, 14:29

Zapewne w najbliższych dniach trafi do Ciebie klient z pytaniem: czy po tym gorącym lecie powinienem wymienić pompę wody i płyn w układzie chłodzenia? W tym materiale podpowiemy na co zwrócić uwagę klienta i jakich argumentów użyć, aby wytłumaczyć zagrożenia wynikające z braku wymiany. Powiemy też dlaczego tylko sprawny układ chłodzenia chroni silnik i przypomnimy o podstawowych procedurach, których należy przestrzegać przy wymianie pompy cieczy.

Pompy wody HEPU® Germany

Wypędzić węża z kieszeni

Każdy warsztat życzyłby sobie klientów, którzy oddając kluczyki mówią: niech Pan wymieni co potrzeba i da znać, kiedy będzie gotowe. Ale niestety realia pracy w serwisie samochodowym są zgoła odmienne. W dobie powszechnego dostępu do internetowej wiedzy, znalezienie poradnika na temat konieczności wymiany pompy wody czy dotyczącego obsługi układu chłodzenia jest niezwykle łatwe. Niestety znalezienie takiego, który będzie stanowił jakąś wartość merytoryczną graniczy z cudem.

Klient często powtarza obiegowe mity, które w znacznej części mijają się z prawdą. Ponadto wielu klientów nadal bagatelizuje wagę płynu czy pompy nawet nie zdając sobie sprawy, na ile innych części w samochodzie wpływają te komponenty oraz jak bardzo mogą uderzyć ich po kieszeni, jeśli nie będą w odpowiednim czasie serwisowane. Rolą mechanika nie jest pełna edukacja klienta, ale przedstawienie kilku rzeczowych argumentów, które do niego trafią i uświadomią, że lepiej teraz wydać kilkadziesiąt złotych niż czekać, aż naprawa urośnie do kwoty kilkuset złotych.

1. Kiedy wymieniany był płyn?

Warto zapytać klienta, kiedy ostatnio wymieniany był płyn w układzie chłodzenia. Rzadko który klient będzie w stanie odpowiedzieć na to pytanie, co skłania do myślenia, że interwały wymian nie są pilnowane, a płyn należy wymienić. Stary płyn nie zapewnia należytego odprowadzenia temperatury i zwiększa ryzyko kosztownej awarii silnika.

2. Kiedy wymieniana była pompa wody?

Jeśli wiemy, kiedy była zmieniana pompa wody (lub układ rozrządu) to decyzja o wymianie jest łatwiejsza: jeśli było to 10 tysięcy kilometrów wcześniej, to oczywiście ponowna wymiana pompy nie ma sensu. Ale jeśli od wymiany minęło 100 tysięcy to warto wziąć taką wymianę pod uwagę. Bez względu na to czy pompa jest napędzana paskiem rozrządu czy paskiem wielorowkowym, taki przebieg kwalifikuje pasek, rolki i napinacz do wymiany.

3. Drogi kliencie, czy wiesz, że narażasz silnik na przegrzanie?

W przypadku układu chłodzenia podstawowym argumentem jest temperatura – jeśli niesprawna będzie pompa cieczy, a w układzie będzie krążył stary płyn to ani otwarty termostat (zakładając, że się otworzy), ani wentylator(y) nie uchronią silnika przed przegrzaniem. A to oznacza spore… NAPRAWDĘ SPORE wydatki, które w zaokrągleniu można szybko obliczyć.

Wszystko sprowadza się do kosztów – nie ma co trzymać węża w kieszeni – pozorna oszczędność kilkudziesięciu złotych może bardzo szybko doprowadzić do kosztownego remontu silnika (lub np. turbosprężarki). Czy wiedząc już o tym klient nadal będzie chciał ryzykować? Dla dobra jego kieszeni i pewnie uwielbianego samochodu miejmy nadzieję, że nie. Jeśli jednak nie da się przekonać i po jakimś czasie jego auto doświadczy sygnalizowanych przez Ciebie awarii, to klient będzie pamiętał, że to Ty byłeś tym dobrym doradcą, którego wiedza mogła go przed nimi uchronić – a to buduje zaufanie na kolejne wizyty w Twoim warsztacie. Pamiętaj „keep cool” – i w rozmowie (3-4 rzeczowe argumenty) i w silniku (bilans cieplny silnika).

Autor artykułu: Witold Rogowski, HEPU® Germany

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

klient, 2 września 2020, 15:31 5 0

keep cool, fajnie zebrane. polecam szkolenia promocje Hepu i kontakt z tą firmą. Zawsze pomogą.

Odpowiedz

Olil, 2 września 2020, 19:47 4 0

Super. Żeby na warstacie się tak dało

Odpowiedz

Barlicki, 3 września 2020, 8:16 5 0

Fajny materiał. Poproszę więcej. Może motofocus zbierze takie porady dla podstawowych napraw. Chętnie bym sobie poczytał.

Odpowiedz