Generacje łożysk kół samochodów osobowych

11 czerwca 2012, 8:47

Łożyska mają za zadanie prowadzić i podtrzymać wały oraz osie przy jak najmniejszym tarciu i zużyciu. Mogą być one poddawane obciążeniu w kierunku promieniowym lub osiowym. Łożyska toczne mogą być zaprojektowane dla wszystkich wymagań obciążeniowych. Ewolucja rozwiązań technologicznych doprowadziła do rozwoju łożysk kół samochodów osobowych od jednorzędowych łożysk stożkowych, aż do powstania łożysk trzeciej generacji wyposażonych w czujniki ABS.

Firma FAG, powstała w 1883 roku, jest jednym ze znanych producentów łożysk o szerokim wachlarzu zastosowań, w tym łożysk kół samochodów osobowych wszystkich generacji. Poniżej znajdą Państwo informacje o tym, jak zmieniała się technologia w tym zakresie.

Cechy łożyska stożkowego
Budowa łożyska stożkowegoŁożyska stożkowe są rozbieralne, pierścienie wewnętrzne i zewnętrzne mogą być montowane oddzielnie. Łożyska stożkowe mogą podtrzymywać obciążenia osiowe z jednego kierunku, więc dla przeciwdziałania obciążeniu konieczne jest zamontowanie drugiego łożyska stożkowego, ustawionego odwrotnie. W porównaniu do łożysk kulkowych skośnych, łożyska stożkowe zapewniają większą nośność, ale jednocześnie pociąga to za sobą ograniczenie prędkości, do jakich mogą być stosowane. Znajdują swoje zastosowanie zwłaszcza w przypadku kół tylnych z hamulcami bębnowymi.

Generacja 1
Łożyska pierwszej generacjiKulkowe łożyska skośne do kół generacji 1 to kompaktowe łożyska, mające zdefiniowany i ustawiony wstępnie luz. Dodatkow są fabrycznie nasmarowane na cały okres eksploatacji (bezobsługowe) i uszczelnione. Firma FAG zaprojektowała łożyska kulkowe skośne zarówno do osi przednich, jak i tylnych samochodów osobowych, wytrzymujące i przenoszące duże siły poprzeczne pojawiające się podczas jazdy po krętych drogach.

Generacja 1T
Podobnie jak łożyska kół generacji 1, łożyska kół generacji 1T to kompaktowe moduły łożyskowe, jednakże zamiast kulek, jako elementy toczne wykorzystano w nich stożkowe wałeczki. Zastosowanie stożkowych wałeczków zwiększyło nośność łożysk w zakresie dużych obciążeń osiowych i przyspieszenia poprzecznego. Dzięki zastosowaniu do obliczeń metody elementów skończonych i uwzględnieniu budowy elementów w otoczeniu łożyska, udało się zaprojektować moduł łożyska stożkowego (bezobsługowy) ze zdefiniowanym napięciem wstępnym, fabrycznie smarowany na cały okres eksploatacji.

Generacja 2
Łożysko generacji 2.1Kulkowe skośne łożyska do kół generacji 2 to moduły łożyskowe łączące ekonomiczność łożysk generacji 1 z zaletami zintegrowanego kołnierza pozwalającego na montaż tarczy hamulcowej i obręczy koła. Łożysko koła jest zamocowane w zwrotnicy przy użyciu sprężystego pierścienia zabezpieczającego, zapewniając mocowanie osiowe zewnętrznego pierścienia łożyskowego.

Generacja 3
Łożysko trzeciej generacji i generacji 3.2Łożyska kół generacji 3 to moduły o wysokim stopniu zintegrowania wraz z kołnierzami do mocowania tarczy hamulcowej, koła i zwrotnicy, zapewniające najwyższą z możliwych dokładność toczenia. Zintegrowane kodery prędkości generują sygnały wymagane dla układu ABS/ESP. Siła docisku łożyska FAG jest kontrolowana za pomocą wyoblonego kołnierza. Dzięki dwukołnierzowej budowie, zredukowano koszt montażu, oraz wyeliminowano pogorszenie działania, zmniejszenie komfortu i trwałości łożyska spowodowane montażem stały się przeszłością. 

 

 

 

Opublikowane przez: Redakcja
Przygotowano na podstawie materiałów FAG, Grupa Schaeffler
fot. FAG, Grupa Schaeffler

Dowiedz się więcej

Nowe łożyska i piasty kół Master-Sport
Nowe łożyska i piasty kół Master-Sport

Master-Sport Automobiltechnik (MS) GmbH, rozszerza ofertę zestawów łożysk piasty koła oraz piast kompletnych o 5 nowych referencji. Produkty przeznaczone są do pojazdów marek: Audi, BMW, Ford, Honda, Opel, Porsche,i VW. Szczegółowy wykaz nowości: Numer ref.: 3445-SET-MS BMW: 5 (E60), 5 (E39) OE: 33 41 1 095 652, 33 41 1 095 652 S1 Numer ref.: […]

Schaeffler Automotive Aftermarket partnerem technicznym BMW Motosport
Schaeffler Automotive Aftermarket partnerem technicznym BMW Motosport

Mistrzostwa World Touring Car Championship (WTCC) 2010 obejmują 22 ekscytujące wyścigi w 11 krajach na czterech kontynentach. W tym roku zawody wspiera także firma Schaeffler Automotive Aftermarket. Po swym debiucie jako oficjalny sponsor zespołu BMW w mistrzostwach European Touring Championship (ETCC) w 2004 roku oraz kilku latach bycia oficjalnym partnerem BMW w mistrzostwach WTCC organizowanych […]

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Anonim, 14 czerwca 2012, 21:46 0 -1

Dzięki dwu kołnierzowej budowie, zredukowano koszt montażu, oraz wyeliminowano pogorszenie działania, zmniejszenie komfortu i trwałości łożyska spowodowane montażem stały się przeszłością!!!!!!!!!! Chyba sobie jaja robicie!!!!!!!!!! A może byście tak teraz napisali ile takie łożyska kosztują a kosztują naprawdę bardzo dużo. A co do trwałości - też wielka porażka!!!!
Auta marki Opel łożyska wytrzymują czasami 50 - 55 tys. km czy to tak dużo w stosunku do ceny jaką kosztują???????????? Mamy znów przykład gdzie robi się tylko na ilość a producentowi jest na rękę aby sprzedać części jak najwięcej. W końcu doszliśmy już do tego,że samochody są bardzo tanie a części są bardzo słabe jakościowo i bardzo drogie !!!

Odpowiedz